ادغام 4 وزارتخانه در گام آخر

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: نمایندگان مجلس دو فوریت لایحه ادغام چهار وزارتخانه «کار و رفاه» و «صنایع و بازرگانی» را تصویب کردند تا این چهار وزارتخانه نیز در آستانه تبدیل به دو وزارتخانه «کار و رفاه اجتماعى» و «صنعت وتجارت» قرار گیرند. لایحه‌ای که جزئیات آن امروز در جلسه علنی مجلس بررسی خواهد شد، پس از آن به مجلس تقدیم شد که روز یکشنبه این هفته دولت لایحه ادغام چهار وزارتخانه را قبل از اعلام وصول در صحن علنی مجلس، پس گرفت تا «یک فوریت» آن را به «دو فوریت» تغییر دهد و بلافاصله پس از یک روز مجددا آن را تقدیم مجلس کند. مجلس نیز در جلسه علنی روز گذشته با ۱۴۹ رای موافق، ۲۰ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر دو فوریت لایحه «وظایف و اختیارات دو وزارتخانه کار و رفاه اجتماعى و صنعت و تجارت» را به تصویب رساند.

در صورت تصویب نهایی این لایحه در جلسه امروز مجلس، تکلیف شش وزارتخانه از هشت وزارتخانه ادغامی که دولت در اردیبهشت ماه حکم به ادغامشان داد، به طور کامل مشخص خواهد شد. اولین وزارتخانه ادغامی هفته گذشته با تشکیل وزارت راه و شهرسازی و رای اعتماد مجلس به علی نیکزاد، رسما تشکیل شد. از سوی دیگر، آن گونه که وزیر نیرو گفته است، دولت از خیر ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو گذشته است و در صورت تصویب لایحه ادغام در جلسه امروز، پرونده ادغام‌ها در این مرحله بسته خواهد شد.

یک ماده واحده برای ادغام ۴ وزارتخانه

روز گذشته لایحه وظایف و اختیارات دو وزارتخانه «کار و رفاه اجتماعى» و «صنعت و تجارت» در یک ماده واحده و چند پاراگراف از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

بر اساس ماده واحده این لایحه و در صورت تصویب نهایی نمایندگان «وظایف و اختیارات دو وزارت کار و رفاه اجتماعى و صنعت وتجارت که در اجرای ماده(۵۳) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و طبق مصوبه دولت، به ترتیب، اولی از ادغام دو وزارتخانه کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی و دومی از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی ایجاد شده است، تمامی وظایف و اختیاراتی است که بر طبق قوانین بر عهده وزارتخانه‌های یاد شده بوده است.»

مخالفان؛ نیاز به بررسی کارشناسی

در بررسی دو فوریت ادغام ۴ وزارتخانه، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: هم اکنون وزیر رفاه و صنایع نداریم. کار مردم روی زمین مانده است. این چه سال جهاد اقتصادی است؟ ضرورتی وجود ندارد که این لایحه به صورت دو فوریتی بررسی شود. وی تاکید کرد:‌ این لایحه از آنجا که لایحه مهمی است باید کار کارشناسی روی آن انجام شود و به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

جمشید انصاری نماینده زنجان نیز در مخالفت با دو فوریت گفت: موافقان معتقدند اگر روز چهارشنبه، موضوع ادغام وزارتخانه‌ها به تصویب برسد، اختلالی که در وضعیت ۴ وزارتخانه ایجاد شده رفع می‌شود و دولت می‌تواند در اسرع وقت وزیران را معرفی کند. در حالی که مسائل بسیاری مهمی در این وزارتخانه‌ها وجود دارد که اگر به آنها پرداخته نشود ممکن است اختلال در اداره وزارتخانه‌ها را در آینده شاهد باشیم.

انصاری گفت: فکر می‌کنم به دلیل برخی نکات مهمی که در ریز وظایف این وزارتخانه‌ها قرار دارد بهتر است به جای دو فوریت با یک فوریت این لایحه موافقت شود تا پس از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار گیرد و کار کارشناسی برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده انجام شود.

علی اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق نیز در تذکری بررسی دو فوریتی این لایحه را خلاف شان مجلس دانست و گفت:‌ کجای این بحث فوریت دارد؟ وی با بیان اینکه براساس قانون، دولت دو سال برای ادغام‌ها فرصت داشت، تصریح کرد: اکنون دولت خطا کرده است که به سرعت وزاتخانه‌ها را ادغام کرده، حال چون یک ماه از زمان سرپرست‌ها باقی مانده مجلس باید به دو فوریت رای بدهد؟!

