دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه طرح گام به گام روسیه برای حل موضوع هسته‌ای ایران را «نشان‌دهنده تلاش مسکو برای گشودن در‌ها» و «اقدامی مثبت» بر شمرد، اما در عین حال تاکید کرد که برای اظهار نظر قطعی، باید ابتدا این پیشنهاد به طور رسمی به تهران ارائه شود. علی اکبر صالحی همچنین گفت که به زودی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد کرد. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در واکنش به این طرح، خطاب به غرب گفته بود:«ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم؛ اکنون شما گامتان را بردارید.» استقبال صالحی از طرح هسته‌ای روسیه

وزرای خارجه ایران و روسیه به زودی دیدار می‌کنند

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشنهاد روسیه در بحث هسته‌ای را اقدامی مثبت خواند و گفت: این اقدام روسیه نشان‌دهنده تلاش مسکو برای گشودن در‌ها است، اما نیاز است برای بررسی آن، ایران به طور رسمی در جریان این پیشنهاد و جزئیاتش قرار گیرد.

صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا درباره پیشنهاد جدید وزیر خارجه روسیه برای حل مسائل بین ایران و آژانس با ایران نیز گفت‌وگویی انجام شده است یا خیر؟ اظهار کرد: ایران پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر خارجه روسیه را به طور مکتوب دریافت نکرده است، اما من پیش از آن نامه‌ای از سوی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دریافت کردم که در آن به اهمیت رایزنی بین ایران و روسیه تاکید شده بود و پاسخ نامه را دادیم و امیدوارم در آینده نزدیک ملاقاتی با یکدیگر داشته باشیم. او ادامه داد: در این نامه خیلی مسائل از جمله تحولات منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مطرح شده است و معتقدم رایزنی‌های تهران ـ مسکو در ارتباط با این موضوعات می‌تواند موثر باشد.

بیانیه‌ آژانس نافی تفاهم با آمانو نیست

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی از آمادگی ایران برای همکاری با آژانس در پاسخ به سوالاتی که از ایران دارد سخن گفتید و دو روز بعد وزیر خارجه روسیه پیشنهاد «گام به گام به جلو» را در همین رابطه بیان کرد، آیا پیش از دیدار با آمانو در جریان پیشنهاد روسیه بودید؟ گفت: در دیداری که با آمانو داشتم اعلام کردم که ما به یک ابتکار جدید نیاز داریم. به نظر می‌آید دو طرف به موضع خود پافشاری دارند و به یک ابتکار برای خروج از بن‌بستی که آنها ایجاد کردند نیاز است. از این رو پیشنهادی را به مدیرکل آژانس ارائه کردیم که در همان جلسه مورد قبول هم قرار گرفت، هرچند در بیانیه‌ای از سوی آمانو مطالبی متفاوت مطرح شد، اما از نظر ما آن بیانیه خیلی نافی تفاهم و صحبت‌های ما در جلسه مشترک نیست و قرار شده کارشناسان دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به مکانیزمی جدید در چارچوب توافق‌نامه مدالیتی میان ایران و آژانس (۲۰۰۷) برسند.

تلاش روسیه برای گشودن درها

وی تصریح کرد: بعد از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آژانس شاهد پیشنهاد روسیه بودیم و ما این اقدام مسکو را مثبت تلقی می‌کنیم و نشان‌دهنده تلاش روسیه برای گشودن درها است، البته نیاز است تا ما در این‌باره به طور رسمی در جریان قرار بگیریم و باید روی آن کارشناسی شود، اما در مجموع این اقدام مسکو را مثبت می‌دانیم.

احمدی‌نژاد: نوبت شما است

محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور نیز پنجشنبه هفته گذشته در مراسم ثبت جهانی «باغ شاهزاده ماهان» کرمان در همین رابطه اظهار کرد: آنها بحث طرح گام به گام را مطرح کردند، بسیار خب. ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گامتان را بردارید و برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما.

رییس‌جمهور گفت: ما این موضوع را بارها گفته‌ایم که نمی‌خواهیم بمب بسازیم و اگر بخواهیم در این زمینه از کسی واهمه نداریم.

پیش از این، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه سه‌شنبه هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود در واکنش به طرح گام ‌به ‌گام سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفته بود: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در چارچوب فعالیت‌های آژانس و بندهای مربوط به معاهده ان.پی.‌تی کاملا قانونی و حق ملت ماست و با همکاری آژانس و تحت نظارت آن صورت می‌گیرد و هر نوع فعالیتی که انجام می‌شود به آژانس اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر کشورهای مختلف به دنبال حل این مساله هستند، باید به سمتی گرایش پیدا کنند که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه طرح لاوروف هنوز به دست ایران نرسیده است، افزوده بود: بعد از دریافت، آن را بررسی می‌کنیم. بر اساس این گزارش، پنج‌شنبه دو هفته قبل، لاوروف در جریان سفر به واشنگتن طرحی را درباره پرونده هسته‌ای کشورمان پیشنهاد کرد. طرحی که بر اساس آن، با رویکردی «گام به گام» سوالات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد و به موازات آن، ۱+۵ به طور تدریجی تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد. آمریکا نیز در واکنش اولیه به این طرح از بررسی آن خبر داده، اما در عین حال گفته بود که رویکرد واشنگتن مبتنی بر «اعمال فشار» و «همکاری» است، در حالی که طرح روسیه تنها رویکردی تشویقی دارد.

روابط ایران و اروپا آرام آرام عادی می‌شود

وزیر خارجه در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو اعلام کرد: معتقدم ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند. ایران به لحاظ موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک و منبع انرژی بودن و اروپا به عنوان یک بازیگر و نقش‌آفرین مهم بین‌المللی نیازمند یکدیگر هستند و دلیلی ندارد نسبت به مسائلی که قابل حل و فصل است دچار افت در روابط‌مان باشیم. صالحی در پاسخ به اینکه مشکلات و مسائلی که در ارتباط با مبادلات بانکی میان ایران و اروپا وجود دارد در حال بهبود یافتن است؟ با اشاره به رویکردش در تعامل با اروپا تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می‌آید اروپا هم نسبت به رویکرد مثبت ایران در ارتباط با خودش واکنش مثبت داشته است. او سفر اخیرش به اروپا را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: بنا به دعوت دو کشور اروپایی (اسلوونی و اتریش) به اروپا سفر داشتم و معتقدم اگر ما در تماس و رایزنی‌های مستمر با اروپا باشیم سوءتفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌هایی که معتقدم بی‌دلیل به وجود آمده را می‌توان برطرف کرد. وی با تاکید بر صبر و حوصله در بهبود روابط با اروپا گفت: مسائلی برای ما در ارتباط با اروپا وجود دارد که به صراحت در گفت‌وگو با آنها بیان می‌کنیم، اما این به رایزنی مستمر نیاز دارد. صالحی تصریح کرد: این تصمیم از سوی ایران و اتحادیه اروپا اتخاذ شده که رایزنی‌ها را استمرار دهیم تا آرام آرام روابط‌مان را به وضعیتی عادی برسانیم.