اولین نشست انتخاباتی در وزارت کشور

صبح روز گذشته همایش یک روزه معاونان و مدیران کل سیاسی- امنیتی استانداری‌های سراسر کشور با حضور مصطفی محمد نجار وزیر کشور، صولت مرتضوی رییس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور، مدیران کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری وزارت کشور در تالار پیامبر اعظم (ص) این وزارتخانه برگزارشد. در این همایش که شاید بتوان از آن به عنوان اولین نشست انتخاباتی مسوولان اجرایی انتخابات در کشور نام برد، مصطفی محمد نجاربر لزوم تثبیت مدیریت و تغییر حداقلی در فرمانداری‌ها در آستانه برگزاری انتخابات تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور با تاکید بر لزوم تثبیت مدیریت و تغییر حداقلی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها اظهار کرد: تا ۹ تیر به کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند فرصت داده شده که از مسوولیت‌های خود استعفا دهند که بعد از این تاریخ باید آرامش در مدیریت را شاهد باشیم.

وی با بیان این که امیدوارم شاهد برگزاری انتخابات با شکوهی همچون ۳۰ انتخابات گذشته باشیم، خاطرنشان کرد:از سوم خرداد مراحل اجرایی انتخابات کلید خورده و مهلت یک ماهه اعلام و برنامه زمان‌بندی به استان‌ها ابلاغ شده است و همه مسوولان دست‌اندرکار باید بستر لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه، قانونی و با حضور حداکثری مردم را فراهم کنند.

وزیرکشور حضور حداکثری مردم را یکی از مهمترین موضوعات در انتخابات عنوان و خاطرنشان کرد: مهم نیست مردم به چه کسی رای می‌دهند، بلکه مهم حضور حداکثری مردم است که به دنبال خود پیامی دارد. نجارسپس ادامه داد: دولت خدمتگزار به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند و اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم کارهایی که در دولت نهم و دهم در همه عرصه‌ها انجام شده چندین برابر دولت‌های قبلی است.

وزیر کشور با بیان اینکه عده ای به دنبال سیاه‌نمایی خدمات دولت ولایی هستند که این موضوع نیازمند هوشیاری و ادامه خدمت رسانی به مردم است، گفت: مقام معظم رهبری طی سخنانی در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند هدف اصلی دشمن غبارآلود کردن فضا و مانع تراشی در برابر بصیرت ملتها است، بنابراین ما باید هوشیار باشیم. نجار خطاب به معاونان سیاسی استان‌های سراسر کشور تاکید کرد: باید مواظب باشیم چرا که برخی‌ها بحث‌های انحرافی و جدیدی را مطرح می‌کنند تا فتنه سال ۸۸ را به فراموشی بسپارند.

دولت برنامه‌ای برای اثرگذاری بر انتخابات ندارد

در همین حال صولت مرتضوی رییس ستاد انتخابات کشور هم در این همایش درباره برخی مباحث مطرح شده در مورد دخالت دولت در بحث انتخابات تصریح کرد: شان دولت اجل از ورود به مباحث بی‌اساس است.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: دولت هیچ برنامه‌ای خدای نخواسته برای اثرگذاری بر سرنوشت انتخابات ندارد و هیچ توصیه‌ای هم صورت نگرفته است و تمام توصیه رییس‌جمهور و وزیر کشور انجام انتخابات صحیح و در چارچوب قانون و بسترسازی برای مشارکت حداکثری مردم است.

مرتضوی با بیان اینکه اصولا این دولت هیچ‌گاه وارد حاشیه‌های سیاسی نشده و از ورود به حاشیه‌ها پرهیز داشته، تاکید کرد: ان‌شاالله این منش و روش آقای رییس‌جمهور تا آخر ادامه خواهد داشت و ما به عنوان وزارت کشور امانت دار مردم هستیم و به فضل الهی انتخابات را در اوج صحت سلامت و با مشارکت حداکثری اجرا خواهیم کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بندی از قانون انتخابات در بحث تبلیغات الصاق پوستر و عکس به دیوار را ممنوع اعلام کرده که این موضوع مورد اعتراض قرار گرفته و آیا برنامه‌ای برای اصلاح این قانون ندارید، گفت: این مباحث خیلی مهم نیستند که در فرآیند انتخابات اثر بگذارند، قانونگذار به لحاظ پرهیز از زحمت برای مردم و پرهیز از هزینه‌های بیش از حد برای تبلیغات انتخابات شرایطی را گذاشته است از جمله عدم استفاده از بلندگو در فضای باز و عدم نصب بنر‌ها مگر عکس‌هایی که در چارچوب قوانین و مقررات باشد.

انتخابات را در حد توان رایانه‌ای برگزار می‌کنیم

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ساز وکار تعبیه شده در قوانین پیرامون انتخابات طوری است که کار دست مدیران نیست، بلکه مدیران پشتیبان و مردم اجرا کننده هستند، خاطرنشان کرد: انتخابات را با قدرت، شکوه و در اوج امانت داری و صحت و با دقت و توام با سرعت و مشارکت حداکثری و به فضل الهی حسب توصیه‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات رییس‌جمهور برگزار خواهیم کرد.

مرتضوی با اشاره به بحث اصلاح قانون انتخابات که سال پیش در مجلس مطرح و به دنبال آن انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان شد، درباره بحث افزایش ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان خاطرنشان کرد: ما لایحه افزایش نمایندگان را با امضای وزیر کشور به دولت تقدیم کرده‌ایم که پس از تصویب دولت، مجلس و در نهایت تایید شورای نگهبان تعداد ۲۰ نماینده به جمع نمایندگان اضافه خواهد شد.

وی درباره رایانه‌ای شدن انتخابات نیز خاطرنشان کرد: قانونگذار دولت را مکلف کرده که با هماهنگی شورای نگهبان به هر مقداری که مقدور باشد فرآیند انتخابات را به صورت رایانه‌ای برگزار کند.

رییس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در بحث رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات، فرآیند‌های انتخابات اعم از ثبت نام مکاتبات انتخابات و اعلام نتایج و بحث رای‌گیری کامپیوتری مطرح است که در هر ۲ مورد کار می‌کنیم و هر چقدر بتوانیم با توجه به فضای الکترونیکی موجود انتخابات را به صورت رایانه‌ای برگزار می‌کنیم.

رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره بحث مدرک معادل و شرایط داوطلبان انتخابات مجلس نهم در استفاده از مدرک معادل یادآور شد: منظور از مدرک معادل با توجه به رویه‌ای که تاکنون داشتیم و استفاده‌ای که داوطلبان هنگام ثبت نام به عمل آورده‌اند و همچنین تعدادی از داوطلبانی که توفیق پیدا کرده‌اند به عنوان نماینده مردم فعالیت کنند تقریبا تمام مدارک معادل را در بر می‌گیرد مگر مدارک معادلی که به صورت پودمانی بوده و صرفا ارزش درون یک تشکیلات را داشته باشند.

مرتضوی ادامه داد: مدارک معادلی همچون مدارکی که آموزش و پرورش و مرکز آموزش مدیریت دولتی داده و سایر مدارک معادلی که سایر دانشگاه‌ها ارائه می‌کنند منظور همین است و محقق می‌شود.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاریخ دقیق ثبت‌نام و استعفای کاندیداهای شرکت در انتخابات مجلس چه زمانی است، یادآور شد: از ۳ خرداد به استناد قانون یک ماه فرصت برای استعفای داوطلبان نمایندگی موضوع بند الف و ب ماده ۲۹ است که تقریبا تا ۳ تیر ادامه دارد.