آغاز تحقیق و تفحص از واگذاری سایپا

دنیای‌اقتصاد- مجلس طرح تحقیق و تفحص از واگذاری سهام سایپا را با ۱۴۰ رای موافق کلید زد، تا شاید به قول طراحان این تحقیق و تفحص، ابهامات این واگذاری روشن شود. خصوصی‌سازی سایپا که از ابتدا ابهامات زیادی را در پی داشت، با سوالات جدی‌ای از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «خریدار اصلی سایپا کیست؟»، «مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای خرید سایپا داده شده از کدام حساب دولتی آمده است؟» و در نهایت اینکه «آیا تبانی برای واگذاری سهام سایپا به یک مجموعه خاص مشهود نبوده است؟» همراه شده است. محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیز تحقیق و تفحص را اذن مجلس برای کشف حقیقت در این باره خواند و ابراز امیدواری کرد که گزارشی عادلانه در این زمینه ارائه شود.

خرید ضربدری از دولت به دولت

نادر قاضی‌پور به عنوان یکی از طراحان تحقیق و تفحص از سایپا روز گذشته در صحن علنی مجلس گفت: برخی برای اغراض پلید خود، حق مردم را پایمال می‌کنند. کما اینکه در واگذاری سهام سایپا در راستای اجرای قانون اصل ۴۴، تبانی شده است.

وی با بیان اینکه برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ همچنان سایه دولت بر سایپا خیمه زده است و افراد موثری از جریان انحرافی داخل دولت می‌خواهند سوءاستفاده کنند، افزود: تبانی و کنترل در تمامی موارد واگذاری خودنمایی می‌کند و در تحقیق و تفحص لازم است که به این ابهام پاسخ داده شود، علاوه بر این موارد نقش برخی از شرکت‌های خصوصی و اعمال نظر و نفوذ آنها در این معامله باید مشخص شود. وی اضافه کرد: نحوه واگذاری، خرید سهام و وجود برخی مجموعه‌های جدید و نقش هیات‌مدیره سایپا دارای ابهامات و سوالات بسیاری است.

قاضی‌پور با بین اینکه تبانی برای واگذاری سهام سایپا به یک مجموعه خاص هم مشهود است، گفت: البته تلاش کرده‌اند که به دور از شائبه باشد اما تعجیل نهایی آنها در این واگذاری، شائبه آفرین بود. وی ادامه داد: بخش عمده سهام سایپا توسط تعاونی کارکنان سایپا خریداری شده که معلوم نیست این پول را از کجا آورده‌اند؟ و کارکنان با چه مکانیزمی این تصمیم‌سازی را اجرا کرده‌اند؟ این تصمیم را مدیریت اخذ کرده و کارکنان مجبور به اجرای آن شده‌اند؟ آیا صحت دارد که شرط اعطای وام به کارکنان، خریداری سهام بوده است؟

نماینده ارومیه تاکید کرد: باید مشخص شود که بخش خصوصی خریدار سهام سایپا چه کسانی بودند؟ همان بخش شبه دولتی نبوده است؟ خریداران همان‌هایی نیستند که ایران خودرو را خریدند؟ این خریدهای ضربدری از دولت به دولت، برای چه بوده است؟ آیا این دولت در دولت نیست؟

قاضی‌پور گفت: باید روشن شود که مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از کدام حساب دولتی آمده است؟

وی از نمایندگان خواست تا با رای مثبت به این تحقیق و تفحص زمینه را فراهم کنند تا به این ابهامات پاسخ داده شود.

قاضی‌پور گفت: کمیسیون اصل نود مجلس هم با این کار موافق است. سازمان بازرسی کل کشور هم پیگیر موضوع است تا دریابد این پول‌ها از کجا آمده است و چرا حق مردم پایمال شده است؟ نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: ان‌شالله که خیانت و خلافی نباشد، اما اگر تخلفی باشد، مجلس حتما آن را برای برخورد با خاطیان به قوه‌قضائیه ارجاع خواهد داد.

واگذاری سهام شرکت سایپا به بخش خصوصی «مجهول»، به عنوان طرحی برای تحقیق و تفحص از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسن کامران، نماینده اصفهان، علیرضا محجوب، حمیدرضا کاتوزیان، الیاس نادران و روح الله حسینیان، نمایندگان تهران و نادرقاضی‌پور و جواد جهانگیرزاده نمایندگان ارومیه در مجلس مطرح شده است. این طرح پس از تصویب در کمیسیون صنایع مجلس، روز گذشته با رای موافق نمایندگان در صحن علنی مجلس، کلید خورد.