دنیای اقتصاد- وزیر کار و امور اجتماعی گفت:‌ اگر دریافت‌کننده تسهیلات طرح‌های زود بازده، وامی را در غیر از آنچه که تعهدکرده است هزینه کند، بدهی‌اش به حال تبدیل و مشمول جریمه بانکی می‌شود. پیش از این برخی از صاحبنظران و حتی مسوولان نسبت به نحوه اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده، ابراز نگرانی کرده بودند. از جمله احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین نطق پیش از دستور خود در مجلس هفتم به نقل از رییس کل بانک مرکزی گفته بود که ۴۶‌درصد طرح‌های زودبازده اصلا وجود خارجی ندارد. این سخنان با واکنش تند وزیر کار و امور اجتماعی مواجه شد که در زمستان سال ۱۳۸۴ طرح بنگاه‌های زودبازده را برای حل مشکل بیکاری پیشنهاد کرده و در دو سال و نیم اخیر به شدت از اجرای آن دفاع کرده است. محمد جهرمی گزارش انحراف ۴۶‌درصدی طرح‌های زودبازده را جعلی معرفی کرده و گفته است که تنها کمی بیشتر از چهار‌درصد از تسهیلات طرح بنگاه‌های زود بازده از مسیر خود منحرف شده است.دولت نیز البته اظهارات رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هفتم را بی‌پاسخ نگذاشت. شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که در سطح کشور تا پایان سال ۱۳۸۶ تعداد ۴۴۰ هزار و ۸۶۱ بنگاه اقتصادی زودبازده با استفاده از تسهیلات بانکی به بهره‌برداری کامل رسیده که ۷۷‌درصد کل طرح‌هایی است که از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند. از ۲۳‌درصد باقی مانده طرح‌ها نیز نزدیک به ۲۰‌درصد در مراحل تکمیل و راه‌اندازی هستند و فقط حدود ۳‌درصد طرح‌هایی که از تسهیلات بانکی بهره‌مند شده‌اند، با ناکامی مواجه شده‌اند. حال این آمار را با رقم مورد ادعای جناب آقای توکلی (۴۶‌درصد) مقایسه و قضاوت کنید.

اما اکنون به رغم نظر دولت مبنی بر انحرافی اندک (۳درصد) در طرح بنگاه‌های زودبازده، به نظر می‌رسد وزیر کار از میزان انحراف نگران شده و ایراد هشدار را ضروری دیده است.به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی اشتهارد شهرستان کرج گفت:‌ اگر دریافت‌کننده تسهیلات طرح‌های زود بازده، وامی را در غیر از آنچه که تعهدکرده است هزینه کند، بدهی‌اش به حال تبدیل و مشمول جریمه بانکی می‌شود. در عین حال محمد جهرمی افزود : بیش از ۹۵‌درصد اعتبارات تخصیص یافته به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده درست هزینه شده است.وی ادامه داد: بیش از ۶۰‌هزار میلیارد تومان اعتبار امسال برای ارائه به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده تصویب شده است که ازاین مبلغ تاکنون حدود ۲۱‌هزار میلیارد تومان به مرحله امضای قرارداد رسیده و حدود ۱۷‌هزار میلیارد تومان نیز پرداخت شده است.

طرح بلندپروازانه اشتغال

دی ماه سال ۱۳۸۴ جهرمی خبر داد که دولت ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان (معادل ۱۱۰ میلیارد دلار) از تسهیلات بانکی را برای اجرای طرح بنگاه‌های زود بازده اختصاص داده است.این طرح منتقدانی نیز داشت که معتقد بودند طرح دولت برای مقابله با بیکاری بلند پروازانه است و منابع بانکی را به هدر می‌دهد و بانک‌ها را از فعالیت اصلی شان یعنی کسب سود باز می‌دارد.از نظر دولت اجرای این طرح راه حلی اساسی برای مشکل بیکاری است و به همین دلیل نیز بانک‌ها موظف شدند بخشی عمده‌ای از تسهیلات خود را به این کار اختصاص دهند.

همچنین وزارت کار به عنوان مجری این طرح، همواره مدیران بانک‌های دولتی را به اهمال و کندی متهم می‌کرد و معتقد بود بانک‌ها در اجرای این طرح جدی نیستند و چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.با وجود انتقادهای شدید به عملکرد بنگاه‌های زود بازده، پرویز داودی معاون اول رییس‌جمهور، این طرح را موفق ترین سیاست اقتصادی دولت ارزیابی کرده که نتایج ثمربخش زیادی داشته است. به گفته معاون اول رییس‌جمهور، این طرح منتقدان و مخالفان زیادی داشت، ولی به ثمر نشستن بسیاری از این طرح‌ها جواب محکم و قاطع به آنها بود.با این وجود این واکنش‌ها، دولت گروهی را از وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی مامور بررسی عملکرد این طرح کرده است و برخی کارشناسان معتقدند اقدام دولت برای بررسی عملکرد این طرح، نشانه آن است که حتی دولت که به شدت از این طرح دفاع می‌کند شناخت درست و دقیقی از عملکرد بنگاه‌های زود بازده ندارد که در سه سال اخیر تشکیل شده‌اند.