تحلیل احمدی‌نژاد از مسائل اقتصادی و سیاسی کشور

عکس:‌ دنیای اقتصاد، آکو سالمی در دومین نشست خبری رییس‌جمهور در سال ۹۰ مطرح شد

تحلیل احمدی‌نژاد از مسائل کشور

پاسخ نامه‌های مجلس را می‌دهیم

درباره «جریان انحرافی» سند ندارند

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ : رییس‌جمهور دیروز در دومین نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، به تحلیل اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت. در این نشست که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد سوالات مختلفی در خصوص اوضاع سیاسی، اقتصادی و تحولات منطقه از رییس‌جمهور پرسیده شد. محمود احمدی‌نژاد، موضع دولت در پاسخ به منتقدان را تنها «سکوت» عنوان کرد و گفت: موضع ما در قبال موج تخریب‌ها بر علیه دولت «سکوت الهام بخش وحدت» است و افتخار ما این است که اجازه داده‌ایم حداکثر انتقادها به دولت صورت گیرد. احمدی‌نژاد همچنین در خصوص انتشار نامه‌هایی از سوی رییس مجلس مبنی‌بر تخلف دولت از قانون، تاکید کرد: اگر ما بخواهیم برداشتی که دیگران از قانون دارند را اجرا کنیم قطعا کشور دچار آسیب خواهد شد. وی در عین حال تاکید کرد که پاسخ این نامه‌ها را خواهد داد.

پاسخ به انتقادات مجلس

احمدی‌نژاد در رابطه با انتقادات مجلس از سرپرستی علی‌آبادی بر وزارت نفت هم گفت: مجلس هویت حقوقی دارد. وقتی می‌گوییم مجلس نظر داد، یعنی در مجلس رای‌گیری شود و اکثریت نظر بدهند، اما اگر منظور این است که برخی از نمایندگان مجلس اظهارنظر کرده‌اند، بحث دیگری است که شاهدیم هم مثبت و هم منفی نظر داده‌اند و این امری آزاد است و در ایران چیز غریبی نیست و ما تا زمان معرفی وزیر به مجلس فاصله داریم.

خبرنگار ایرنا از احمدی‌نژاد درباره انتشار و صدور نامه‌های رییس مجلس به دولت پرسید و گفت: دولت متهم به اتخاذ تصمیمات غیرقانونی شده است. احمدی‌نژاد نیز موضع خود را در این باره چنین توضیح داد: این دولت نه تنها پس از انقلاب، بلکه در تاریخ کشور قانون‌مندترین دولت بوده است.

وی افزود: طبق قوانین حقوقی، مجری برداشت خود را دارد و نه برداشت دیگران را. اگر دیگران برداشت دیگری دارند باید این برداشت را به قانون تبدیل کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انتساب جرم به دولت، تخلف است، گفت: نامه‌ای «به کلی سری» برای ما نوشتند، اما متنش را در تریبون عمومی خواندند! ما پاسخ این نامه‌ها را تهیه کردیم و ارائه خواهیم داد. رییس‌جمهور گفت: برخی وقتی به دولت می‌رسند فکر می‌کنند نباید هیچ حریمی را رعایت کنند، ولی ما پاسخ می‌گوییم. در عین حال باید توجه کرد که قوانین پیچیده‌ای وجود دارد و ما سعی می‌کنیم برداشت صحیحی از قانون را اجرا کنیم.

ناچاریم وزیر ورزش را معرفی کنیم

احمدی‌نژاد درباره بحث تشکیل وزارت ورزش و جوانان هم گفت: مجلس محترم طرحی را برای تشکیل وزارت جوانان تصویب کرد، اما ما نسبت به آن ابهامات و سوالاتی داشتیم. اعتقاد دولت این بود که اگر به این ترتیب عمل کنیم با نهادهای نظارتی دچار مشکل می‌شویم و وزارتی که تشکیل می‌شود نمی‌تواند با اقتدار همراه باشد. وی افزود: ما با برخی مراجع و نمایندگان گفت‌وگوهایی داشتیم تا ابهامات را برطرف کنیم؛ اما به هر ترتیب آنچه می‌خواستیم اتفاق نیفتاده است و راهی جز این نداریم که وزیر را معرفی کنیم و پس از پایان تعطیلات مجلس وزیر مربوطه را معرفی خواهیم کرد.

