شناسایی اموال جدید گروه آریا

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- حامد صالح‌آبادی: ناظر ویژه قوه‌قضائیه در پرونده فساد بانکی بزرگ در بیست و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ابعاد تازه‌ای از پرونده فساد بانکی بزرگ را تشریح کرد و توضیحاتی هم درباره فعالیت‌های ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی قوه‌قضائیه ارائه کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه کیفرخواست متهمان پرونده فساد بانکی بزرگ در حال تنظیم است به اطلاعات جدیدی از اموال شناسایی شده گروه آریا اشاره کرد و با اعلام شناسایی ۲۰۰ ملک از اموال این گروه، گفت که مقداری طلا و جواهر که متعلق به دو همسر مدیر گروه آریا است، شناسایی شده است. به گفته او میزان ارزش این جواهرات در مجموع ۱۶ میلیارد تومان است که ۱۰ میلیارد مربوط به طلا و جواهرات است و ۶میلیارد هم به خرید یک قطعه برلیان مربوط می‌شود. در عین حال یک آپارتمان ۶۰۰ متری در یک برج هم که برای همسر دوم این فرد خریداری شده است دومیلیارد و ۴۰۰ میلیون ارزش دارد. همچنین اژه‌ای در خصوص ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با اشاره به ماده ۶۷ قانون انتخابات که قوه‌قضائیه را مکلف کرده است با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از وقوع جرائم انتخاباتی پیشگیری کند، گفت: دستگاه قضا موظف است تا با همکاری شورای نگهبان در جهت پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی همکاری کند، البته این به معنای حضور در حوزه‌های انتخاباتی نیست، چون ما با حوزه انتخاباتی هیچ کاری نداریم.

اقدام برای بازگشت خاوری

سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به پرونده فساد بانکی اخیر گفت: قبلا ما گفته بودیم که اگر آقای خاوری به ایران باز نگردد از طریق پلیس بین‌الملل اقدام می‌کنیم و همین کار را هم انجام دادیم. وی ادامه داد: همچنین تعدادی از شرکت‌های خارج از کشور که وابسته به گروه «آریا» بودند، شناسایی شدند و از پلیس بین‌الملل خواسته شد اقدامات لازم در این زمینه را با توجه به دستورات قضایی انجام دهد. دادستان کل کشور افزود: اشکالات و ایراداتی که دادستانی به قرارهای مجرمیت وارد کرده بود رفع شده است و امیدواریم کیفرخواست متهمان که کیفرخواستی سنگین هم هست، هر چه زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود. این کیفرخواست الان در مرحله تنظیم است. محسنی اژه‌ای اظهار کرد: بعضی از واگذاری‌های صورت گرفته توسط این گروه همراه با اشکالاتی بوده است. بازرسی کل کشور موظف شد سریعا این مساله را بررسی کند.

بازداشت مدیرعامل فولاد اهواز

وی خاطرنشان کرد: در این راستا پنج نفر بازداشت شده‌اند که مدیرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز جزو بازداشتی‌ها است و چند نفر دیگر احضار شده‌اند و به آنها تفهیم اتهام شده است که در این زمینه هم اگر این افراد مجرم تشخیص داده شوند برای آنان نیز قرار مجرمیت صادر می‌شود.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در واگذاری شرکت فولاد تبانی صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: این موضوع در حال رسیدگی است و باید دید که آیا تبانی‌ برای واگذاری کارخانه‌ها ثابت می‌شود یا خیر. خبرنگاری به ورود گروه توسعه امیرمنصور آریا در بخش ورزشی و برخی تیم‌های فوتبال اشاره کرد و پرسید آیا در این زمینه کسی احضار شده است؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: مشخصا کسی از ورزشی‌ها احضار نشده است.

