شلیک موفقیت‌آمیز 14 موشک زمین به زمین

انواع سیلوهای موشکی در مرحله اول رزمایش رونمایی شد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه: می‌توانیم اسرائیل را از دامغان بزنیم دومین بخش از مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۶ دیروز با شلیک موفقیت آمیز ۱۴ موشک زمین به زمین آغاز شد. رزمایش پیامبر(ص) ۶ روز دوشنبه با رونمایی از انواع سیلوهای موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه کلید خورده بود، سیلوهایی که بازتاب‌های زیادی در محافل رسانه‌ای غرب داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی‌اصغر قلیچ‌خانی، سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۶ در همین رابطه گفت: صبح سه‌شنبه بخش دوم مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۶ با پرتاب ۱۴ فروند موشک انجام شد.

به گفته وی در این بخش از رزمایش، ۹ فروند موشک زلزال، دو فروند موشک شهاب ۱، دو فروند موشک شهاب ۲ و یک فروند موشک شهاب ۳ از نوع قدر اف به اهداف زمینی با موفقیت شلیک شده است.

آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است، هدف از برگزاری این رزمایش سنجش میزان آمادگی یگان‌ها،‌ تمرین تاکتیک‌های جدید،‌ حضور افسران جوان فارغ‌التحصیل کنار نیروهای باتجربه و استفاده گسترده از تجهیزاتی که در طی سال گذشته به مجموعه هوافضای سپاه اضافه شده، است.

واکنش‌های سریع و انبوه

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در حاشیه‌ رزمایش بزرگ موشکی پیامبر اعظم(ص)۶ نیز در جمع خبرنگاران گفت: پیام ما در این رزمایش، این است که راهبرد ما دفاعی ولی تاکتیک‌های ما تهاجمی است.

سلامی افزود: موشک‌های ما دارای خصوصیات تهاجمی، تاکتیکی، راهبردی بازدارنده و دفاعی است البته ما آغازکننده هیچ عملیاتی نیستیم، ولی واکنش‌های ما صرفا تهاجمی است. همان‌طور که در رزمایش قبلی هم اعلام کردم، همچنان دست ما روی ماشه است، ولی تعداد این ماشه‌ها بیشتر شده است. جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: سپاه به طور طبیعی اهداف و گسترش دشمن در منطقه و فراتر از منطقه را رهگیری و رصد می‌کند و قدرت انجام عملیات‌های بازدارنده و واکنش‌های سریع، متقابل و انبوه را روی همه‌ اهداف دشمن دارد. سلامی با اشاره به آینده‌ وضعیت سیستم دفاعی موشکی ایران تاکید کرد: آینده‌ سیستم‌های دفاعی موشکی ایران با پیشرفت در کمیت، دقت، سرعت عمل، کیفیت، مهارت و حرفه‌ای‌تر شدن همراه خواهد بود.

اسرائیل را از دامغان می‌زنیم

همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص)۶ گفت: تمامی پایگاه‌های آمریکا در منطقه و نیز سرزمین‌های اشغالی تحت برد موشک‌های سپاه هستند.سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع خبرنگاران، برد موشک‌های سپاه را تا ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: فاصله سرزمین‌های اشغالی از ما بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر نیست و ما به برد موشک‌هایی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر نیاز نداریم. وی افزود: می‌توانیم سرزمین‌های اشغالی را از سمت دامغان و سمنان مورد اصابت موشک‌هایمان قرار دهیم.

آمریکایی‌ها زحمت ما را کم کردند

حاجی‌زاده، آمریکا و اسرائیل را دشمنان فرامنطقه‌ای ایران خواند و گفت:‌ آمریکایی‌ها هم زحمت ما را کم کردند و پایگاه‌های نظامی آنها در منطقه در فاصله ۱۳۰، ۲۵۰ یا نهایتا ۷۰۰ کیلومتری ما در عمق افغانستان است که با همین موشک‌ها می‌توان آنها را هدف قرار داد.

وی درباره تهدید اروپا نیز گفت: همان طور که گفته‌ام برد موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر است ضمن اینکه بیشترین دشمن‌های فرامنطقه‌ای ما آمریکا و اسرائیل هستند و ما احساس تهدیدی از ناحیه کشورهای دیگر نمی‌کنیم. بنابراین برد موشک هایمان را بر اساس اهداف آمریکایی در منطقه و اسرائیل طراحی کرده ایم.

شلیک موفق فاتح ۱۱۰

بر اساس این گزارش، موشک هوشمند و جست‌وجوگر فاتح ۱۱۰ نیز در روز دوشنبه در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۶ شلیک شد. این موشک هوشمند بوده و توانایی ردیابی اهداف زمینی را دارد.

جدیدترین نسل موشک هوشمند فاتح شهریورماه سال گذشته از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحویل داده شده بود.

رونمایی از سیلوهای موشکی

در نخستین روز از رزمایش پیامبر اعظم‌(ص)۶ از انواع سیلوهای موشکی نیروی هوافضای سپاه که به منظور واکنش سریع در پرتاب موشک‌های زمین به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حاجی‌زاده در پی رونمایی از انواع سیلوهای موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه گفت: با توجه به اینکه موشک‌ها به‌صورت عمود داخل سیلوها قرار دارد و نیاز به آماده‌سازی‌های قبل از پرتاب نیست؛ بنابراین عملا پایگاه های دارای سیلوهای پرتاب به‌عنوان یگان واکنش سریع موشکی محسوب شده و در زمان بسیار کوتاه قادر به پرتاب آتش بر علیه نقاط تعیین شده خواهد بود.

وی تصریح کرد: فناوری استفاده از سیلو در اختیار چند کشور پیشرفته است و با استفاده وسیع از انواع آن ضمن سرعت عمل و واکنش سریع، امکان نگهداری طولانی در کلیه شرایط آب و هوایی با کاهش آسیب پذیری را خواهیم داشت.