انتقاد از تخریب دولت

رییس‌جمهور در جواب سوال خبرنگار روزنامه ایران درباره اینکه «برخی جریان‌های نشانه‌دار به دنبال تخریب دولت هستند و آمارها را زیر سوال می‌برند» گفت: از نظر ارائه آمار مشکلاتی در کشور وجود داشت و مراجع مختلفی آمار را ارائه می‌دادند. در قانون برنامه پنجم دولت لایحه‌ای به مجلس داد و تاکید کرد که از این به بعد مرجع ملی برای اعلام رسمی آمارها وجود داشته باشد. پس بقیه آمارها که اعلام می‌شود نظرات رسمی نیست ولی اینکه اظهارنظر می‌شود، مشکلی وجود ندارد و اینها تغییری در واقعیت جامعه ایجاد نمی‌کند؛ چون وضع کشور معلوم است.

رییس‌جمهور افزود: معلوم است ایران هسته‌ای شد یا نه، هدفمندی اجرا شد یا نه، یک میلیون و ۳۰۰-۴۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته شد یا نه، ۸۵ هزار میلیارد تومان واگذاری اصل ۴۴ انجام شد یا نشد، که اینها انجام شده است و بالاخره ۳۹ میلیون نفر سهام عدالت گرفتند. پس اینکه بگویند این کارها نشده است تغییری در واقعیت ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه فاصله طبقاتی کم شده است، گفت: روشن است که فاصله طبقاتی کم شده است. همه آمارها، تحلیل‌ها و مدل‌ها نشان می‌دهد که فاصله کم شده است.

غنی سازی را تعلیق نمی‌کنیم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما بارها آمادگی ایران را برای مذاکرات با ۱+۵ اعلام کرده‌اید و ۱+۵ نیز خواستار تعلیق غنی‌سازی در ایران بودند، آیا شما راهکاری را می‌دانید که ۱+۵ ارائه کند تا ایران غنی‌سازی را متوقف کند؟» تنها گفت: خیر.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سنگ‌اندازی غرب باعث کند شدن روند برنامه هسته‌ای شده، اظهار کرد: پیش از این گفته بودم قطار هسته‌ای نه ترمز دارد و نه دنده عقب می‌رود و الان هم همین را می‌گویم. به لحاظ فنی ما مشکلی نداریم، اما در بخش سیاسی که این روزها در این چارچوب اظهارنظر می‌شود ربطی به بحث هسته‌ای ندارد. موضوع اصلی دشمنی غرب با استقلال و پیشرفت ایران است به ویژه آمریکا و متحدانش. نظام سلطه دائما به دنبال ونگ زدن است.

رییس‌جمهور گفت: مکاتباتی درباره اینکه می‌خواهند گفت‌وگو کنند، صورت گرفته است و ما هم همیشه گفته‌ایم که مذاکره بر اساس احترام متقابل را قبول داریم، اما تا زمانی که رویکرد سلطه‌طلبانه را به همکاری تبدیل نکنند این روند فایده‌ای نخواهد داشت.

قیمت‌ها در چارچوب پیش‌بینی‌ها است

احمدی‌نژاد درباره عوارض قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش بها و اجاره‌بهای مسکن نیز اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم عده‌ای بودند که نظر کارشناسی‌شان این بود که به محض اجرای این قانون جامعه ملتهب می‌شود، اما نشد. بعد برخی از آنها گفتند که بعدا ملتهب می‌شود. به نظرم این کارشناسی‌ها درست نبوده است و به هر حال آنها اشتباه کردند. ما فکر می‌کنیم تغییرات در قیمت‌ها در چارچوب پیش‌بینی‌های ماست و فراتر از آن نرفته است.

