هشدار لاریجانی درباره دخالت دولت در انتخابات

رییس مجلس: قوه مجریه مراقبت کند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود

دنیای اقتصاد- پس از هشدارهای چند نماینده شاخص اصولگرا درباره احتمال دخالت دولت در انتخابات، رییس مجلس نیز درباره این احتمال هشدار داد. هشدار علی لاریجانی در این باره در شرایطی اعلام می‌شود که پس از ابراز نگرانی برخی نمایندگان، رییس جمهور به صراحت گفته بود:«هیچ احدی از دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد» و وزیر کشور نیز از برخورد جدی با هرگونه تخلف احتمالی در انتخابات پیش رو خبر داده بود. با این حال، رییس مجلس شورای اسلامی که رییس فراکسیون اصولگرایان نیز هست، با تاکید بر حفظ احترام انتخابات از سوی قوا، تاکید کرد: قوه مجریه مراقبت کند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود.

«علی لاریجانی» که حین بازگشت از سفر سنگاپور و اندونزی، در هواپیما با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، درباره اینکه برخی نمایندگان از اراده‌هایی جهت دخالت در امر انتخابات صحبت می‌کنند، گفت: در این زمینه نشانه‌هایی را نمایندگان مختلف می‌گویند الان نمی‌توان آن را ذکر کرد، چون باید تحقیق شود. نمایندگان از برخی شهر‌ها حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که دال بر دخالت است. راه حل آن هم چیزی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند «قوا باید احترام انتخابات را حفظ کنند»، چون انتخابات مهم است و کسی نباید در آن دخالت کند.

وی افزود: من فکر می‌کنم در مجلس نیز باید سازوکاری تعبیه شود تا به این موضوع که رهبری فرمودند توجه خاص شود. شورای نگهبان و قوه قضائیه باید خیلی دقت کنند و قوه مجریه مراقبت و ملاحظه نماید تا متهم به دخالت نشود.

رییس مجلس تصریح کرد: برخی نمایندگان یکسری اقدامات را در مناطق خودشان گزارش می‌دهند البته اکنون نمی‌توان برآن صحه گذاشت، ولی به هر حال نشان‌دهنده تحرکاتی است که اگر محرز شود آن وقت نمایندگان مجبور به برخورد خواهند شد، چون این‌ها نمونه‌هایی از دخالت قدرت در امر انتخابات است.

لاریجانی با تاکید بر استقلال قوا همچنین گفت: اگر نمایندگان به صاحبان قدرت متصل شوند، آن وقت مجلس دولتی می‌شود و دیگر استقلال نخواهد داشت و اگر وکلای مجلس به صاحبان ثروت متکی شوند به دلیل وامدار شدن، استقلال خود را از دست می‌دهند، بنابراین رهنمود مقام معظم رهبری نیز برآمده بطن قانون اساسی است و مکررا به آن تاکید می‌شود، زیرا هیچ قوه‌ای نباید در کار مجلس دخالت کند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره وحدت اصولگرایان در انتخابات آتی نیز گفت: ممکن است اصولگرایان اتحاد کامل پیدا نکنند، ولی افتراق کامل هم نباید باشد. آنجا خیلی منفی است که افتراق کامل صورت گیرد، اما ممکن است اتحاد آنها درصدی باشد که به شرایط بستگی دارد.

افزایش تذکرات به علت ناکارآمدی

رییس مجلس همچنین درباره افزایش شمار تذکرات نمایندگان به دولتمردان گفت: اینکه چرا تعداد آن گاهی زیاد می‌شود، بر می‌گردد به اینکه گاهی شاید ضوابط قانونی درست اجرا نمی‌شود یا آنکه اشکالات اجرایی وجود داشته باشد؛ بنابراین افزایش آمار تذکرات به ناکارآمدی برمی‌گردد. ممکن است نمایندگان ضعفی را در بخش‌هایی ببینند که در این رابطه تذکر می‌دهند.

وی افزود: مثلا وکلای مردم در بحث هدفمندی یارانه‌ها با مشاهده برخی نقایص آن موارد را جهت اصلاح به دولت تذکر می‌دهند. معمولا زمانی که قوانین درست اجرا می‌شود و دولت با برنامه پیش می‌رود، تعداد تذکرات و سوالات پایین می‌آید، اما وقتی تعداد آنها رو به افزایش می‌گذارد معلوم است که یک اشکالی در روند اجرا وجود دارد.

تخلف نفتی دولت محرز بود

لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تخلفات دولت در وزارت نفت و پیگیری قضایی این موضوع تصریح کرد: اطلاع دقیقی از اینکه قوه قضائیه در این رابطه چه کرد، ندارم. طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه مجلس وقتی این گونه تخلفات از سوی کمیسیون‌های تخصصی یا کمیسیون اصل ۹۰ گزارش شوند، به قوه قضائیه می‌روند. طبعا آنجا زمان می‌برد تا به این مسائل رسیدگی شود، اما در عین حال برخی تخلفات از نظر مجلس مثل گزارش اخیر کمیسیون انرژی راجع به وزارت نفت محرز بود. به اعتقاد رییس مجلس، برخی تخلفات وزارت نفت مربوط به عدم هزینه وجوه در جای تعریف شده قانونی هستند. بدین معنا که منابع از دست نرفته‌اند، بلکه در محل قانونی خود مصرف نشدند. به عبارت دیگر دولت محل مصرف اعتبار را جابه‌جا کرده که این کار تخلف محسوب می‌شود.