رییس‌جمهور طرح جراحی اقتصادی را به نمایندگان مجلس هشتم گفت

هشدار جهرمی به دریافت‌کنندگان وام زودبازده

دنیای اقتصاد- براساس مصوبه جدید هیات دولت که از سوی معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است، پرداخت وام ارزی به بخش‌خصوصی از محل حساب ذخیره ارزی با شرط و شروط جدیدی همراه خواهد بود. این مصوبه که هدف از آن حل مشکل مطالبات معوق بانک‌ها و جلوگیری از افزایش این مطالبات عنوان شده است، تصریح دارد که فقط شرکت‌هایی از بخش‌خصوصی صلاحیت دریافت وام از حساب ذخیره ارزی را دارند که دارای معوقات ارزی یا ریالی به بانک‌ها نباشند. همچنین به موجب شرط دیگری که در این مصوبه بر آن تاکید شده است، پرداخت وام ارزی به بخش‌خصوصی منوط به اخذ تضمین‌های کافی و اطمینان از بازپرداخت اقساط مجاز است.

هشدار جهرمی

همزمان با انتشار متن مصوبه دولت در خصوص شروط جدید پرداخت وام ارزی به بخش خصوصی، وزیر کار و امور اجتماعی به عنوان مهم‌ترین مدافع وام‌های زودبازده به دریافت‌کنندگان این نوع وام‌ها هشدار داده است که اگر وام را در غیر از آنچه تعهد کرده‌اند، هزینه کنند بدهی آنها به حال تبدیل و مشمول جریمه بانکی می‌شود. این هشدار جهرمی، وزیر پرنفوذ کابینه که همواره از مدافعان کارنامه وام‌های زودبازده بوده است نشان می‌دهد که احتمالا نگرانی وی نیز از میزان انحراف این نوع وام‌ها افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر، مقامات بانک مرکزی تلویحا پرداخت این نوع وام‌ها را باعث افزایش مطالبات معوق بانک‌ها دانسته و با سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی توانایی وام‌دهی بانک‌ها را به شدت کاهش داده‌اند. ظاهرا رییس‌جمهور نیز به دنبال برخی ابراز تردیدها در کارنامه وام‌های زودبازده دستور بررسی عملکرد این طرح را صادر کرده است.

شمارش معکوس برای جراحی

در عین حال دیروز اعلام شد که در اولین نشست مشترک دولت و مجلس با حضور محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی که شب گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، طرح تحولات اقتصادی کشور که اخیرا از سوی رییس‌جمهوری مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که چهار ساعت طول کشید، طرح‌هایی در مورد حذف یارانه افراد پردرآمد و هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح ساختار بانک‌ها، گمرک و مالیات از سوی دولت ارائه شد. نمایندگان مجلس نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص طرح‌های پیشنهادی مطرح کردند. رییس‌جمهور که اولین بار در سرد‌ترین روزهای سال گذشته از عزم دولت برای اجرای یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور خبر داد؛ در آغازین روز فصل بهار از عنوان رسمی «طرح تحول اقتصادی» استفاده کرد و قرار است جزئیات این ایده را در هفته جاری برای افکار عمومی تشریح کند.

ارائه تسهیلات ارزی به بخش خصوصی به شرط نداشتن بدهی و معوقه به بانک‌ها

هیات دولت در راستای حل مشکل مطالبات معوق بانک‌ها و جلوگیری از افزایش این مطالبات، ارائه تسهیلات ارزی به بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی را به عدم وجود معوقات ارزی - ریالی و اخذ تضمین‌های کافی منوط کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اعضای کمیسیون اقتصاد دولت به استناد ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه کشور ، ارائه تسهیلات ارزی به بخش خصوصی را به عدم وجود معوقات ارزی - ریالی سهامداران شرکت‌های دریافت کننده تسهیلات به سیستم بانکی کشور منوط کردند.

همچنین براساس بند دیگری از مصوبه کمیسیون اقتصاد دولت، پرداخت تسهیلات ارزی منوط به اخذ تضمین‌های کافی و اطمینان از بازپرداخت اقساط و تحت نظارت بانک مرکزی مجاز است.

بر اساس این مصوبه، کمیسیون اقتصاد دولت، شامل برخی از موافقت‌های قبلی با پرداخت تسهیلات ارزی از جمله به شرکت‌های گل شرق کیش، ذوب آهن پاسارگاد، پیشتازان، حفاری و اکتشافات انرژی گستر پارس، رزن صاف، شرکت‌های سهامی پتروشیمی اصفهان، صنایع شیمیایی آبادان و شرکت هرم طلایی خراسان رضوی نیز می‌شود و استفاده این شرکت‌ها از تسهیلات ارزی در صورتی خواهد بود که سهامداران آنها معوقات ارزی - ریالی به سیستم بانکی نداشته باشند و تضمین‌کافی و اطمینان بخش بازپرداخت اقساط را به بانک مرکزی ارائه کنند. این مصوبه در تاریخ ۲۳ خرداد توسط معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.