بر اساس تازه ترین نتایج پایش محیط کسب‌وکار ایران در پاییز۱۳۹۰ تامین مالی همچنان بزرگ‌ترین مشکل کسب‌وکار در ایران است. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، این گزارش ارزیابی ۲۵۱ تشکل اقتصادی سراسر کشور را از ۲۲ مولفه ملی محیط کسب و کار ایران نشان می‌دهد. براساس گزارش یادشده، تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور در پاییز ۱۳۹۰ «تامین مالی»، «نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» را بزرگ‌ترین عوامل محدود کننده در اداره بنگاه‌ها در ایران دانسته‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد تشکل‌های اقتصادی بخش خدمات ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی بخش کشاورزی ارزیابی بهتری از مولفه‌های محیط کسب‌وکار ارائه داده‌اند.

تشکل‌های مشارکت‌کننده در این مطالعه، در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های حکومتی مرتبط با کسب و کار، اداره ثبت شرکت‌ها و ادارات صنایع و معادن استان‌ها را دارای بهترین عملکرد و سازمان امور مالیاتی، شهرداری‌ها و بانک‌های دولتی را واجد بدترین عملکرد در پاییز سال ۹۰ ارزیابی کرده‌اند.

نقش هدفمندی یارانه‌ها در صرفه‌جویی انرژی

در این پیمایش، همچنین دو سوال درباره مسائل روز اقتصاد ایران (هدفمندکردن یارانه‌ها و سفرهای استانی دولت) نیز مطرح شد.

در سوال اول پرسیده شد اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها طی یکسال گذشته چقدر باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل شده است. ۱۹ درصد از تشکل‌های مشارکت‌کننده در این مطالعه پاسخ دادند هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل‌ها شده است. ۲۵ درصد این میزان صرفه‌جویی را ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۲۹ درصد کمتر از ۱۰ درصد ارزیابی کرده‌اند و ۱۸ درصد نیز اعلام کرده‌اند هدفمندکردن یارانه‌ها تاثیری در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل‌ها نداشته است. واحدهای بخش خدمات، میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را بیشتر از واحدهای بخش‌های کشاورزی و صنعت ارزیابی کرده‌اند.

تاثیر سفرهای استانی در رفع موانع تولید

در سوال دوم، پرسیده شده سفرهای استانی دولت در شش سال گذشته چقدر در رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در استان شما تاثیر گذاشته است؟

۲۴درصد تشکل‌های اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه پاسخ دادند تا حدودی، ۲۲درصد پاسخ دادند کم، ۳۲ درصد نیز پاسخ دادند خیلی کم و فقط ۶ درصد تشکل‌های اقتصادی مشارکت‌کننده در این مطالعه، اثر سفرهای استانی دولت در رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در استان خود را زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کرده‌اند.