شناسایی ۱۶ میلیارد تومان جواهرات دو همسر مدیر گروه آریا

محسنی اژه‌ای گفت: املاکی که متعلق به این گروه است قبلا تا ۱۷۵ مورد و الان بیش از ۲۰۰ مورد شناسایی شده است. کارشناسی‌ها در این زمینه هم تقریبا رو به اتمام است و باز هم می‌گویم املاکی که وجود دارد تکافوی همه مبلغ بدهی به بانک‌ها را می‌کند. وی تصریح کرد: متاسفانه این افراد صداقتی ندارند و تا کارشناسی صورت نگیرد معلوم نمی‌شود چه مواردی وجود داشته است. مثلا در کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد مقداری طلا و جواهر برای یک خانم خریداری شده است؛ یعنی یک خانم جدید هم وارد پرونده شد و مشخص شد بیش از ۱۰ میلیارد تومان طلا برای این خانم خریداری شده است. سند خرید یک برلیان به قیمت شش میلیارد تومان هم وجود دارد، اما معلوم نیست خود برلیان کجاست. آپارتمانی هم به مساحت ۶۰۰ متر و به قیمت دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای یکی از همسران وی خریداری شده است.در ادامه خبرنگاری اظهارات احمد توکلی در مجلس درباره حمایت‌های ویژه از مفسدان را مورد اشاره قرار داد و از سخنگوی دستگاه قضایی خواستار ارزیابی شد که وی پاسخ داد: در این پرونده و پرونده‌های مشابه این‌گونه بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از نظامات حکومتی بدون وابستگی به فرد صاحب قدرت نمی‌توانند تخلفات بزرگ این‌چنینی را مرتکب شوند و قطعا کسانی که با متهمان همراهی کرده، راه را هموار کرده‌اند، در این موضوع شرکت کرده یا معاونت داشته‌اند را شناسایی و با آنان برخورد می‌کنیم.

احضار ۴ نماینده در پرونده فساد بانکی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت این موضوع که دو تن از نمایندگان مجلس برگه سفید امضا به گروه امیرمنصور آریا داده‌اند نیز تصریح کرد: در اینکه بعضی از افراد نماینده با آنان همکاری می‌کردند یا احیانا با این پرونده ارتباط داشته‌اند بحثی نیست که البته احضار شده و به عنوان متهم نیز از آنان تحقیق شده است، ولی بازداشت نشده‌اند. در مورد برگه سفید امضا نیز اطلاعی ندارم. وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نمایندگان احضار شده به عنوان متهم یا مطلع در رابطه با پرونده فساد اقتصادی اخیر نیز خاطرنشان کرد: تعداد این نمایندگان چهار نفر بوده است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با احضار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قبلا خبرنگاری از من سوالی مبنی بر بازداشت ایشان پرسید و من گفتم ایشان بازداشت نشده است، اما احضار شده و از وی تحقیق شده است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت فرزند «علاءالدین بروجردی» نیز اظهار کرد: فرزند ایشان هم بازداشت نشده است.

پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به در پیش بودن ثبت‌ نام نامزدهای انتخابات مجلس تصریح کرد: ماده ۶۷ قانون انتخابات، قوه‌قضائیه را مکلف کرده است که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از وقوع جرائم انتخاباتی پیشگیری کند که در این زمینه روز یکشنبه اولین جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد و راهکارهایی در این زمینه در نظر گرفته شد. محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر جرمی واقع شد و کسی متهم شد تعقیب و مجازات متهم وظیفه قوه‌قضائیه است و همچنین طبق ماده ۶۷ قانون انتخابات وظیفه اصلی دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی است.

بازداشت پرتاب‌کننده کفش به سوی رییس‌جمهور

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که به سمت رییس‌جمهور کفش پرتاب کرده بود، دستگیر شده و آیا دولت در این باره شکایت داشته است؟ گفت: فردی در این باره بازداشت شده و لازم نیست که دولت در این باره شکایت کند؛ چرا که اگر توهینی به مقامات رسمی در حین انجام وظیفه شود نیاز به شکایت ندارد و ما در این باره اقدام می‌کنیم.بر اساس این گزارش، پیش‌تر برخی اخبار از وقوع این حادثه در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد به استان مازندران و حضور وی در مراسم سالگرد مرحوم کردان حکایت داشت.

محکومیت ۲ نفر از جریان انحرافی

وی درباره پرونده متهمان جریان موسوم به انحرافی نیز گفت: پرونده بعضی از این افراد به دادگاه رفته، دو نفر از آنان محکوم شده‌اند و احکام حبس و استرداد اموال برای آنان صادر شده است؛ البته هنوز این حکم در مرحله تجدیدنظرخواهی است و قطعی نشده است. پرونده دو نفر دیگر نیز در مرحله دادگاه است و پرونده بعضی از آنان نیز به دادگاه ارسال شده است.سخنگوی دستگاه قضایی در بیان جزئیات بیشتر از پرونده ۱۵ جاسوس که هفته گذشته دادستان تهران از ارسال پرونده آنان به دادگاه خبر داده بود، گفت: این افراد کسانی هستند که با گزارش وزارت اطلاعات برایشان پرونده تشکیل شده و اکنون پرونده آنان به دادگاه ارسال شده است و تا اکنون که این موضوع را پیگیری کرده‌ام هنوز دادگاه تشکیل نشده است؛ البته پرونده دو نفر دیگر نیز از قبل مطرح بوده که جمعا ۱۷ نفر می‌شوند.