آغاز تابستان با طرح داغ تحولات اقتصادی

دنیای اقتصاد- در اولین نشست مشترک دولت و مجلس با حضور محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی که شب گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، طرح تحولات اقتصادی کشور که اخیرا از سوی رییس‌جمهوری مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که چهار ساعت طول کشید، طرح‌هایی در مورد حذف یارانه افراد پردرآمد و هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح ساختار بانک‌ها، گمرک و مالیات از سوی دولت ارائه شد. نمایندگان مجلس نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص طرح‌های پیشنهادی مطرح کردند. بر اساس این گزارش در نشست مزبور معاون اجرایی و معاون حقوقی رییس‌جمهور، وزرای نفت، بازرگانی، تعاون، صنایع، رفاه و تامین اجتماعی، کار، سرپرست وزارت اقتصاد و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.به این ترتیب به نظر می‌رسد با آغاز فصل تابستان، وعده رییس‌جمهور بیش از پیش به عمل نزدیک می‌شود. رییس‌جمهور اولین بار در سرد‌ترین روزهای سال گذشته از عزم دولت برای اجرای یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور خبر داد؛ در آغازین روز فصل بهار از عنوان رسمی «طرح تحول اقتصادی» استفاده کرد و قرار است احمدی‌نژاد، جزئیات این ایده را در اولین روزهای تابستان برای افکار عمومی تشریح کند.

گرچه رییس‌جمهور وعده داده است که پس از تشریح طرح تحولات اقتصادی، پذیرای نقطه نظرات کارشناسان شود، برخی بر این اعتقادند که حذف سهمیه سوخت خودروهای لوکس، زمینه‌ساز اجرای این طرح در خصوص هدف‌مند کردن یارانه‌ها است.رییس‌جمهور همچنین قریب به ۱۰ روز پیش در جلسه‌ای با وزرا، استانداران و معاونان و مشاوران دستگاه‌های اجرایی، طرح تحولات اقتصادی دولت را تشریح و تبیین کرده است. احمدی‌نژاد در این جلسه توجیهی در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، جزئیات طرح تحول اقتصادی دولت را برای مدیران اجرایی کشور تشریح کرد.

وی جزئیات این طرح را شامل ۷ نظام عنوان کرد که نظام بهره‌وری، نظام مالیات، نظام گمرک، نظام بانکی و پولی، نظام توزیع کالا، نظام توزیع اعتبارات بانکی و نظام یارانه‌ها را در برمی‌گیرد.

تشریح جزئیات این طرح حدود ۲ ساعت به طول انجامید و رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود، مطالبی درباره برخی مشکلات و کارشکنی‌ها عنوان کرد. احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرد که طرح تحولات اقتصادی را در هفته اول تیر ماه سال‌جاری اعلام رسمی خواهد کرد. در این جلسه برخی مدیران نیز دیدگاه‌های خود را با رییس‌جمهور و پرویز داودی، معاون اول رییس‌جمهور مطرح کردند. در این جلسه همچنین ۳ سوال درباره این طرح از مدیران کشور مطرح شد و از آنها خواسته شده تا پیشنهادات و نظرات خود درباره این سه سوال را به کارگروه تحولات اقتصادی ارائه دهند.

محمود احمدی‌نژاد اوایل خرداد ماه در حکمی اعضای کارگروه تحولات اقتصادی را منصوب کرد. وی در این حکم ابراز امیدواری کرده است که اعضای این کارگروه با حضور جدی و موثر و با همکاری یکدیگر زمینه اصلاحات اساسی در بخش اقتصاد، شکوفایی و بهره‌وری مناسب بر پایه عدالت را فراهم کنند.بر اساس این حکم سعیدلو، برقعی، صمصامی، میرکاظمی، مصری، اسکندری، جهرمی، نوذری، پورمحمدی، عباسی، محرابیان، عزیزی و مظاهری به عنوان اعضای این کارگروه تعیین شدند.رییس‌جمهور همچنین در حکم دیگری، دکتر پرویز داودی را به عنوان «عضو و جانشین رییس کارگروه تحولات اقتصادی» منصوب کرد.

اغلب صاحبنظران اقتصادی با توجه به تاکید رییس‌جمهوری بر «توزیع عادلانه خدمت» میان قشرهای مختلف جامعه، مهم‌ترین مولفه این توزیع عادلانه در سال ۸۷ را «ساماندهی و مدیریت پرداخت یارانه‌ها» به خصوص در زمینه حامل‌های انرژی دانستند. بر این اساس، تحول بزرگی که احمدی‌نژاد از آن خبر داده است احتمالا در حوزه یارانه‌ها اتفاق خواهد افتاد و طرح کلی آن به این صورت است که حجم عظیم یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های حوزه انرژی که بنا بر تخمین‌های وزارت نفت، سر به میلیاردها دلار می‌زند، به کلی حذف شده و عایدی دولت از حاکم شدن قیمت‌های آزاد در بازار کالاهای مشمول این یارانه‌ها به صورت مستقیم بین عموم مردم توزیع خواهد شد. به این ترتیب هر ایرانی ماهانه رقمی ثابت به صورت یارانه نقدی دریافت خواهد کرد. به گونه‌ای که براساس آن در اولین مرحله از این طرح، یارانه حامل‌های انرژی از جمله «بنزین» به صورت نقدی در حساب همه افراد واریز شود و به تدریج افراد پردرآمد از مشمولان دریافت یارانه انرژی حذف شوند. در مراحل بعدی، یارانه کالاهای اساسی از قبیل گندم و نان مشمول طرح یارانه نقدی خواهند شد.براساس قراین موجود، هسته اولیه طرح تحول اقتصادی در وزارت نفت تهیه شده و مخالفانی را نیز با خود به همراه داشته است که از جمله آن مخالفان می‌توان به مخالفت جهرمی وزیر کار و عضو پرنفوذ کابینه نهم اشاره کرد که بنابر اخبار واصله معتقد است چنین تحولاتی به یکباره موجب شوک شدید اقتصادی خواهد شد. در همین حال براساس اختلافات درونی کابینه، خبرگزاری فارس طی دو گزارش مبسوط توسط «یک دستگاه اجرایی» حذف یارانه انرژی را موجب ۱۷برابر شدن قیمت سوخت از طرفی و نیز ایجاد تورم ۶۴درصدی از طرف دیگر اعلام کرد. اما سعیدلو، معاون اجرایی رییس‌جمهور در این خصوص گفت که بهتر است اظهارنظرها درخصوص این طرح پس از اعلام جزئیات آن توسط رییس‌جمهور صورت پذیرد.

.اینک با تشریح جزئیات طرح تحول اقتصادی در میان مسوولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مردم در مجلس و درخواست از آنها برای ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، به نظر می‌رسد که این طرح به مرحله نهایی رسیده و به عبارتی یک گام به اعلام جزئیات آن نزدیک‌تر شده‌ و حتی انتقادات داخلی آن هم از سوی متنفذترین اعضای کابینه، خللی در عزم رییس‌جمهور وارد نکرده است؛ گرچه باید صبر کرد و محتوای طرح دولت را نیز به ارزیابی نشست.

چهارشنبه گذشته، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه به خبرنگاران گفته بود که رییس‌جمهور در هفته اول تیر ماه، طرح خود را برای مردم تشریح خواهد کرد.