وی افزود: ‌ادغام وزارتخانه‌ها کار کارشناسی می‌خواهد و لازم است بایدها و نبایدهای آن مشخص شود.

موافقان؛ شرایط عادی نیست

در مقابل، محمد دهقان نماینده چناران در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت: اگر در یک فضای عادی بودیم دولت باید طی دو سال کار کارشناسی موضوع ادغام‌ها را پیگیری می‌کرد، اما در حال حاضر شرایط ما عادی نیست. حوادث اخیر کشور به گونه‌ای شده است که تعدادی از وزیران ثبات ندارند و این باعث بی‌ثباتی در وزارتخانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه بی‌ثباتی در وزارتخانه‌ها در محیط کسب و کار هم تاثیر منفی داشته است و ریسک را افزایش داده،‌ گفت:‌علاوه بر این به خاطر تحریم‌ها و هدفمندی یارانه‌ها برخی بنگاه‌های تولیدی هم تحت فشار هستند این باعث می‌شود اثر تحریم‌ها و رکود حاصل از هدفمندی تشدید شود و دود آن به چشم مردم می‌رود.

دهقان گفت: هیچ مصلحتی بالاتر از این نیست که تکلیف وزارتخانه‌ها را هرچه زودتر معین کنیم و این بی‌ثباتی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این وضعیت اگر ادامه پیدا کند و مهلت سرپرستی وزارتخانه‌ها تمام شود، دولت مزاحم رهبری می‌شود و می‌خواهد اجازه تمدید سرپرستی را بگیرد. پس بهتر است زودتر تکلیف این موضوع را مشخص کنیم.

هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در موافقت با دو فوریت اظهارکرد: ۴ وزارتخانه ما بلاتکلیف هستند و در صورتی که به دو فوریت این لایحه رای ندهیم با بی‌ثباتی بیشتری در وزارتخانه‌ها مواجه خواهیم بود.

باهنر: مهلت سرپرست‌ها روبه پایان است

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی روز گذشته را برعهده داشت طرح موضوع دوفوریتی ادغام وزارتخانه‌ها را نه تنها خلاف شان مجلس ندانست، بلکه آن را در راستای اجرای قانون خواند و گفت: من نباید اعلام موضع کنم، اما فوریت این موضوع بالاست؛ چرا که مدت سرپرستی وزارتخانه‌ها یک ماه دیگر تمام می‌شود و ما تنها یک ماه فرصت داریم هم ادغام وزارتخانه‌ها را به تصویب برسانیم، هم دولت وزیر به مجلس معرفی کند و هم برای وزیر رای گیری شود.

باهنر همچنین افزود:‌ ضرورت دو فوریت این لایحه به این دلیل است که مهلت سه ماه سرپرستی وزارتخانه‌ها رو به اتمام است. این که مقصر چه کسی بوده و چرا این اتفاق افتاده را دوستان در جریان هستند.

دولت؛ معرفی سریع وزرای ادغامی

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در دفاع از دوفوریت لایحه گفت: ادغام وزارتخانه‌ها هرچه زودتر باید شکل گیرد تا از تزلزل در ساختار مدیریتی وزارتخانه‌ها جلوگیری شود. وی تاکید کرد: در صورتی که دو فوریت این لایحه امروز به تصویب برسد کلیات و جزئیات آن در جلسه چهارشنبه بررسی خواهد شد و هفته آینده که مجلس تعطیل است ما وزارتخانه‌های مذکور را تشکیل می‌دهیم و پس از تعطیلات، دولت وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی می‌کند.

وزیر نیرو: ادغام نفت و نیرو منتفی است

وزیر نیرو از منتفی شدن طرح ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو در دولت خبر داد. مجید نامجو در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو دیگر موضوعیت ندارد. نامجو در پاسخ به این سوال که آیا جلسات کارگروه ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو همچنان برگزار می‌شود؟ گفت: جلسات این کارگروه دیگر برگزار نمی‌شود. وی تصریح کرد: با این حال طرح ادغام سایر وزارتخانه‌ها در دولت روال خود را طی می‌کند و به زودی شاهد ادغام سایر وزارتخانه‌های اعلام شده خواهیم بود. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نیرو اضافه کرد: ظرف دو هفته آینده رییس جمهور، مهدی غضنفری را به عنوان وزیر صنعت و تجارت به مجلس معرفی خواهد کرد.