وی همچنین گفت: طرح اصلی و بزرگ دولت در خصوص مسکن در راه است و آن را که شروع کنیم روابط در موضوع بازار مسکن و اقتصاد عمومی برقرار و دگرگون می‌شود.

وی گفت: کار هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه دارد، آن را شروع کردیم، گام مهم و اصلی را برداشتیم و گام‌های بعدی را نیز باید برداریم. رییس‌جمهور با بیان اینکه این طرح دشمنان زیادی هم در داخل و هم در خارج دارد، تصریح کرد: این طرح در جهت عدالت و اصلاح ساختار اقتصادی ایران است. به همین دلیل دشمنان ملت ما خوشحال نیستند.

درباره انحراف سند ندارند

رییس‌جمهور درباره انتقادات مطرح شده درباره ارتباط دولت با رمالان گفت: آنهایی که این مساله را می‌گویند باید در این باره جواب بدهند. حالا هم که بعضی افراد را گرفتند و خیالشان راحت شد. پس بگذارند ما کارمان را بکنیم.

احمدی‌نژاد درباره جریان انحرافی که ابتدا از سوی یکی از رقبای انتخاباتی رییس‌جمهور مطرح شد نیز گفت: اگر منظورشان این است که روش آنها را قبول نداریم، ما از روز اول این را گفتیم. از سال ۸۴ که من آمدم گفتم این روش‌ها را قبول ندارم و حلقه‌های مدیریتی را درهم خواهم شکست و دولت را بین مردم می‌برم. روشن است با آنها زاویه داریم. این زاویه ۱۸۰ درجه است، نقطه مقابل است.

خبرنگاری از رییس‌جمهور پرسید «شاهد تخریب علیه جناب‌عالی هستیم، عده‌ای خودشان خبر می‌سازند و سپس تکذیب می‌کنند و سندی هم ارائه نمی‌شود و شما سکوت می‌کنید. آیا همچنان می‌خواهید سکوت کنید؟» که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: موضع ما همچنان سکوت است؛ سکوت الهام‌بخش وحدت.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که «نهادهای انقلابی مانند سپاه و همچنین ائمه جماعات به صراحت بعضی از نزدیکان شما را به انحراف از انقلاب متهم می‌کنند، از سوی دیگر سکوت دولت نیز در میان مردم شائبه‌برانگیز شده است. نظر شما چیست؟» که رییس‌جمهور گفت: ما همه عناوینی که از سوی شما مطرح شد را دوست داریم و موضع ما همچنان سکوت الهام‌بخش وحدت است.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برخی انتقادهای مطرح شده از سوی برخی علما از دولت‌های قبلی و دولت فعلی اظهار کرد: اگر نگاهمان را به صحنه ایران عوض کنیم، همه این مسائل رفع می‌شود. همه حق اظهار نظر دارند و تا زمانی که اظهارنظرها از حد اخلاق و قانون خارج نشود، ایرادی ندارد. بالاخره علما هم حق نظر دارند و کسی پیدا نمی‌شود که بگوید حق اظهار نظر ندارند.

وی افزود: اما مقایسه‌ این دولت با دولت‌های قبلی قیاس مع‌الفارق است. ما از قبل هم اعلام کردیم که روش اداره‌ ما با قبلی‌ها متفاوت است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد تحویل اسناد مرتبط با جریان انحرافی به وی پرسید، گفت: اگر اسنادی در این باره وجود داشت، که اینقدر سر و صدا ایجاد نمی‌کردند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگاری که خواهان جلوگیری از اظهارنظر برخی اطرافیان رییس‌جمهور می‌شد نیز گفت: خواسته شما مخالف اصول اولیه انسانی است؛ شما از من می‌خواهید که به عده‌ای بگویم حرف نزنند که این مساله پسندیده نیست.

