کارنامه شش ساله دولت در اقتصاد

عکس: khamenei.ir

دنیای اقتصاد- رییس جمهور و شماری از معاونان او به همراه برخی از وزرا در دیدار روز یکشنبه هیات دولت با مقام معظم رهبری، گزارش‌هایی از کارنامه شش ساله دولت ارائه دادند. در این گزارش‌ها که محور اصلی آنها حوزه اقتصاد بود، دولتمردان مقایسه‌ای میان وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد ایران قبل از روی کار آمدن دولت نهم و دهم با وضع فعلی ارائه کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در ابتدای این دیدار آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور مهرورزی، عدالت گستری، خدمتگزاری و همدلی و هم‌افزایی را از اصول و محورهای کاری این دولت ذکر کرد و گفت: همه موفقیت‌های دولت نهم و دهم، حاصل پایبندی به ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب است. وی با اشاره به نظارت نهادهای رسمی کشور بر فعالیت دستگاه‌های دولتی، حمایت از محرومین، مردمی بودن، پاک دستی و همدلی را خط ثابت این دولت برشمرد.

آقای احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم در سخت‌ترین شرایط کشور و تحت فشار بی‌سابقه دشمنان با همراهی مردم و حمایت‌های رهبر انقلاب، خدمات گسترده‌ای برای کشور انجام داده است. پس از سخنان رییس‌جمهور شماری از معاونان وی و تعدادی از وزیران به بیان گزارش عملکرد حوزه‌های خود پرداختند.

حسینی: رشد اقتصادی هر سال بیشتر شده

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این دیدار اعلام کرد دولت با پیگیری مدل اسلامی - ایرانی پیشرفت، اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را در دستور کار جدی قرار داده به‌گونه‌ای که به موازات واگذاری مسوولیت‌ها، میزان واگذاری مالکیت‌ها به بخش خصوصی نیز از سال ۸۴ تاکنون به ۵۰۰ شرکت و ۸۵ هزار میلیارد تومان بالغ شده که ده‌ها برابر گذشته است.

آقای حسینی افزود: تاکنون ۴۰ میلیون نفر دارای سهام عدالت شده‌اند که این میزان تا ۴۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. وزیر اقتصاد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را گامی در جهت گسترش عدالت خواند و اعلام کرد: رشد مصرف در انرژی، آب و گندم متوقف شده و میزان مصرف ۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

آقای حسینی از کاهش نقطه به نقطه تورم از تیرماه سال جاری خبر داد، اما تاکید کرد برای حل مشکل تورم و بیکاری تلاش‌های مضاعفی انجام خواهد شد. به گفته آقای حسینی رشد اقتصادی کشور هر سال بیشتر شده است، به گونه‌ای که مراکز جهانی نیز از بهبود اوضاع اقتصادی ایران در پی هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای اصل ۴۴ سخن می‌گویند. افزایش شاخص بورس به ۲۵ هزار و پانصد واحد و افزایش سرمایه‌گذاری بورس به ۱۱۸ هزار میلیارد تومان از دیگر نکات گزارش وزیر اقتصاد بود.

آقای حسینی با اشاره به افزایش بودجه عمرانی به ۲۴ درصد افزود: سهم مالیات نیز در هزینه‌های دولت به حدود ۴۲ درصد در سال ۸۹ رسیده است که نشان‌دهنده تلاش برای رهایی از اتکای به درآمدهای نفتی است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر ناکامی تحریم‌های غرب افزود: افزایش ترانزیت کالای ۱۱۱ کشور خارجی از مسیر ایران، رشد ۱۲۴ درصدی جذب سرمایه‌های خارجی و رشد تجارت خارجی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد تحریم‌های غرب با تدابیر نظام و دولت و ایستادگی مردم به اهداف خود نرسیده است. وزیر اقتصاد و دارایی، در جمع بندی گزارش خود افزود: شتاب حرکت کشور به سمت عدالت براساس سیاست‌ها و فعالیت‌های دولت افزایش یافته است که گسترش بیمه‌های تامین اجتماعی - افزایش حقوق مستمری‌بگیران و سهام عدالت از نشانه‌های آن است.

گزارش بهمنی از تورم یارانه‌ها

رییس کل بانک مرکزی سومین عضو هیات دولت بود که گزارشی از وضع پولی و بانکی کشور ارائه کرد.

آقای بهمنی در گزارش خود با اشاره به سیاست کنترل نرخ تورم و رسیدن آن به ۴/۱۲ درصد در پایان سال ۸۹ گفت: در پایان تیرماه سال نود، نرخ تورم به ۳/۱۶ درصد افزایش یافت که علت آن، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، هدفمندسازی یارانه‌ها، نرخ تورم قاعدتا ۹/۹ درصد می‌بود. مهار بی‌رویه رشد نقدینگی، شفاف‌سازی مطالبات معوق و مهار رشد آن، رشد ۱۴۰ درصدی فروش اوراق مشارکت به میزان ۱۵۷ هزار میلیارد ریال، افزایش منابع قرض‌الحسنه، ساماندهی موسسات مالی غیرپولی، گسترش سیستم‌های الکترونیک و افزایش تراکنش‌های الکترونیکی، مدیریت بازار ارز، تعیین ابزارها و عقود جدید در بانکداری اسلامی، برنامه‌ریزی برای حذف صفرهای پول ملی و اختصاص ۱۷ میلیارد دلار از منابع بانکی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی، محورهای دیگر گزارش رییس کل بانک مرکزی بود.

