معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وقوع خشکسالی به بیش از ۵۰۰هزار هکتار از اراضی دیم کشور خسارت وارد کرده‌است. فرود شریفی با بیان اینکه خشکسالی خسارت‌هایی نیز بر اراضی آبی کشور وارد کرده، افزود: خسارت‌های ناشی از وقوع خشکسالی به اراضی دیم به گونه‌ای بوده که بخش عمده‌ای از این اراضی به تولید نرسیده است.

وی با بیان اینکه برآورد میزان خسارت‌های خشکسالی رقم بسیار بالایی است، اظهار کرد: خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف باغی، زراعی، مراتع و جنگل‌ها، دامپروری و محیط زیست وارد شده است.

وی یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته میزان خسارت تنها به بخش‌های مختلف اراضی باغی، زراعی و دامپروری استان لرستان دو هزار و ۵۰۰میلیارد ریال بوده، در حالی که این آمار با برآورد خسارت‌ها به مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست استان افزایش زیادی می‌یابد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خرید دام مازاد، توزیع علوفه، آبرسانی و تامین آب بخش‌های کشاورزی را از اقدامات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی در کاهش خسارت‌های خشکسالی دانست و ابراز امیدواری کرد، با مدیریت خوب خسارت‌های موجود کاهش یابد.

شریفی در ادامه به فرسایش خاک در کشور اشاره کرد و افزود: براساس آمارهای موجود، متوسط فرسایش خاک در کشور چندین برابر میانگین جهانی است. وی یادآور شد: بر اساس آمار، متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۰ تن در هکتار بوده که این آمار در آسیا سه تن در هکتار است.

وی اضافه کرد: سالانه یک هزار میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور می‌شود که این اعتبار به هیچ وجه جوابگوی رفع نیازهای موجود نیست.