گروه اندیشه - آمریکا تاریخچه خوش‌نامی در استقبال از مهاجران ندارد: تبعیض‌های نژادی رسمی بین سیاه و سفید، رفتارهای نژادپرستانه خشونت‌بار گروه‌هایی مثل ک.ک.ک با سیاهان، تحقیر مداوم مکزیکی‌ها و آمریکای لاتینی‌ها و ... که همه و همه موضوع فیلم‌ها و رمان‌های بسیاری در فرهنگ این کشور شده‌اند. جدا از تحلیل‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی رفتارهای خشونت‌بار با مهاجران، همیشه سایه هراسی اقتصادی نیز در پس این رفتارها نهفته بوده است: «مهاجران دارند منابع ما، فرصت‌های شغلی ما و ... را می‌دزدند».

این باور نه تنها در آمریکا که تقریبا در سرتاسر کشورهای این سیاره، بین شهروندان بومی رواج دارد. با این حال، پس از بحران بزرگ ۲۰۰۸، بار دیگر موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد. آیا مهاجران مسوول بخشی از بیکاری عظیم این سال‌های اخیر در آمریکا هستند؟

آیا مهاجران از مالیات مالیات‌دهندگان آمریکایی به ناحق بهره می‌برند؟ آیا مهاجران از تسهیلات رفاهی بی‌آنکه مالیاتی برایشان بدهند، استفاده می‌کنند؟ همه این سوال‌ها، در بحث‌ها و جدل‌های اخیر بر سر مهاجران در آمریکا رواج داشته و احتمالا شهروندان بسیاری را نیز درگیر خود کرده است. پرونده امروز نیز به همین موضوع می‌پردازد: مساله مهاجران با تمرکز بر نمونه آمریکا.