اعتراض ایران به اظهارات نخست‌وزیر کانادا

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تروریسم هیچ ارتباطی به ادیان ندارد، گفت: کشورهایی که حداقل درک مناسبی از تحولات منطقه دارند، مدت‌ها است که این ادبیات مشمئز کننده را از سیاست خارجی خود حذف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهمانپرست اظهارات نخست‌وزیر کانادا در سفر به افغانستان را به عنوان مصداقی از ترویج تنفر مذهبی محکوم کرد. وی با بیان اینکه تروریسم پدیده‌ای زشت و وحشتناک است و هیچ ارتباطی به ادیان ندارد، گفت: کشورهایی که حداقل درک مناسبی از تحولات منطقه دارند، مدت‌ها است که این ادبیات مشمئز کننده را از سیاست خارجی خود حذف کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: افکار عمومی منطقه به‌ ویژه افغانستان انتظار داشت که مقام کانادایی در مورد پرونده شکنجه شماری از شهروندان بیگناه افغان توسط نیروهای کانادایی در افغانستان اظهارنظر کرده، نه اینکه اعتقادات مردم مسلمان منطقه را مورد اهانت قرار دهد.

وی تاکید کرد: روشن شدن این پرونده از نظر ادعای حقوق بشری کانادا هم توقع افکار عمومی در منطقه و هم انتظار مردم کانادا است و ما امیدواریم که پارلمان جدید کانادا مانند پارلمان قبلی تا روشن شدن نتیجه آن به طور جدی پیگیر این موضوع باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا طی اظهاراتی در سفر غیرمنتظره‌اش به افغانستان، گفته بود: افغانستان همواره یک مکان پر از خشونت و خطرناک برای شهروندان این کشور بوده و ما در تلاش برای بهبود سرنوشت آنها هستیم.

وی افزوده بود: افغانستان دیگر منبع تروریسم جهانی نیست و خطر ژئواستراتژیکی برای جهان ندارد. نخست‌وزیر کانادا تصریح کرده بود: با مرگ اسامه بن‌ لادن سرکرده القاعده تهدید تروریستی در افغانستان به کلی از بین نرفته و نابود نشده است و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تروریسم دیگر سیاره یا کشور ما را تهدید نمی‌کند.

مردم یمن اجازه دخالت خارجی‌ها را نمی‌دهند

همزمان با واکنش به اظهارات نخست وزیر کانادا، سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با تحولات یمن با ابراز تاسف از اقدامات خشونت‌بار در یمن گفت: مردم یمن با رشد و بلوغ سیاسی خود اجازه دخالت طرف‌های خارجی جهت بهره‌گیری و تصمیم‌گیری از جانب خود را نخواهند داد.مهمانپرست درباره تحولات اخیر یمن گفت: مردم یمن طی ماه‌های اخیر در جهت طرح مطالبات مشروع خود در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور حضور جدی یافته و در راه تحقق این مطالبات، متحمل صدمات فراوانی شدند. وی افزود: ایران بر این باور است که مردم یمن با رشد و بلوغ سیاسی خود، اجازه دخالت طرف‌های خارجی جهت بهره‌گیری و تصمیم‌گیری از جانب خود را نخواهند داد.