دنیای‌اقتصاد- پنجمین جلسه شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان موسوم به کمیته ۸+۷ در حالی با هدف بررسی راهکارهای مناسب برای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم شامگاه یکشنبه برگزار شد که اعضای جبهه پایداری در این جلسه هم همچون چهار جلسه قبل حضور پیدا نکردند. در همین زمینه یک منبع آگاه در جبهه پایداری گفته است تا زمانی‌که برخی از اختلاف سلیقه‌ها و پاره‌ای ابهامات میان کمیته ۸+۷ و جبهه پایداری برطرف نشود، اعضای جبهه در این جلسات شرکت نخواهند کرد. در پنجمین جلسه اعضای کمیته ۸+۷ راهکارهای لازم و ظرفیت‌های موجود را برای رسیدن به وحدت احتمالی در انتخابات مجلس و شروط جبهه پایداری از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود که همچنان بدون جواب مانده است و به همین جهت نمایندگان جبهه پایداری از حضور در جلسات ۸+۷ خودداری می‌کنند. اما ستار هدایت‌خواه، دیگر عضو جبهه پایداری در سخنانی تلویحا کمیته ۸+۷ را تهدید کرد که اگر شروط جبهه پایداری را قبول نکنید قطعا در مورد مسوولیت بعدی‌اش و نتایج و پیامدهایی که خواهد داشت، خودتان پاسخگو خواهید بود.

در همین حال ولی اسماعیلی، عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس، از انتخاب مسوولان استانی جبهه پایداری در اکثر استان‌های کشور خبر داده و گفته است: مسوولان برخی استان‌های باقیمانده نیز تا پایان شهریور ماه انتخاب خواهند شد. وی با بیان اینکه جبهه پایداری در حال برنامه‌ریزی برای مکانیزم انتخاب مسوولان شهرستانی است، افزود: قرار است مسوولان هر استان، مسوولان شهرستان‌های آن استان را انتخاب کنند.

این‌گونه که این روزها از تحولات سیاسی پروسه وحدت اصولگرایان می‌توان برداشت کرد

این است که پرونده وحدت اصولگرایان به بن بست جبهه پایداری رسیده است و با عدم پذیرش شروط این جبهه و اصرار به عدم شرکت در جلسات ۸+۷ ، جبهه پایداری به صورت مجزا در انتخابات شرکت خواهد کرد و رویای لیست واحد اصولگرایان در انتخابات مجلس بی تعبیر خواهد ماند.

هشدار هدایتخواه درباره پیامدهای نپذیرفتن شروط جبهه پایداری

ستار هدایتخواه، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی‌ نسبت به سخنان اخیر آیت‌الله مهدوی کنی که گفته بود شروط جبهه پایداری را نمی‌پذیریم، واکنش نشان داد و گفت: جبهه پایداری پیشنهادهای خود را ارائه کرده است، حال اینکه بزرگان بپذیرند یا نپذیرند قطعا در مورد مسوولیت بعدی‌اش و نتایج و پیامدهایی که خواهد داشت، خودشان پاسخگو خواهند بود. هدایتخواه در گفت‌وگو با ایلنا افزود: پیشنهاد جبهه پایداری به نفع جریان اصولگراست. دلیل اینکه جبهه پایداری چنین پیشنهادهایی را داده، این است که اولا حضور نماینده اشخاص در جبهه متحد اصولگرایی هیچ توجیه منطقی ندارد؛ چون اگر بگوییم رییس مجلس است، رییس دولت و رییس قوه قضائیه هم باید نماینده‌ای داشته باشند و اگر بگوییم ایشان دارای پایگاه اجتماعی است کسانی دیگری هم هستند که پایگاه اجتماعی‌شان از این فرد قوی‌تر است و همین‌طور اینکه شهردار یک شهر بیاید نماینده داشته باشد و برای کل کشور تصمیم‌گیری کند از لحاظ افکار عمومی‌ قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل اصرار جبهه پایداری بر کنار گذاشته شدن نمایندگان آقایان لاریجانی و قالیباف از جبهه متحد اصولگرایی این است که اینها پایگاه اجتماعی ندارند، چرا که در حال حاضر قشر عظیمی ‌از نیروهای ولایی اصولگرا و به تعبیر مقام معظم رهبری این رویش‌های جدید اصولگرا و ولایی نسبت به حضور این افراد در جبهه متحد اصولگرایی ایراد و اشکال دارند.

یحیوی: در ارزیابی توان خود خطا کرده‌اند

از سوی دیگر یک عضو جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه جبهه پایداری از ابتدا قصد حرکت مستقل داشته است، گفت: اعلام شرط و شروطی که از ابتدا معلوم بود پذیرفته نمی‌شود، تنها بهانه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به تفکر حرکت مستقل و توجیه کردن این حرکت بود. محسن یحیوی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: جبهه پایداری با قرار دادن شروط به نوعی سهم خواهی کرده است، در حالی که هر گونه سهم خواهی ما را از خط اصولگرایی منحرف خواهد کرد، اصولگرایان واقعی به دنبال ارزش‌های اعلام شده از سوی جامعتین هستند.یحیوی در ادامه تاکید کرد: درخواست اینکه یک نفر از این گروه در اعضای ۷ نفره گروه وحدت قرار گیرند کار صحیحی نیست و پافشاری روی هدف و خواسته‌های ناصحیح‌شان نیز کار درستی نیست. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه جبهه پایداری در ارزیابی توان و قدرت خود خطا کرده است، گفت: این جبهه تصور می‌کند ۲۴ میلیون رایی که دولت گذشته کسب کرد، هنر آنها بود.