نیروگاه بوشهر آماده است

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری از چین درباره تاریخ راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: ساخت نیروگاه بوشهر تمام شده و این نیروگاه در حال راه‌اندازی است و آزمایش‌هایی دارد که باید انجام شود تا در مدار قرار بگیرد و ما امیدواریم در آینده‌ نزدیک این کار انجام شود.

خبرنگاری در ادامه از رییس‌جمهور پرسید که با توجه به اینکه مدودف اعلام کرده است که احتمالا در آینده‌ نزدیک از ایران دیداری خواهد داشت، آیا دیدار مدودف با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر همزمان خواهد بود؟ که احمدی‌نژاد پاسخ داد: بله ممکن است. همه چیز ممکن است.

چرا بن لادن را به دریا انداختند؟

وی با اشاره به اخبار منتشر شده طی هفته‌های اخیر در مورد کشته شدن بن‌لادن گفت: در حوادث اخیر دیدیم کسی را به قول خودشان دستگیر کردند، کشتند و جنازه او را به دریا انداختند. آن آقا با خانواده رییس‌جمهور قبلی آمریکا شریک نفتی بودند. در ضمن این فرد از مدت‌ها قبل در اختیار نظامیان آمریکایی بود و طبق اطلاعات موثقی که داریم خود آنها او را مریض کردند و مدت‌ها پیش کشتند. هدف آنها از این کار روشن است؛ چرا که آنها انتخاباتی پیش رو دارند و بهانه جلب آرای مردم برای آنها مطرح است.

رییس‌جمهور ادامه داد: این یک سوال جدی است که چرا او را به دریا انداختند؟ پاسخ روشن است؛ اگر جنازه می‌ماند و آزمایش بر روی او انجام می‌شد و معلوم می‌شد که در حال مریضی کشته شده است و مشخص می‌شد که با چه وسایلی مریض و کشته شده است،‌ آن وقت آنها رسوا می‌شدند.

لیست مفسدان اقتصادی ۳۱۲ نفره

وی در رابطه با پی‌گیری مساله مفسدان اقتصادی و لیست ۲۵۰ نفره که به عنوان مفسدان اقتصادی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، گفت: ما به طور دقیق ۳۱۲ اسم را به قوه‌قضائیه داده‌ایم. پس اینکه چه کسی تخلف کرده و چه کسی تخلف نکرده است به عهده قاضی است؛ چون ما مرجع قضاوت نیستیم. ما کسانی که زمین تصرف کرده بودند یا منابع بانکی را نداده بودند به مرجع دستگاه قضایی معرفی کردیم؛ چون مرجع، دستگاه قضایی است.

رییس‌جمهور ادامه داد: برای چندمین بار می‌گویم تنها رییس‌جمهوری هستم که اعلام کرده‌ام، تخلف از بنده، ‌خانواده بنده، بستگان بنده و از هر کس رخ داد، باید طبق قانون رسیدگی و برخورد شود و بار دیگر این موضوع را تکرار می‌کنم.

دخالت کنیم، منطقه به هم می‌ریزد

رییس‌جمهور در باره اتهام دخالت ایران در امور کشورهای منطقه نیز گفت: ما واقعا با کشورهای منطقه هیچ وقت مشکلی نداشتیم. امروز هم می‌گوییم پیشنهاد ما این است که عدالت و حقوق اساسی ملت را وسط بگذارید و اجازه دخالت به بیگانگان را ندهید. برخی گفتند ایران می‌خواهد در مورد بحرین دخالت کند، من پیغام دادم و گفتم اگر ایران بخواهد دخالت کند همه منطقه عوض می‌شود.

