جان برد،وزیرخارجه کانادا با اشاره به اینکه ایران تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای ندارد، تاکید کرد: موضع کانادا در قبال برنامه هسته‌ای ایران بکارگیری تمام اقدامات دیپلماتیک است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ وزیر خارجه کانادا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌سی» در عین حال مدعی شد که اگر ایران تصمیم به تسلیحاتی کردن برنامه غنی‌سازی اتمی خود بگیرد،‌ می‌تواند در مدت چند ماه بمب هسته‌ای بسازد. جان برد همچنین مدعی شد: ایران به محض اینکه بخواهد بمب هسته‌ای بسازد می‌تواند خیلی سریع در این مسیر حرکت کند. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایرانی‌ها قطعا در مسیر توانایی برای رسیدن به این موقعیت (ساخت بمب اتم) حرکت می‌کنند و بعد از آن نیز آنها قطعا می‌توانند در مدت ۹ و نهایتا ۱۸ ماه بمب هسته‌ای بسازند.

ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز جمعه گذشته مدعی شد که استراتژی هسته‌ای ایران می‌تواند به گونه‌ای باشد که در نهایت به تهران این توانایی را بدهد که طی ۶۰ روز بمب اتمی بسازد.

وزیر خارجه کانادا گفت: نگرانی واقعی این است که این (ایران مسلح هسته‌ای) با امنیت منطقه چه خواهد کرد؛ صادقانه بگویم که کشورهای عربی نیز به اندازه اسرائیل نگران ایران هسته‌ای هستند؛ احتمال گسترش تسلیحات هسته‌ای را نیز در نظر داشته باشید؛ سایر کشورها نیز می‌خواهند تا برای حفاظت از خود در برابر تهدید ایران به سلاح هسته‌ای دست یابند.

جان برد افزود: «تمام گزینه‌ها» به این معنا است که هیچ گزینه‌ای از جمله اقدام نظامی پیشگیرانه علیه ایران از روی میز حذف نمی‌شود؛ اما موضع کانادا کشف و به کارگیری تمام اقدامات دیپلماتیک است.