مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست، گفت: با توجه به این که در چند سال اخیر اقدام جدی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای نشده است، شهرداری تهران در نظر دارد تا با هماهنگی و تنظیم تعهد‌نامه‌ای، اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

مهندس محمد‌هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست، با اشاره به پروتکل کیوتو مبنی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای گفت: بیشتر گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولیدات مراکز صنعتی است و شهرداری در آن نقش کمی‌دارد، اما اقداماتی که تاکنون در راستای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته، می‌تواند در کاهش این گازها موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: گازهای گلخانه‌ای در صنایعی مانند یخچال‌سازی و صنایع جانبی آن استفاده می‌شود و در این مورد وزارت صنایع می‌تواند بیشترین تعهد را داشته باشد.

حیدرزاده با بیان این که ایران در سال ۱۳۸۳ به پروتکل کیوتو پیوسته و نسبت به آن تعهداتی دارد، اما تا کنون نتوانسته است از امتیازات آن به خوبی استفاده کند، افزود: یکی از امتیازات این پروتکل آن است که کشورهای توسعه یافته باید تکنولوژی روز و پاک را به کشورهای در حال توسعه منتقل کنند، اما ما تاکنون از این فرصت استفاده نکرده‌ایم.

مشاور شهردار تهران در ادامه گفت: این بحث در شورای اسلامی‌شهر تهران مطرح و کارگروهی نیز تشکیل شده است و به دنبال آن هستیم تا با تنظیم تعهد‌نامه‌ای، مشخص کنیم که شهرداری در این زمینه می‌تواند چه اقداماتی را انجام دهد.

وی نبود مدیریت واحد شهری را از دلایل عدم اقدام مناسب در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای، دانست و افزود: کشورهای صنعتی مانند آمریکا، کانادا و ژاپن بیشترین نقش را در تولید گازهای گلخانه‌ای داشته اند که در این میان آمریکا با وجود آن نقش بیشتری داشته، اما کمترین تعهد را نیز به پروتکل توکیو داشته است.