لزوما هر اثری ویژه‌ اکران نیست

محمدرضا جعفری‌جلوه خبر داد: از ابتدای تابستان، طرح اکران هم‌زمان در ۲۸۰ سالن کشور با حداکثر راندمان به مرحله اجرایی می‌رسد.

معاون سینمایی ارشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به تدریج علاقه‌مندان سینما در اقصی نقاط کشور، می‌توانند از یک فرصت برابر برای دیدن فیلم‌های اکران اول برخوردار باشند و هم سینماداران و صاحبان فیلم‌ها از این طرح بهره‌مند خواهند شد. وی تصمیم برای اکران یک فیلم را یک تصمیم چندوجهی دانست و توضیح داد: باید یک مدیریت اکران وجود داشته باشد این در حالی است که در طول سالیان متمادی چنین مدیریت و تمرکزی وجود نداشته است.

بنابراین ما در حال شکل‌دهی به یک مدیریت اکران در کشور هستیم تا کلیه سینماهای کشور به صورت جامع دیده شود و در واقع در این نگاه و هدف، هیچ سالن سینمایی در کشور بدون فیلم نماند و هیچ فیلم ارزشمندی فاقد سالن نباشد که این موضوع مبنای یک مدیریت هوشمند اکران خواهد بود. جعفری‌جلوه که در حاشیه جشنواره سینمای جوانان در بم با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد درباره پشت اکران ماندن بعضی از فیلم‌ها به ویژه آنهایی که درباره زلزله بم ساخته شده‌اند، گفت: تصویر حادثه گاه ممکن است با هدف اکران در سینماهای کشور، تفاوت و فاصله‌ داشته باشد و در عین حال شاید ابعاد حادثه وقتی به صورت فوق‌العاده جانگداز تصویر شود، دیگر آن وجه بهره‌برداری عمومی مخاطب عام به ویژه برای اوقات فراغت و برای فارغ‌شدن از مشکلات و سختی‌ها و رنج‌های موجود نباشد، بنابراین لزوما هر اثری که در این زمینه تولید می‌شود، ویژه اکران نیست.

او در عین حال خاطرنشان کرد: ظرفیت اکران هم در سینماهای کشور به لحاظ تعداد سالن و منطق دوره اکران و چرخش آثار، تعداد مشخصی از فیلم‌های سینمایی را دربر می‌گیرد و در این راستا طبیعی است بین آثاری که می‌توانند در اکران موفق باشند و آثاری که نیازمند کمک‌های ویژه برای یک اکران موفق هستند یا آثاری که چندان متناسب اکران نیستند و اصلا برای اکران ساخته نشده‌اند، رقابت بوجود بیاید.

او ادامه داد: مقوله اکران و نمایش فیلم هم یک وجه فرهنگی هنری دارد و هم یک وجه اقتصادی و اصلا نمی‌شود از بعد اقتصادی آن غافل شد، به هر حال اقتصاد در سینما تضمین‌کننده بقا و حیات سینماگران و سینماداران است و قواعد خاص خود را می‌طلبد.