مترجم: امین گنجی
منبع: فیر*
سطوح کنونی مهاجرت برای اقتصاد کشور ما، بهبود مالی‌اش و سلامت بازار کارش، منفعتی به بار نمی‌آورد. در واقع، مهاجرت اقتصاد را می‌خشکاند و هزینه‌ خالص مهاجرت را سالانه 67 تا 87 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

آکادمی ملی علوم پی‌برده است که سالانه هر خانوار مالیات‌دهنده‌ آمریکایی ۱۶۶ تا ۲۲۶ دلار تنها برای معضل مهاجرت هدر می‌دهد. حتی پژوهش‌هایی نیز نشان داده‌اند که مجموع درآمدهایی که اقتصاد ما از مهاجرت می‌برد و سالانه از میزان بسیار اندک ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار فراتر نمی‌رود و هزینه‌های بسیار بیشتری بر مالیات‌دهنده‌های ما تحمیل می‌کند (۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال). خلاصه، یک مالیات‌دهنده‌ بومی متوسط بسیار بیشتر از سود شرکت‌ها از استخدام مهاجران در مشاغل با دستمزد پایین، هزینه می‌پردازد.


اینکه مهاجرت هیچ کمکی به اقتصاد نمی‌کند، شگفت‌آور نیست، زیرا به یک معنا ما در حال واردکردن فقر هستیم. از هر پنج نفر فقیر در کشور ما یکی از آنها مهاجر است. از سوی دیگر، بنا بر آمار موسسه‌ راند، این فقرا چندان نمی‌توانند وضع خود را بهبود ببخشند و احتمالا تا آخر زندگی همین طور می‌مانند.
در حالی که کسب و کارها می‌خواهند تا از کارهای با دستمزد پایین ــ که محصول مستقیم مهاجرت بالا به کشور است ــ استفاده کنند، اما این رویه هزینه‌ خودش را نیز به بار می‌آورد. بخشی از این هزینه از دست دادن قابلیت تولید است. کسب و کار و دادو‌ستدهای اجتماعی هزینه‌ها را افزایش می‌دهند زیرا زمان، تلاش و پول زیادی برای غلبه بر موانع زبانی و فرهنگی خرج می‌شود. مهارت‌های اندک انگلیسی نزد ساکنان خارجی‌زبان بیش از 75 میلیارد در سال هزینه به بار می‌آورد (این آماری است که اقتصاددان دانشگاه اوهایو، لوول گالاوی می‌گوید).
به زعم مشاوران اقتصادی مجلس آمریکا، هزینه‌ دیگری که این گرایش به بار می‌آورد، این است که شکاف بین فقرا و ثروتمندان افزایش می‌یابد. تاثیر مهاجرت بر نیروی کار کم‌مهارت آمریکایی بسیار زیاد است: «بی‌شک، دسترسی به کارگران خارجی که دستمزد پایین می‌گیرند، اثری نومیدکننده دارد و به علاوه سطح دستمزدها را نیز کاهش می‌دهد.» پژوهش‌های دولتی نشان می‌دهند که ۵۰ درصد از کاهش‌ دستمزدها در میان نیروی کار کم‌مهارت آمریکایی به خاطر مهاجرت نیروی کار کم‌مهارت خارجی به کشور ما است. پژوهشی درباره‌ کلان‌شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در آمریکا نشان داده است که هرچه جمعیت مهاجر در یک شهر افزایش یابد، طبقه‌ متوسط در آن کاهش می‌یابد.
مهاجرت کارگران به آمریکا به ضرر آمریکایی‌ها تمام می‌شود. بنا به یکی از مطالعات صورت‌گرفته، «وقتی شبکه‌ای از کارگران مهاجر مستقر شد، آنگاه به بازتولید خود می‌پردازد، زیرا کارکنان این شبکه‌ کسب و کار مهاجران تنها از مهاجران دیگر به استخدام کارگر می‌پردازد.» پژوهشی از سوی GAO نشان می‌دهد که یک دهه مهاجرت شدید به لوس‌آنجلس سبب شده است که صنعت این شهر به جای آنکه مثل سابق انباشته از کارگران سیاه‌پوست و تحت حمایت اتحادیه‌ها باشد، اکنون دیگر اتحادیه‌هایش را از دست داده و اغلب کارگرانش را مهاجران تشکیل می‌دهند.


پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که بر اثر مهاجرت‌ها، استخدام سیاهان به عنوان کارگر هتل در دهه‌ هشتاد حدود 30 درصد افت داشته است، درحالی‌که مهاجران دست‌یافته به این موقعیت شغلی 166 درصد افزایش نشان داده‌اند. «در واقع، بسیاری از وجوه مثبت کارآفرینی بعدی منفی نیز دارند که کسی توجهی به آن نمی‌کند. اتحاد قومیتی در کسب و کار مهاجران باید بتواند این کسب و کارها را از منظری دیگر به ما نشان دهد که در آن فرصت‌های کسب و کار و استخدام در چنین کسب و کارهایی تنها به افرادی از همان دسته‌ مهاجر تعلق می‌گیرد. همچنین مبادلات غیررسمی در اجتماعات مهاجر گاه به شیوه‌ای انجام می‌شود که تماما غیرقانونی است.»
اکنون که مهاجران جایگاهی ویژه در کشور ما به خود اختصاص داده‌اند، ما نیز به مهاجرت دائمی وابسته شده‌ایم. وین کورنلیوس، یکی از دانشمندان علوم سیاسی در دانشگاه سان دیگو، پی‌برده است که نیروی کار کم‌مهارت مهاجر به طور فزاینده‌ای در ساختار اقتصادی به خصوص در کالیفرنیا جذب می‌شود. زیرا در کالیفرنیا «مهاجران تقریبا در تمامی مشاغل موجود جانشین کارگران آمریکایی شده‌‌اند. شبکه‌های مهاجران نه تنها آمریکایی‌ها را از مشاغل معینی کنار می‌گذارند، بل همچنین کارفرمایان آمریکایی را به منابع مکزیکی وابسته می‌سازند. همچنین هرچه دانشجویان خارجی بیشتر و بیشتر در برخی حوزه‌ها قدم می‌گذارند، اشتیاق دانشجویان آمریکایی به تحصیل در آنها کاهش می‌یابد. اگر همه‌ این موارد به حد کافی طول بکشند، دست آخر دانشمندان، مهندسان، متخصصان کامپیوتر، برنامه‌نویسان و ریاضیدان‌های آمریکایی، یعنی زاده‌شده در آمریکا، بسیار کاهش خواهند یافت؛ البته اگر به طور کامل منقرض نشوند.»
* فدراسیون اصلاحات در مهاجرت آمریکا