پورمحمدی: نمی‌توان با تعطیل کردن کسب و کار مردم آلودگی هوا را کاهش داد

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آلودگی هوا گفت: باید توجه داشت که نمی‌شود با تعطیلی‌های یکی دو روزه و با تعطیل کردن کسب و کار مردم به جایی رسید، بلکه باید به‌طور جدی و کارشناسی عمل شود.

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در پنجمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط‌زیست که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به وجود تخلفات زیست‌محیطی گفت: فکر می‌کنم الزامات قانونی ما در این زمینه ناقص است. قوه قضائیه برخورد می‌کند؛ اما ما باید ابزار قانونی اعمال مدیریت را تقویت کنیم و به هیچ‌وجه اجازه تخلف ندهیم. وی اظهار کرد: آلودگی هوا و گرد و خاک پدیده‌ای است که چند سال اخیر در کشور ما عارض شده و حدود ۲۰ استان کشور را تحت آسیب خود قرار داده که همه را نگران کرده و باید بسیار به آن توجه کنیم. مساله دیگر بحث گرم شدن هوا است که تا حدود سال ۲۰۲۰ یعنی ۱۰ سال دیگر این پدیده را در کشور خواهیم داشت و در سال ۲۰۴۰ با این پدیده به شکل تندتری روبه‌رو خواهیم شد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: طبق برنامه چهارم توسعه، سازمان حفاظت از محیط زیست مکلف به کاهش میزان آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراک، تبریز، شیراز و کرج بوده که متاسفانه در این باره چندان توفیق نداشته است.

وی تصریح کرد: با هدفمند کردن یارانه‌ها در بحث مصرف سوخت و انرژی حرکت خوبی صورت گرفته؛ ولی قرار نیست اگر بنزین را برداشتیم جای آن گاز یا گازوئیل بگذاریم، بلکه باید مصرف را کنترل کنیم. رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما فکر می‌کنیم الزامات قانونی‌مان ناقص است. قوه قضائیه برخورد می‌کند؛ اما این برخورد در آخر کار است و نکته این است که با این الزامات محدود به خواسته‌هایمان نمی‌رسیم. پس باید ابزار قانونی اعمال مدیریت ما تقویت شود و به هیچ‌وجه اجازه تخلف ندهیم.