فریدون عباسی دوانی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: با تولید اورانیوم ۲۰ درصد، از میزان مورد نیاز برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران عبور کرده‌ایم. وی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره فرآیند غنی‌سازی در تاسیسات فردو و دلیل انتقال غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد از نطنز به این تاسیسات نیز گفت: چون تاسیسات غنی‌سازی در نطنز ایمن نبود و برنامه تولید سوخت رآکتور تهران و رآکتورهای آتی در کشور نیز نیازمند تولید میزان بیشتر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است، از این رو، غنی سازی ۲۰ درصد به تاسیسات فردو منتقل می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه حتما برنامه ساخت و طراحی رآکتورهای آتی در کشور در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت، گفت:‌ تبلیغات و ادعاهای غرب مبنی بر قصد ایران برای غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد نادرست است و چنین برنامه‌ای را در دستور کار نداریم. عباسی در عین حال اظهار کرد: قصد داریم میزان تولید اورانیوم ۲۰ درصد را تا حدی بالا ببریم که ذخیره مناسب از سوخت با این درصد غنا داشته باشیم تا اگر در خلال فعالیت‌ها به سیستم‌های ما آسیبی وارد یا تعمیراتی انجام شد، مواد مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

وی همچنین تاسیسات غنی‌سازی فردو را یک سایت عادی دانست و گفت: این سایت مانند سایت نطنز، نکته پنهانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد و ملاحظات پدافند غیرعامل که در خصوص سایت نطنز رعایت شده، درباره سایت فردو نیز رعایت شده است.

عباسی تصریح کرد: ملاحظات پدافند غیرعامل ایجاب می‌کرد که بخش حساس تاسیسات به زیر زمین منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه سایت فردو، سایت ویژه و مساله داری نیست، گفت: اتفاقا برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌ها به سهولت عمل کند، غنی سازی در سطوح سه و نیم و پنج درصد را تفکیک کرده‌ایم و سایت فردو را به

غنی‌سازی ۲۰ درصد اختصاص داده‌ایم.

آژانس سوالات خود را رسمی اعلام کند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مدالیته سال ۲۰۰۷ میلادی گفت: مساله از نظر ما حل شده است و تاکید ما نیز در ملاقات با آمانو این بود که آژانس اعلام کند این موضوع تمام شده است. متاسفانه آمانو در نامه های ارسالی خود ‌برخلاف گذشته، بر یکسری مسائل ادعایی که در اختیار ایران گذاشته نشده، تاکید داشته است. عباسی همچنین گفت: ما به آنها اعلام کردیم که ادعاهای اصلی خود را در چند مورد همراه با مدارک و مستندات به ما ارائه دهند تا بررسی کنیم.

وی افزود: این مساله نیز مشروط به آن است که آژانس یک قدم جدی بردارد و نشان دهد که اختیارات لازم را برای حل مساله دارد.