خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل برای جلوگیری از هرگونه اشاعه‌ احتمالی در منطقه

دنیای‌اقتصاد- علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه بار دیگر بر حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی در دیدگاه جمهوری اسلامی تاکید کرد.

دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه، صبح یک‌شنبه با سخنرانی صالحی و با حضور نمایندگان، مدیران، پژوهشگران ارشد، معاونان، سفرا و قائم‌مقام وزیران خارجه از بیش از ۴۰ کشور در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه آغاز شد. این کنفرانس امروز به پایان می‌رسد. به گزارش ایسنا، صالحی در آغاز این کنفرانس اظهار کرد: سال گذشته ایران اولین کنفرانس خلع سلاح را در سطح بالای سیاسی برگزار کرد. در آن زمان مقامات سیاسی و کارشناسان شرکت کننده دیدگاه‌های مهمی مطرح کردند که نیازمند پیگیری جدی است. مقام معظم رهبری نیز در پیامی که برای کنفرانس ارسال فرمودند نکات مهم و راهگشایی ارائه کردند.

صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی گفت: نظر ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری به جهت سیاسی و مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است و به عالی‌ترین شکل خود بیانگر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی و ضرورت خلع سلاح کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته‌ای است. جمهوری اسلامی ایران در مجامع مختلف بین‌المللی از جمله آخرین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای با قاطعیت این نظر را مطرح کرد و برای تحقق بخشیدن به این هدف عالی همه توان خود را به کار خواهد گرفت.

صالحی با بیان اینکه تفسیر یک جانبه‌ای که از سوی کشورهای هسته‌ای برای حفظ این سلاح‌ها انجام می‌شود، مغایر با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، تصریح کرد: بیش از چهار دهه از لازم‌الاجرا شدن معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌گذرد. کنفرانس بازنگری هر پنج سال یک بار تشکیل می‌شود و تعهداتی را برای دول هسته‌ای ایجاد کرده است، اما به جرات می‌توان گفت که پیشرفت معناداری تاکنون در مورد خلع سلاح هسته‌ای رخ نداده است.

وی افزود: معاهده منع گسترش هرگز این حق را برای کشورهای هسته‌ای به وجود نیاورده است که زرادخانه‌های خود را به طور دائمی حفظ کنند.

وی ادامه داد: کشورهای هسته‌ای بر مبنای ماده ۶ معاهده ان.‌پی‌تی تعهداتی دارند که متاسفانه به آنها عمل نکرده‌اند. کشورهای هسته‌ای به جای تحقق بخشیدن به خلع سلاح هسته‌ای با انعقاد پیمان‌های محدود و دو جانبه سعی در تقویت جایگاه استراتژیک این سلاح‌ها دارند.

صالحی توضیح داد: پیمان دوجانبه استارت جدید از همین نوع معاهدات است که جامعه بین‌المللی هیچ امکانی برای تاثیرگذاری بر آن نداشته و علاوه بر این جز ایجاد یک ساز و کار محدود، چشم‌انداز جامع و روشنی را برای خلع سلاح هسته‌ای ایجاد نکرده است.

وی گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی ترور، خشونت و ناامنی در منطقه خاورمیانه با در اختیار داشتن انواع سلاح‌های کشتار جمعی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این منطقه را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

صالحی تاکید کرد: از جمله راه‌های ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه و جلوگیری از هرگونه اشاعه احتمالی، این است که جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را برای پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پذیرش نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای این رژیم تحت فشار قرار دهد.

وزیر خارجه اظهار کرد: هدف اصلی کنفرانس ۲۰۱۲ خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای باید وادار کردن رژیم صهیونیستی به پذیرش خواسته‌های جامعه بین‌المللی برای الحاق به ان‌.‌پی‌.‌تی و پذیرش پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

آمادگی برای ارائه پیشنهاد به بحرین

وزیر خارجه همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران درباره طرح ایران برای حل بحران بحرین گفت: درباره موضوع بحرین نیز رایزنی‌های مختلفی در حال انجام است. هر زمان آنها آمادگی خود را اعلام کنند ما نیز آمادگی خود را برای ارائه پیشنهاد اعلام می‌کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا با بیان این‌که این اقدام آمریکا چیز جدیدی نیست، با اشاره به اقدام کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تحریم چند مقام غربی و آمریکایی گفت: این افراد در زمینه‌های تجارت، مواد مخدر و مسائل دیگر تخلفاتی داشته‌اند و مجرمند.

وزیر خارجه درباره اتهامات وارده از سوی غربی‌ها علیه ایران نیز اضافه کرد: کار آنها اتهام وارد کردن است.

صالحی همچنین درباره دلیل انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم از نطنز به فردو گفت: نیروگاه نطنز برای غنی‌سازی حداکثر تا ۵ درصد و برای تامین سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر ساخته شده است و به همین دلیل غنی‌سازی ۲۰ درصد به سایت فردو منتقل می‌شود.

زمینه‌سازی برای قطعنامه جدید؟

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پس از سخنرانی در این کنفرانس در جمع خبرنگاران گفت: گزارش‌های آمانو درباره ایران برای انحراف افکار عمومی جهان از تحولات منطقه و خاورمیانه و ایجاد یک فضای رسانه‌ای جدید است.

جلالی درباره نحوه گزارش‌دهی مدیرکل آژانس درباره ایران، گفت: آژانس یک نهاد تخصصی است که می‌تواند برای همه دنیا سرمایه باشد، اما در اختیار مطامع برخی قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است.

وی گفت: معتقدم این نوع گزارش‌دهی برای انحراف در افکار عمومی جهانی است. امروز در منطقه ما تحولات بزرگی شکل گرفته است و غربی‌ها کارنامه درستی از خود در این تحولات نشان نداده‌اند. بنابراین به‌دنبال آن هستند تا با ایجاد یک فضای رسانه‌ای جدید عملا ذهنیت دنیا را به مسائل حاشیه‌ای متوجه کنند.

جلالی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید این نوع گزارش‌دهی آمانو زمینه‌سازی برای صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت علیه ایران است، گفت: اگر قطعنامه دیگری هم صادر کنند، سودی نمی‌برند. ایران نشان داده است بر روی مواضع هسته‌ای‌اش ایستادگی دارد و این مواضع غیرقابل بازگشت است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ایران سعی کرده تا به حال با مجامع بین‌المللی همکاری کند و هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. صدور قطعنامه دیگر علیه ایران تاکید بر بی‌منطقی برخی قدرت‌های بزرگ است. هم‌چنان که در قطعنامه قبلی همین رویکرد را دنبال کردند؛ در حالی که بحث مبادله سوخت را ایران پذیرفته بود و می‌توانست یک فضای جدید برای همکاری در دنیا ایجاد شود، یک قطعنامه علیه ایران صادر کردند و با این کار فضا را رادیکال‌تر کردند.