مقایسه وضع صنعت از سال ۸۳ تا ۸۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این دیدار در گزارشی با مقایسه میان سال‌های ۷۸ تا ۸۳ و ۸۴ تا ۸۹ گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در این مدت از ۱۴ هزار میلیارد تومان به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آقای غضنفری گفت: در سال ۸۳، سه هزار و هفتصد معدن در کشور فعال بوده‌اند که در سال ۸۹ به ۵۷۰۰ معدن و استخراج مواد معدنی نیز از ۱۵۵ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون رسیده است.

افزایش دو برابری ظرفیت تولید خودرو، افزایش تولید سیمان از ۳۲ میلیون تن به ۷۴ میلیون تن، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سیلوها به ۹ میلیون تن از دیگر نکات گزارش آقای غضنفری بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش محصولات کشاورزی و صادرات خدمات فنی مهندسی گفت: با مدیریت واردات کشور متوسط نسبت واردات به صادرات از ۵/۴ برابر به ۳/۲ برابر کاهش یافته است که نشان می‌دهد واردات و صادرات در روند متعادل شدن قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گزارش خود اعلام کرد امیدواریم با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری و سال آینده، بیش از ۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام معدنی و صنعتی را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

گزارش وزیر راه و شهرسازی

آقای نیکزاد نیز در این دیدار در گزارشی مقایسه‌ای میان ۸ سال قبل از دولت آقای احمدی‌نژاد با ۶ سال دولت نهم و دهم گفت: احداث راه، بزرگراه و راه اصلی از ۵۹ هزار کیلومتر به ۷۲ هزار کیلومتر رسیده است و راه روستایی نیز از ۴۳ هزار به ۵۷ هزار کیلومتر بالغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی، توسعه ۱۰ برابری ناوگان هوایی و افزایش حجم ترانزیت کالاها را از دیگر نتایج فعالیت‌های دولتمردان در ۶ سال اخیر برشمرد و گفت: از سال ۷۶ تا ۸۳ حدود ۳ میلیون واحد مسکونی احداث شده بود که در ۶ سال اخیر به ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار واحد رسیده است.

افزایش ساخت بیمارستان‌ها، صنعتی‌سازی ساختمان، نوسازی مدارس، واگذاری بخش‌های مهمی از صنایع ارتباطات، موبایل و اینترنت به بخش خصوصی، افزایش ضریب نفوذ اینترنت، افزایش هزار درصدی روستاهای برخوردار از خدمات الکترونیک و افزایش حجم مخازن سدها از ۳۲ میلیارد به ۴۳ میلیارد مترمکعب از دیگر مسائلی بود که مهندس نیکزاد در گزارش خود به آنها اشاره کرد. وی همچنین آثار مثبت مسکن مهر را تشریح کرد.

وضع سرمایه‌گذاری‌های نفتی

آقای قاسمی وزیر نفت نیز گزارشی از حوزه‌های گاز، بنزین، پتروشیمی، صنعت نفت و بهره‌برداری از میادین مشترک ارائه کرد. وزیر نفت در خصوص دسترسی به گاز در شهرها و روستاها گفت: در سال ۸۴ تعداد مشترکان گاز، ۵/۷ میلیون مشترک بود که این میزان در ۶ سال اخیر به بیش از سیزده میلیون مشترک رسیده است.

کاهش مصرف بنزین به ۵۸ میلیون لیتر در روز با وجود افزایش تولید خودرو، در ۶ سال گذشته، افزایش تعداد جایگاه‌های سی ان جی از ۷۵ جایگاه در سال ۸۴ به ۱۷۰۰ جایگاه در سال‌جاری و افزایش تولید پتروشیمی از ۱۸ میلیون تن در سال ۸۴ به ۵۲ میلیون تن در سال‌جاری عدد و رقم‌های دیگری بود که وزیر نفت در گزارش خود به آنها اشاره کرد. وزیر نفت با اشاره به بومی‌سازی طراحی و اجرای طرح‌های وزارت نفت و ۵۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی در فازهای قدیم و فازهای باقیمانده پارس جنوبی تاکید کرد: اهتمام برای افزایش استخراج از میادین مشترک با کشورهای همسایه از جمله برنامه‌های اصلی وزارت نفت است.

گزارش بقایی از سفرهای استانی

آقای بقایی معاون اجرایی رییس‌جمهور هم با اشاره به نود سفر استانی دولت با بیش از بیست هزار مصوبه، گزارشی از این سفرها ارائه کرد.

معاون اجرایی رییس‌جمهور گفت: هشتاد درصد مصوبات دور اول سفرهای استانی، ۵۲ درصد مصوبات دور دوم سفرها و ۲۶ درصد مصوبات دور سوم سفرها کاملا محقق شده و ۱۸ درصد از مصوبات دور اول، ۲۵ درصد از مصوبات دور دوم و ۲۳ درصد از مصوبات دور سوم سفرها در دست اجرا است. آقای بقایی با اشاره به بیش از چهارده هزار ملاقات مردمی رییس‌جمهور و ۳۲ هزار ملاقات مردمی وزرا در ۳ دور سفرهای استانی گفت: حل مشکلات مردم، مهم‌ترین هدف سفرهای استانی است.