دنیای اقتصاد- مجلس روز گذشته طرح استفساریه‌ای را تصویب کرد که براساس آن «حضور کمتر از ۴ سال در مجلس» نیز به معنای یک دوره نمایندگی مجلس محسوب می شود و «مدارک تحصیلی معادل کارشناسی و کارشناسی ارشد» که از سوی مراجع قانونی ذی‌ربط تایید شود نیز مورد قبول است. این در حالی است که پیش از این اختلافاتی میان مجلس و دولت برسر این موضوع وجود داشت که دولتی‌ها می‌گفتند: «دوره نمایندگی» شامل یک دوره کامل ۴ ساله است و شامل نمایندگانی که در انتخابات میان دوره‌ای به مجلس وارد شده‌اند، نمی‌شود.

این مصوبه در حالی در جلسه علنی دیروز به تصویب رسید که محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس خبرداد که صبح روز گذشته نمایندگان درجلسه‌ای «غیرعلنی» هم موضوع اصلاح قانون انتخابات را بررسی کردند.

از سوی دیگر، برخی از نمایندگان مجلس همچون احمد توکلی نماینده تهران در جلسه روز گذشته تلاش کردند تا این استفساریه را تا ۶ ماه مسکوت بگذارند. توکلی هدف از این مسکوت گذاشتن را افزایش مشارکت بیشتر افراد برای نامزدی انتخابات و مردم عنوان کرد و افزود: اگرهمان قانون قبلی انتخابات یعنی ارائه مدرک لیسانس، اجرا شود تعداد زیادی از افراد می توانند در انتخابات شرکت کنند و نامزد شوند. این طرح البته مورد استقبال و رای نمایندگان قرار نگرفت.

بر اساس مصوبه مجلس، نمایندگان میان‌دوره‌ای دارای مدرک کارشناسی یا معادل آن می‌توانند برای انتخابات مجلس نهم کاندیدا شوند و یک دوره نمایندگی آنها معادل یک مقطع تحصیلی است، اما ممنوعیت کاندیداتوری لیسانسه‌ها در انتخابات مجلس نهم که پیش از این تصویب شده بود به قوت خود باقی است.

در بند الف این استفساریه سوال شده بود: «با توجه به اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که هر دوره نمایندگی را چهار سال می‌داند، آیا منظور قانونگذار در تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی طی مدت چهارساله می‌باشد یا شامل نمایندگان میان دوره‌ای هم می‌شود؟» که در پاسخ به این بند آمده است:« بله. مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره به هر میزان ولو کمتر از مدت چهار سال نیز می‌باشد و شامل نمایندگی میان دوره‌ای هم می‌شود.»

این طرح که با موافقت نمایندگان از سوی مجلس مصوب شد برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.