رییس‌جمهور درباره موضع ایران در مورد تحولات سوریه گفت: سوریه خط مقدم مقاومت است. من معتقدم ملت و دولت سوریه به خوبی قادرند مساله خود را حل کنند. متاسفانه بعضی دولت‌های منطقه به تبعیت از آمریکا در اوضاع داخلی سوریه دخالت می‌کنند که من به آنها توصیه می‌کنم این کار را نکنند؛ چراکه وقتی آمریکا به اهدافش رسید روزی سراغ خودشان می‌آید.

ارزیابی از بسته پولی

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد زمانی که در جایگاه طرح سوال از رییس‌جمهور قرار گرفت از وی پرسید: از زمان تصویب بسته سیاست پولی بانک مرکزی انتقادهایی به آن مطرح بود از جمله اینکه برخی اجرای این بسته را موجب خروج سپرده‌‌ها از بانک‌ها و ورود به بازارهایی مثل ارز و طلا می‌دانستند.

اخیرا بانک مرکزی این انتقاد‌‌ها را پذیرفت و پیشنهاد‌‌هایی را به شورای پول و اعتبار داد که در این شورا به تصویب نرسید. ارزیابی شما به عنوان رییس‌جمهور از کارنامه بسته پولی چیست و اینکه آیا این انتقادها (خروج سپرده‌‌ها) تحقق پیدا کرده است یا التهابات بازار ارز و طلا منشا دیگری دارد؟ رییس‌جمهور در پاسخ گفت: مرجع بررسی سیاست‌‌های پولی، شورای پول و اعتبار است و هر سیاستی را که تصویب کند، همه باید به آن احترام بگذارند، اما این را که تلاطمی به‌دلیل این سیاست‌‌ها در بازار ارز ایجاد شده است، قبول ندارم. احمدی‌نژاد با بیان اینکه سیاست‌‌های اقتصادی به هر حال بر روی همه بخش‌‌ها تاثیرگذار است، افزود: پول از بانک‌ها خارج نمی‌شود، بلکه نوع سپرده‌گذاری پول‌‌ها تفاوت پیدا می‌کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه برای دولت چه پول در بانک‌ها به عنوان سپرده بلندمدت باشد و چه در بورس و سرمایه‌گذاری تفاوتی نمی‌کند، اظهار کرد: این دو امر به تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کند، اما مشکل بسته‌‌های پولی و نظام بانکی ما به ساختار آن باز می‌گردد. احمدی‌نژاد در توضیح این مساله تصریح کرد: نظام بانکی فعلی ما تابع قانون بانکداری اسلامی است، اما همه می‌دانیم که روح قانون در بسیاری از موارد مورد توجه قرار نگرفته است و بیشتر قالب‌‌ها رعایت شده است. وی خاطرنشان کرد: اگر طرح تحول نظام بانکی که در دولت در حال نهایی شدن است، در سیستم بانکی ما حاکم شود همه این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل خواهد شد. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه پول به خودی خود نباید باعث تولید پول شود مگر اینکه خدماتی ارائه داده و تولیدی انجام دهد، گفت: باید بخش سرمایه‌گذاری را از بخش خدمات بانکی جدا کنیم. بانک‌های ما پول‌‌ها را به صورت کلی جمع‌آوری می‌کنند و می‌خواهند صدها پروژه را مدیریت کنند که این امر امکان‌پذیر نیست. احمدی‌نژاد با بیان اینکه بانک‌ها برای مدیریت صدها پروژه ناچار به عدول از عقود اسلامی شده و به قالب‌‌های پیش از این باز می‌گردند، تاکید کرد: باید کاری کنیم که مشارکت‌‌ها واقعی شود و کسی که پول می‌دهد، به اندازه پول خود در طرح‌‌ها شریک باشد و در آن صورت دیگر نیاز به بسته‌‌های پولی فعلی نداریم. رییس‌جمهور تصریح کرد: نظام جدید پولی و بانکی کشور در دست طراحی است و امیدواریم تا پایان سال‌جاری نهایی شود.

عکس: آکو سالمی