احتمال اعتصاب بازیگران

«مایه آرامش» فیلم جدید جیمز باند

در فاصله ۱۰ روز به انقضای قرارداد انجمن بازیگران آمریکا و استودیوهای مطرح هالیوود، احتمال اعتصاب تولید پروژه‌های جدید را با ابهام مواجه ساخته و همه می‌کوشند فیلم‌های در دست ساخت را سریع‌تر به پایان برسانند.

گاردین اعلام کرد، قرارداد انجمن بازیگران آمریکا SAG با اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون AMPTP روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) به پایان می‌رسد و اگر دو طرف نتوانند تا آن تاریخ مشکلات بین خود را رفع کنند، هالیوود باید خود را برای اعتصاب احتمالی حدود ۱۲۰هزار عضو انجمن بازیگران آماده کند.

یکی از وکلای انجمن بازیگران آمریکا در این باره به هالیوود ریپورتر گفت: فعلا هیچکس پروژه‌ای را در دست نمی‌گیرد که پس از ۳۰ ژوئن تمام می شود و اصلا کسی در این موقعیت کاری را شروع نمی‌کند. اعتصاب از مدت‌ها پیش بر صنعت تاثیر گذاشته است.

تا این جای کار بازیگران و استودیوهای مطرح به دلیل اختلافات موجود درباره مفاد قرار جدید نتوانستند به توافق دست پیدا کنند و اگر این موارد اختلاف تا پیش از ۳۰ ژوئن رفع نشود و بازیگران دست به اعتصاب بزنند، عملا تمام تولیدات هالیوود متوقف می‌شود، چرا که جایگزینی برای بازیگران وجود ندارد. استودیو مترو گلدوین مه‌یر هنوز به بازسازی فیلم «شهرت» یا دنباله فیلم سال ۱۹۹۹ «ماجرای تامس کراون» چراغ سبز نشان نداده است. تولید چند پروژه سینمایی دیگر نیز زودتر از موعد تعیین شده در ماه آوریل آغاز شد تا فیلمبرداری آن تا پیش از ۳۰ ژوئن به پایان برسد.تریلر پلیسی «جزیره شاتر» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی کاپریو، درام «خبرچین» استیون سودربرگ با حضور مت دیمن و «مایه آرامش» فیلم جدید مجموعه جیمز باند از پروژه‌هایی هستند که انتظار می‌رود تولید آنها تا چند روز دیگر تمام شود.

در این بین فیلمبرداری چند پروژه پرهزینه دیگر مانند «شاهزاده ایرانی» مایک نیوئل که از روی یک بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته می شود، «ناتینگهام» ریدلی اسکات که روایتی مدرن از داستان رابین هود است و اکشن آخرالزمانی «۲۰۱۲» به کارگردانی رولند امریش تا اواخر تابستان آغاز نخواهد شد.سازندگان این فیلم‌ها این ذهنیت را دارند که اعتصاب احتمالی بازیگران تنها تا پایان ژوئیه ادامه پیدا می‌کند.

پارسال با اقتباس از رمان پرفروش «فرشتگان و شیاطین» نوشته دن براون که پیش درآمدی بر «رمز داوینچی» است، از همین حالا خود را برای هر نوع وقفه در کار آماده کرده‌اند. مایکل بی کارگردان «ترانسفورماتورها ۲» اعلام کرد در صورت اعتصاب بازیگران تمرکز خود را متوجه جلوه‌های ویژه فیلم می‌کند و هر وقت اعتصاب تمام شود فیلمبرداری را از سر می‌گیرد. در این میان به نظر می‌رسد فیلم‌های مستقل از هر نوع اعتصاب احتمالی کمترین آسیب را ببینند.

برابر با توافقات موقت انجمن بازیگران آمریکا با تعدادی از شرکت‌های فیلمسازی مستقل، اعضای این انجمن می‌توانند حتی در صورت اعتصاب با این شرکت‌ها کار کنند. برابر با این توافقات تولید بیش از ۳۰۰ پروژه بدون وقفه ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که بازیگران آمریکا دست از کار بکشند، هالیوود با دومین بحران خود در کمتر از یک سال مواجه می‌شود.

انجمن نویسندگان آمریکا WGA از نوامبر ۲۰۰۷ تا فوریه ۲۰۰۸ در اعتراض به ناعادلانه بودن سهم خود از فروش اینترنتی و فروش در رسانه‌های جدید دست به اعتصاب زدند که این مساله حدود ۱/۲میلیارد دلار به اقتصاد ایالت کالیفرنیا، مرکز هالیوود ضرر زد و باعث از دست رفتن ۳۷۷۰۰ فرصت شغلی شد.مذاکرات اولیه بازیگران و استودیوها از ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) آغاز شد و دو طرف بر حصول توافق پیش از انقضای قرارداد فعلی تاکید داشتند، اما اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون به نمایندگی از استودیوها مذاکرات را به خاطر آنچه «خواسته‌های نامعقول» انجمن بازیگران عنوان شد، ناتمام باقی گذاشت.

هر دو طرف علت اصلی اختلاف را تقاضای بازیگران برای دریافت سهم بیشتر بابت فروش‌ دی‌وی‌دی‌ها و توزیع محصولات به صورت آنلاین اعلام کردند. نمایندگان بازیگران و استودیوها از ۲۸ مه (هشتم خرداد) بار دیگر پای میز مذاکره بازگشتند.

همان روز اعلام شد فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا AFTRA که از آن به عنوان اتحادیه خواهر انجمن بازیگران یاد می‌شود، با استودیوها به توافق موقت دست یافته که این مساله زمینه اختلاف بین دو انجمن بازیگران را فراهم آورد.