۳ سناریوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای فاز دوم هدفمندی

بر اساس همه سناریوها، یارانه نقدی ثابت می‌ماند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب ۳ سناریو برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در نشست این کمیسیون با ارقام ۶۳، ۷۳ و ۸۳ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: بر اساس هر ۳ سناریو یارانه نقدی خانوار از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا نخواهد کرد. ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۹۰ و تصویب بخشی از بودجه که مربوط به اعتبارات هدفمندی‌ یارانه‌ها می شود، گفت: براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی اصلاحات این متن و سقف درآمدی دولت در قالب سه پیشنهاد ارائه شده است. وی افزود:‌ این پیشنهادها در قالب سه سناریوی ۶۳ هزار میلیارد تومانی، ۷۳ هزار میلیارد تومانی و ۸۳ هزار میلیارد تومانی است.

رییس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه میزان یارانه نقدی پرداختی به خانوار در همه سناریو‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت:‌ در سناریوی ۶۳ هزار میلیارد تومان برای سهم تولید ۱۵ هزار میلیارد تومان، برای بیمه بیکاری ۵ هزار میلیارد تومان و ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن و بیمه و همچنین بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد.

فتحی پور ادامه داد:‌ در سناریوی ۷۳ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری،‌ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن، بیمه و بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد. وی با اشاره به سناریوی ۸۳ هزار میلیارد تومانی بیان کرد: ‌در این سناریو ۴۰ هزار میلیاردتومان یارانه‌ نقدی، ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۳ هزار میلیارد تومان برای بیمه، مسکن و بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص خواهد یافت و این مصوبه در قالب بند الحاقی بودجه ۹۱ به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد.

بر اساس این گزارش، دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۱، هیچ عدد و رقمی را برای هدفمندی یارانه ها اعلام نکرده است، ولی شمار زیادی از نمایندگان مجلس تاکید کرده اند که ارقام درآمدها و هزینه‌های این طرح باید در بودجه ۹۱ تعیین شود. بر همین اساس، کمیسیون اقتصادی اقدام به اصلاح بخش‌هایی از بودجه کرده و پیشنهادهای خود در این زمینه را به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ ارائه خواهد کرد.

پیش‌تر دولت در نظر داشت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در آغاز سال ۹۱، علاوه بر اصلاح مجدد قیمت‌ها، یارانه نقدی خانوارها را نیز افزایش دهد. اما هفته گذشته مجلس با تصویب طرح تنخواه ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای دولت، هرگونه تغییر در نحوه اجرای قانون یارانه‌ها را به پایان بهار ۹۱ موکول کرد.