دنیای اقتصاد- درحالی که انتقادها به افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی ادامه دارد، یک مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وابسته به وزارت کشور گفته است که افزایش نرخ‌ها در سال جاری به اندازه‌ای بوده است که برای سال ۹۱ دیگر نیازی به افزایش قیمت کرایه‌ها وجود ندارد. استاندار تهران البته همچنان از افزایش صورت گرفته در نرخ‌های امسال ناراضی است و تاکید کرده است که برای اصلاح قیمت‌ها منتظر تصمیم جلسه‌ای است که شورای شهر تهران و شرکت اتوبوسرانی با حضور نمایندگان وزارت کشور و فرمانداری تهران تشکیل داده‌اند. تمدن وعده داده است که اصلاح قیمت‌ها را شخصا پیگیری خواهد کرد.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در گفت‌وگو با مهر گفت که با توجه به اینکه افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی در تابستان امسال اتفاق افتاده برای سال ۹۱ افزایش قیمت نداریم.

حمیدرضا صارمی با بیان اینکه بر اساس قانون هرگونه افزایش قیمت در نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی تا ۱۵ بهمن ماه باید به فرمانداری ابلاغ شود گفت: نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی را شورا تعیین می‌کند، اما این نرخ بر اساس قانون باید تا نیمه بهمن به فرمانداری ابلاغ شود و در غیر این صورت، اجاره هیچ گونه افزایشی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این افزایش در تابستان امسال اتفاق افتاده است برای ۶ ماه دیگر امکان افزایش قیمت وجود ندارد.

صارمی درپاسخ به این پرسش که قیمت کرایه‌ها در دی ماه سال گذشته افزایش یافته بود اما شورا به دلیل تورم سالیانه دوباره این افزایش را اعمال کرد، گفت: این میزان افزایش قیمت را ما از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و قصد داشتیم با شیبی ملایم این افزایش رخ دهد. معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: قصد نداشتیم قیمت‌ها در یک نوبت افزایش ۳۰ در صدی داشته باشد بنابراین در دو نوبت این افزایش اعمال شد. وی با بیان اینکه تورم سالانه ۹ تا ۱۱ درصد است، گفت: افزایشی که در حال حاضر اعمال شده به میزانی است که تورم سال آینده را نیز کفاف دهد و بخش خصوصی و رانندگان تاکسی نیز ضرر نکنند، بنابراین ما در سال ۹۱ هیچ گونه افزایشی در کرایه‌ها نداریم.

کرایه‌ها قرار بود ۲۵ تومان افزایش یابد نه ۱۱۰ تومان

استاندار تهران اما با انتقاد از افزایش غیرقانونی کرایه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت گفت: توافق ما با شورای شهر افزایش ۲۵ تومانی کرایه‌ها بود، اما گزارش بازرسان استانداری و فرمانداری تهران از سطح شهر حاکی از افزایش کرایه‌ها در برخی خطوط اتوبوسرانی تا ۱۱۰ تومان است. مرتضی تمدن در گفت‌وگو با مهر افزود: شورای شهر تهران و شرکت اتوبوسرانی با حضور نمایندگان وزارت کشور و فرمانداری تهران تشکیل جلسه دادند تا قیمتی که قرار بود اعمال شود. استاندار پایتخت گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها تا

۱۵ درصد است و چنانچه راننده تاکسی مبلغی اضافه بر این نرخ مصوب اخذ کند در بازرسی تاکسیرانی تهران مورد پیگرد قرار می‌گیرد. تمدن با بیان اینکه شورای شهر هر توافقی را که انجام می‌دهد باید به فرمانداری تهران ارسال کند، گفت: این مصوبات باید پس از تصویب و ابلاغ تصمیمات اجرایی شود، اما متاسفانه این کار نیز انجام نشده است. استاندار تهران گفت: منتظر هستیم نتایج جلسه اخیر شورای شهر اجرایی شود و چنانچه احساس کنیم که نیاز به پیگیری دارد این مساله را شخصا تا اصلاح سریع قیمت‌ها پیگیری می‌کنم.