کمیته مالی سنای آمریکا روز چهارشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران را با تشدید ممنوعیت‌های تجاری کالاهایی که به ایران وارد یا صادر می‌شود، تشدید می‌کند. برای مثال طبق این لایحه واردات فرش و خاویار ایرانی به آمریکا ممنوع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این لایحه همچنین تحریم‌های مالی علیه برخی افراد ایرانی را افزایش داده و شرکت‌های آمریکایی را در صورتی که شعبه‌های خارجی‌شان با ایران روابط تجاری برقرار کنند، تنبیه می‌کند.

این لایحه علاوه بر آن شروطی دارد که احتمالا موجب ناخشنودی کاخ سفید خواهد شد. طبق این شروط همکاری هسته‌ای روسیه و آمریکا مورد هدف قرار خواهد گرفت. توافقنامه هسته‌ای غیرنظامی بین دو کشور در صورتی که روسیه از کمک به برنامه هسته‌ای ایران دست نکشد ممنوع خواهد شد.

اگرچه جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا خواهان تحریم‌های بین‌المللی شدیدتری علیه ایران است، اما علاوه بر آن مایل است توافق هسته‌ای غیرنظامی آمریکا با روسیه انجام گیرد و قرارداد آن را به کنگره فرستاده است.

بوش و برخی قانونگذاران آمریکایی در ابتدا از روسیه به خاطر تحویل سوخت هسته‌ای به ایران انتقاد کردند، اما وی به‌تازگی موضع متفاوتی اتخاذ کرده است. بوش گفته است که تحویل سوخت هسته‌ای به ایران نشان می‌دهد روسیه می‌تواند تامین کننده قابل اعتمادی برای ایران باشد تا تهران خود نیازی به غنی‌سازی اورانیوم نداشه باشد. سناتور مکس باکوس، رییس کمیته مالی سنای آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ تحریم‌های شدیدی که ما امروز آن‌ها را تصویب کردیم کمک خواهد کرد تا دولت ایران نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

آمریکا و برخی متحدان اروپایی آن مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است و در همین زمینه تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کرده‌اند تا ایران را متقاعد به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کنند. تهران بارها تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است و تنها با هدف تولید برق انجام می‌گیرد . علاوه بر آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده دارد نیز در گزارشات خود بر عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای تهران تاکید کرده است.

در همین حال، انگلیس نیز روز پنجشنبه تلاش کرد در نشست اتحادیه اروپایی تحریم‌های شدیدتری علیه ایران بررسی شود، اما دیپلمات‌های اروپایی گفتند که تصمیم‌گیری درباره هدف قرار دادن حوزه‌های نفت و گاز ایران احتمالا تا چندین ماه انجام نخواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دیپلمات‌های حاضر در این نشست دو روزه گفتند: در صورتی که ایران مشوق‌های اقتصادی ارائه شده توسط قدرت‌های جهانی را قبول نکند و در ازای آن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف نکند اتحادیه اروپا تحریم‌هایی در زمینه انرژی را در نظر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، اظهار کردند: در هر صورت، مذاکرات در این زمینه در مراحل ابتدایی است و احتمالا چندین ماه طول می‌کشد تا کشورهای اروپایی درباره ماهیت تحریم‌های بیشتر تصمیم‌گیری کنند. یکی از نگرانی‌های اصلی آنها این است که هدف قرار دادن بخش نفت و گاز ایران ممکن است، هزینه‌های فزاینده انرژی را که اعتراض کشاورزان و ماهیگیران اروپا را برانگیخته است، بیش از پیش افزایش دهد. مقامات ایرانی اگر چه هنوز پاسخ رسمی خود را به بسته مشوق‌های پیشنهادی نداده‌اند، اما گفته‌اند که فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف نخواهند کرد.

بسته پیشنهادی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان دورنمای کمک به تولید انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و سایر همکاری‌های اقتصادی را در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم به دنبال دارد. دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه انگلیس قبل از آغاز نشست روز پنجشنبه گفت: کشورهای ما علاقه‌ای به انتقام‌گیری از ایران ندارند؛ ما در واقع به رابطه‌ای بر مبنای همکاری علاقه‌مندیم؛ اگر ایران به داشتن چنین رابطه‌ای با سایر کشورهای جهان از طریق عمل به مسوولیت‌های خود در قبال معاهده منع اشاعه علاقه‌ای نداشت، آنگاه تحریم‌های بیشتر علیه آن اعمال خواهد شد.