دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه تعیین گزارشگر ویژه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل را اقدامی گزینشی با اهداف سیاسی و تحت فشار کشورهای غربی خواند و گفت: تعیین چنین افرادی از نظر تهران قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در واکنش به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: در این زمینه دو نکته وجود دارد که نباید با یکدیگر اشتباه کرد. یکی گزارشگرهای موضوعی هستند که با همکاری و مشارکت کشورها به کشورهای مختلف سفر، بازدید و راجع به موضوع خاص گزارش‌هایی را تهیه می‌کنند، مثل حق غذا، مسکن، آزادی قضات و گزارش‌هایی برای موضوعات خاص دعوت می‌شوند. ایران در این زمینه تاکنون از ۶ گزارشگر موضوعی دعوت به عمل آورده که به کشورمان سفر کرده‌ و گزارش‌هایی را تهیه کرده‌اند و این همکاری بین کشور ما و بخش‌های حقوقی بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

مهمانپرست در عین حال تعیین گزارشگر ویژه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره همه مسائل حقوق بشری ایران را اقدامی گزینشی با اهداف سیاسی، تحت فشار کشورهای غربی و خارج از قاعده‌ای دانست که باید نسبت به همه کشورها به طور طبیعی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تعیین چنین افرادی از نظر ما قابل قبول نخواهد بود، آن را اقدامی سیاسی به منظور اعمال فشار توسط برخی از کشورهای خاص دانست و آن را حرکت درستی ندانست.

مقابله با عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره پیوستن صربستان به جمع کشورهایی که سوخت را در اختیار هواپیماهای ایرانی قرار نمی‌دهند، عدم ارائه سوخت به هواپیمای مسافربری را اقدامی غیرانسانی و خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خواند و گفت: کشورها متعهدند اصولی را رعایت کنند و برای هواپیمای مسافربری باید تسهیلات لازم فراهم شود. این حرکت در جهت یک بازی سیاسی و فشار هدایت شده از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها برای اینکه مردم ما را تحت فشار قرار دهند، دنبال می‌شود.

واکنش به انگشت‌نگاری ایرانیان در انگلیس

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به انگشت‌نگاری از اتباع ایرانی در فرودگاه انگلیس و ضبط گذرنامه برخی مسافران ایرانی، با بیان اینکه قواعد کشورها برای پذیرش مسافر و رعایت نکات امنیتی در مرزهای خود می‌تواند متفاوت باشد، اظهار کرد: اگر قاعده‌ای برای همه کشورها در نظر گرفته شود، می‌تواند امری قابل بررسی باشد و در صورت لزوم عمل متقابل نیز نباید جای اعتراضی را باقی بگذارد. وی افزود: هر جایی برخوردها گزینشی و تبعیض‌آمیز باشد حتما برخورد جدی و تندی با آنها صورت می‌گیرد. تا آن جایی که بنده اطلاع دارم برخی کشورها انگشت‌نگاری را برای همه افرادی که می‌خواهند وارد کشورشان شوند در دستور کار دارند و چون نسبت به اتباع ما این کار صورت می‌گیرد ما نیز متقابلا نسبت به اتباع این کشورها همین کار را صورت می‌دهیم.

نگرانی غرب باعث خوشحالی است

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگار خبرگزاری رویترز درباره هدف از برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۶ با توجه به نگرانی‌های غرب از پیشرفت‌های موشکی ایران سئوال کرد، مهمانپرست نیز چنین پاسخ داد: هر چقدر یک کشور مستقل برای دفاع از خود توانایی بالاتری داشته باشد، می‌تواند در ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه مؤثرتر باشد. اگر همه کشورهای منطقه ما از بالاترین توانایی دفاعی برخوردار بودند، هیچ وقت رژیم صهیونیستی به خودش اجازه نمی‌داد دست به تجاوز و اشغالگری بزند یا کشورهای فرامنطقه‌ای تحریک نمی‌شدند تا برای دسترسی به اهداف نامشروع خود به منطقه ما لشکرکشی کنند. وی افزود: اینکه غرب نگران است باعث خوشحالی ماست، چون زمانی نگران نیستند معنایش این است که به راحتی منافعشان را در منطقه دنبال می‌کنند.

رد تصرف سکوی نفتی توسط امارات

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای ورود دولت امارات به یکی از سکوهای نفتی در جزیره ابوموسی و اقدام به نصب پرچم این کشور در این سکو، گفت: اخباری که در رابطه با جزیره ابوموسی مطرح می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست. هر نکته‌ای که در رابطه با این موضوعات باشد توسط مسوولان سیاست خارجی کشور با دقت پیگیری و دنبال می‌شود. مهمانپرست جزایر سه‌گانه ایرانی را متعلق به کشورمان دانست و گفت: در مسیر برنامه‌های پیش‌بینی شده برنامه‌های آن دنبال می‌شود.

اقدام دوستا‌نه روسیه

وی همچنین در واکنش به بیانیه اعتراض‌آمیز وزارت خارجه روسیه نسبت به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: این یک موضع درست و در جهت برقراری عدالت و مخالفت با تحریم‌های غیرقانونی، غیرعادلانه و غیرانسانی است که در شورای امنیت علیه ملت ما به تصویب رساندند. مهمانپرست اقدام روسیه را دوستانه و درست و در جهت این دانست که جلوی بی عدالتی گرفته شود.

ترکیه اسیر بازی‌های غرب نمی‌شود

مهمانپرست درباره آینده روابط تهران و آنکارا در پی مذاکرات محرمانه تل‌آویو و آنکارا برای بهبود روابط نیز گفت: اخباری منتشر می‌شود که ناتو از پایگاه‌های خود در ترکیه به سوریه حمله کند یا ایران اقدام به تهدید ترکیه کرده که اینها خبرسازی‌هایی است که رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند. وی افزود: ناتو بعد از مشکلاتی که در افغانستان پیدا کرده توانایی دخالت در کشور جدیدی را ندارد و این مشکلات به آن اجازه نمی‌دهد که وارد بازی جدیدی شود. مهمانپرست با ذکر این نکته که مسوولان دولت ترکیه از هوش و درایت بالایی برخوردارند که اسیر بازی‌های غرب در سوریه نشوند، اظهار کرد: نقش همکاری‌های ایران، عراق، ترکیه و سوریه می‌تواند برای پیشرفت اقتصادی منطقه جهش بزرگی را ایجاد کند.

اقدام مضحک اسرائیل

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به تحریم کشورمان توسط دولت رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی بزرگترین متحد خود را در منطقه یعنی حسنی مبارک از دست داده و معلوم است بسیار نگران وضعیت خودش است و در هر کشوری که بیداری مردم به نتیجه می‌رسد و دولت مردمی مستقر می‌شود، رژیم صهیونیستی یک قدم به آخرین وضعیت خودش نزدیک‌تر‌ می‌شود. وی افزود: طبیعی است که این رژیم از روی این نگرانی و ترس از تحولات منطقه، اقدامات مضحکی را دنبال می‌کند و حرف‌هایی را می‌زند که شاید بتواند فضا را تغییر دهد.