دنیای اقتصاد-در حالی که آمریکا تلاش دارد با یارگیری از کشورهای اروپایی تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد، همزمان به منظور فشار روانی بیشتر به تهران برای پذیرش بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵، مانور نظامی رژیم صهیونیستی را نوعی تهدید و هشدار علیه کشورمان تفسیر کرد.در همین حال، وزیر خارجه روسیه نسبت به هرگونه توسل به زور برعلیه ایران هشدار داد. روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه شب در وب‌سایت خود گزارش داده است که اسرائیل پیشتر در ماه جاری دست به یک مانور نظامی عمده زد که به گفته مقام های آمریکایی به ظاهر برای تمرین برای بمباران بالقوه تاسیسات اتمی ایران بوده است.

چندین مقام آمریکایی به این روزنامه گفتند که رزمایش اسرائیل ظاهرا تلاشی برای توسعه ظرفیت نظامی این کشور به منظور اجرای یک حمله از راه دور بوده است. همچنین این مانور با هدف نمایش جدی بودن نگرانی اسرائیل از برنامه اتمی ایران صورت گرفته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی بیش از ۱۰۰ جنگنده اف ۱۶ و اف ۱۵ در این مانور که در هفته اول ژوئن در شرق مدیترانه و یونان انجام شد، شرکت داشتند.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت: هلیکوپترها و تانکرهای سوختگیری که در این مانور شرکت کردند در مسافتی تقریبا ۱۵۰۰کیلومتری پرواز کردند که حدودا فاصله میان اسرائیل و تاسیسات اتمی نطنز است.

این روزنامه افزود: مقام‌های اسرائیلی از گفت‌وگو درباره جزئیات این مانور خودداری کردند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل تنها گفت که نیروی هوایی این کشور «منظما برای ماموریت‌های مختلف آموزش می‌بیند تا آماده رویارویی با چالش‌های ناشی از تهدیدهایی که متوجه اسرائیل است، باشد».

نیویورک تایمز نوشت که ابعاد این رزمایش یک موضوع را تضمین می‌کند: اینکه انجام آن مورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و سایر کشورها قرار گیرد.

یک مقام پنتاگون که در جریان این رزمایش گذاشته شده به این روزنامه گفت که این مانور به ظاهر برای چندین هدف انجام شده است.

به گفته این مقام که نخواست نامش فاش شود یکی از اهداف اسرائیل تمرین کردن تاکتیک‌های پروازی، سوختگیری هوایی و کلیه جزئیات دیگر یک حمله احتمالی علیه تاسیسات اتمی ایران و موشک‌های متعارف دوربرد آن بود.

یک مقام دیگر به نیویورک تایمز گفت: هدف این رزمایش، ارسال این پیام به آمریکا و سایر کشورها بود که اسرائیل در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، برای اقدام نظامی آماده است. ایران می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفا صلح‌آمیز است.

این مقام پنتاگون گفت: آنها می‌خواستند ما بدانیم، می‌خواستند اروپایی‌ها بدانند و می‌خواستند ایرانی‌ها بدانند.

با این حال چندین مقام آمریکایی به این روزنامه گفتند که تصور نمی‌کنند دولت اسرائیل به این نتیجه رسیده باشد که باید به ایران حمله کند و تصور نمی‌کنند که چنین حمله‌ای قریب‌الوقوع باشد.

شائول موفاز، وزیر دفاع سابق اسرائیل که اکنون معاون نخست وزیر است به تازگی مدعی شده بود که اسرائیل ممکن است چاره‌ای به جز حمله به تاسیسات اتمی ایران نداشته باشد.

موفاز که زمانی رییس ستاد مشترک ارتش بود در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی یدیوت آهرونوت نتیجه‌گیری کرد که تحریم‌های بین‌المللی در مهار بلندپروازی‌های اتمی ایران ناموفق بوده است. وی گفت: اگر ایران برنامه اتمی خود را ادامه دهد، ما به آن حمله خواهیم کرد. تحریم‌ها موثر نیست. چاره‌ای به جز حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وجود ندارد. اظهارات موفاز البته با واکنش منفی چهره‌های بین‌المللی و حتی دولت اسرائیل مواجه شد. خبر برگزاری رزمایش نظامی اسرائیل در حالی منتشر شد که آسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه روسیه نسبت به هر گونه توسل به زور علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد مدرکی از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در دست نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: باید با ایران وارد گفت‌وگو شد و این کشور را به تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب کرد.

لاوروف دیروز در پاسخ به سوالی درباره‌ سخنان یکی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه در صورت عدم توقف برنامه هسته‌ای تهران باید به این کشور حمله کرد، این اظهارات را مطرح کرد.

وی گفت: روسیه از آمریکا و رژیم صهیونیستی خواسته است اطلاعاتی واقعی را ارائه کنند که از ادعایشان مبنی بر اینکه ایران برای تولید سلاح هسته‌ای تلاش کرده، حمایت کند.

لاوروف گفت: ایران و عراق باید در روند حل مسائل مهم و مورد مناقشه جهانی شرکت داده شوند و نباید منزوی شوند.

لاوروف که در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو سخن می‌گفت، افزود: ایران و عراق را باید به سوی گفت‌وگوی بین‌المللی جلب کرد نه اینکه آنها را منزوی کرد. لازم است همه گروه‌ها، سازمان‌ها و کشورها را به سوی این روند کشاند. وی پیشنهاد کرد: زمینه‌ای ایجاد شود که ایران به طور فعال به مسائل سیاسی از جمله حل اوضاع افغانستان بپردازد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: جامعه جهانی باید اطمینان داشته باشد که همه تدابیری که تحت شعار سازمان ملل اتخاذ می‌شود، بر دلایل مستند، متکی باشند.

به گفته لاوروف، در حال حاضر وظیفه اصلی باید تامین تمامیت ارضی کشورها از جمله ایران باشد که یکی از اعضای سازمان ملل است.