دنیای اقتصاد- با نزدیک شدن به ۲۵ خرداد و آغاز طرح برخورد با بدپوششی، سردار احمدرضا رادان جانشین فرماندهی نیروی انتظامی به توضیحاتی درباره اجرای طرح مذکور پرداخته و می‌گوید که دلیل آنکه این طرح به صورت جدی‌تر از اواخر خرداد اجرایی می‌شود بالا رفتن دغدغه مردم نسبت به بدپوششی با گرم‌تر شدن هوا است. جانشین فرماندهی نیروی انتظامی در عین حال به مردم قول داد که در اجرای این طرح کمترین خطا را داشته باشند و ماموران در زمان اجرای ماموریت، ادب، احترام و تکریم را به جای آورند. در همین حال مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: ۶۰ درصد زنان و مردان تهرانی حدود شرعی را در پوشش و لباس خود رعایت نمی‌کنند. مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزوده است: بررسی‌های شورای فرهنگ عمومی نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد مردان و ۳۷ درصد زنان تهرانی حدود شرعی حجاب را در پوشش‌های خود رعایت می‌کنند.

مصادیق بدپوششی

به گزارش ایسنا، رادان اما در مورد شاخص‌های بدپوششی و اینکه پلیس با چه پوشش‌هایی برخورد می‌کند، گفت: شاخص و ملاک‌های بدپوششی همان شاخصه‌های قبل است و پلیس به خانم‌هایی که از مانتوهای کوتاه و آستین کوتاه یا مانتوهای تنگ، شلوارهای کوتاه استفاده می‌کنند یا این که از هر دو طرف روسری موهایشان پیدا باشد، بدپوششی اطلاق می‌کند.

برخورد سلیقه‌ای نمی‌کنیم

وی ادامه داد: بدپوششی تنها مربوط به مصرف‌کنندگان نیست، به طوری که مراکز تولید و توزیعی هم در این مورد شناسایی شده‌اند و همین طور به واحدهایی که به صورت زیرزمینی اقدام به عرضه می‌کنند تذکر کتبی و اخطار داده شده است که تا ۲۵ خرداد ماه اصلاحات موردنظر را داشته باشند و به کسب و کار خود ادامه دهند در غیر این صورت از طریق پلیس اماکن برابر قانون صنفی با آنها برخورد می‌شود.

رادان با اشاره به نحوه برخوردهای انتظامی با افراد بدپوشش گفت: ما در اجرای این طرح نیروهای پلیس زن را انتخاب و سعی کردیم که از بهترین‌ها باشند. این افراد در دوره‌هایی با حضور فرماندهان انتظامی و کارشناسان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و همین طور شاخص‌های بدپوششی برای مامور مشخص شده تا در برخورد با این مظاهر سلیقه‌ای رفتار نکند.

برخورد با عفاف‌ستیزان

وی افزود: برخوردهای انتظامی به این طریق است که در مرحله اول افراد مورد تذکر واقع می‌شوند و اگر در محل اقدام به رفع اشکال ظاهر کرده‌اند که هیچ و اگر نشد دستگیر و به مراکز پلیس امنیت اخلاقی منتقل می‌شوند و توسط مشاور خانم مشاوره صورت می‌گیرد سپس از خانواده این افراد دعوت می‌شود تا با تهیه لباس مناسب به مراکز مراجعه کنند و پس از اخذ تعهد انتظامی از این مراکز خارج شوند در این صورت سابقه انتظامی ایجاد می‌شود، اما این سابقه به منزله سوء سابقه افراد نخواهد بود و پرونده قضایی هم در این باره تشکیل نمی‌شود، چرا که عده‌ای به صورت ناآگاهانه و بدون عناد خاص این نوع پوشش را داشته‌اند و اگر مجددا دستگیر شدند پرونده قضایی در مورد آنان تشکیل خواهد شد و به مقامات قضایی تحویل داده می‌شوند و این افراد جزء گروه عفاف‌ستیزان هستند.

جمع آوری دیش‌های ماهواره با عملیات پلیسی

رادان در توضیح برخی عکس‌های منتشر شده در اینترنت مبنی بر اینکه پلیس با عملیات «راپل» با ورود به پشت پنجره یا با ضرباتی به دیش‌های ماهواره اقدام به جمع‌آوری آن می‌کند درمورد نحوه برخورد ماموران در این طرح گفت: اقدامات ماموران در جمع‌آوری ماهواره به سه روش انجام می‌شود، یکی اینکه قبل از اقدام به صاحب مجموعه یا مجتمع اعلام می‌کنیم که دیش‌ها را جمع‌آوری کنند که جمع آوری دیش‌ها در مشاعات به خوبی انجام می‌شود، اما مدیر ساختمان قادر به جمع‌آوری در پنجره و محیط وارد به پنجره نیست و به صاحب منزل اعلام می‌کند. اما وقتی صاحب منزل حضور نداشته باشد و ما هم نمی‌توانیم وارد منزل شویم و این دیش را که به عنوان نمادی از بی‌قانونی آنجا آویزان است با عملیات راپل جمع می‌کنیم و این رقم، رتبه بسیار کمی است این خود به منزله یک عملیات روانی است که به مردم بگوییم پلیس در برخورد جدی است.

حبس تا ۲ ماه برای بی‌حجابی

به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس ماده ۶۳۸قانون مجازات اسلامی، هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

علاوه بر این بر اساس تبصره این ماده قانونی زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. بنا بر این گزارش، ناجا همچنین اجازه دارد تا اقدام به توقیف آن دسته خودروهای دولتی‌‌ که سرنشینان آن شئون اسلامی را رعایت نکرده‌اند، کند.