راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان از نگاه کواکبیان

یک عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس، شرکت در انتخابات پیش‌رو را وظیفه همه جریانات و گروه‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان عنوان کرد و در عین حال خبر داد که جریان اصلاحات هم‌اکنون در حال بررسی پنج مرحله‌ برای تعیین نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم است. مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایسنا، حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده را منوط به اطمینان آنها نسبت به نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات دانست و با برشمردن پنج مرحله راهبردی که در بحث انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان در حال بررسی است، افزود: در مرحله اول اصلاح‌طلبان یا به صورت فعال و با یک لیست سراسری در انتخابات حضور پیدا می‌کنند یا اینکه لیستی ارائه نکرده و سکوت خواهند کرد که البته این به معنای تحریم انتخابات نیست.

وی با برشمردن استراتژی دیگر اصلاح‌طلبان گفت: در حال بررسی این مساله هستیم که اگر بنا باشد بر اساس لیستی در صحنه انتخابات حضور یابیم، آیا این حضور صرفا باید در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد و یا با کمک این شورا، یک ستاد جدیدی شکل بگیرد تا سایر احزاب اصلاح‌طلب که عضو شورا نیستند بتوانند در آن حضور پیدا کنند.

کواکبیان سومین راهبرد و استراتژی اصلاح‌طلبان برای حضور درانتخابات را بررسی این موضوع که آیا اساسا راهی برای ائتلاف با اصولگرایان منتقد دولت وجود دارد یا خیرعنوان کرد و افزود: این هم یک بحث مفصلی است که البته بحث‌های مقدماتی و گفت‌وگوهایی را در این زمینه داشته‌ایم، هرچند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

نماینده سمنان در مجلس با اشاره به مرحله چهارم استراتژی‌ اصلاح‌طلبان گفت: در این مرحله، بررسی می‌کنیم که در هر حوزه انتخابیه، در صورت اضافه شدن ۲۰ نفر حدود ۳۱۰ کرسی نیازمند معرفی کاندیداست؛ بنابراین باید بررسی کنیم که کدام بخش‌ها می‌توانند از سوی اصلاح‌طلبان، دارای نیروهای فعال باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری، بررسی ستاد دائمی اصلاح‌طلبان برای انتخابات را پنجمین استراتژی عنوان کرد و گفت: در این مرحله، بررسی می‌کنیم که آیا این ستاد فعال و جبهه‌ دائمی برای انتخابات ریاست جمهوری هم می‌تواند فعال باشد یا اینکه تنها پتانسیل حضور در انتخابات مجلس نهم را دارد.

کواکبیان با تاکید بر ضرورت بررسی دقیق پنج استراتژی مذکور از سوی اصلاح‌طلبان ادامه داد: البته در این مقطع زود است که روی این موضوع بحث شود و بهتر است که از مهرماه این موضوع مورد بررسی و تصمیم‌گیری دقیق قرار گیرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه، شرکت در انتخابات را در کل یک وظیفه خواند و گفت: ما برای حضور در انتخابات، آمادگی کامل داریم؛ اما ارائه لیست حزبی منوط به حاصل شدن شرایط لازم است، بنابراین اگر نهادهای نظارتی، اجرایی یا تبلیغاتی، امنیتی و اطلاعاتی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که جریان اصلاح‌طلب بتواند با شرایط مهیا در انتخابات شرکت کند، طبیعتا ما از آن استقبال می‌کنیم.