روایت احمدی‏نژاد از نقشه ربوده شدنش در عراق

هاشمی شاهرودی: منشا عمده مفاسد اقتصادی در کشور، ناسالم بودن سیستم اقتصادی است

«همزمان با سفر من به عراق، آمریکایی‌ها قصد داشتند در یک برنامه حساب‌شده خادم ملت را ربوده و به آمریکا منتقل کنند تا با بهانه‌جویی در مساله تروریسم برای بازگرداندنم، از جمهوری اسلامی باج خواهی کنند.» این جمله‌ای بود که محمود احمدی نژاد در نشست سراسری اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که آخر هفته گذشته با حضور مسوولان نظام و برخی علما همچون ‌هاشمی رفسنجانی،‌هاشمی شاهرودی، آیت‌ا... مکارم شیرازی و... در محل جامعه مدرسین قم برگزار شد، بر زبان راند. او که در تماس با مسوولان برگزاری اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار عدم حضور خبرنگاران شده بود، درحالی در این اجلاسیه به سخنرانی پرداخت که دیدارهای خصوصی وی بدون حضور خبرنگاران افزایش یافته است و آخرین نمونه آن دیدار با دانشجویان در دانشگاه امام صادق(ع) بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این نشست با بیان نقشه آمریکا برای ربودن خود در عراق و انتقالش به آمریکا در این نشست گفت: اما با این حال به لطف الهی چند تغییر انجام‌شده در برنامه این سفر، نقشه آنها را بر هم زد و آنان زمانی حیرت‌زده از این امر مطلع شدند که من در آسمان عراق در حال بازگشت به ایران بودم. این در حالی بود که ما حتی به منطقه سبز که امن‌ترین منطقه بغداد است هم نرفتیم. جالب آنکه حتی بوش، رییس‌جمهور آمریکا هم تاکنون در عراق شب را به صبح نرسانده است.

در این جلسه که قریب به اتفاق اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برخی مدعوین آن حضور داشتند، رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال گذشته و امسال، بوش دو مرتبه تصمیم جدی گرفته تا به ایران حمله کند، اما با مخالفت فرماندهان نظامی این کشور از این اقدام بازمانده است.

رییس قوه مجریه همچنین به فضای فرهنگی پیش از روی کار آمدن دولت نهم اشاره کرد و یادآور شد: برای پی‌بردن به فعالیت‌های این دولت باید به سه سال پیش و فضای حاکم در آن زمان پرداخت. متاسفانه در آن دوران قیام امام حسین (ع) را رسما به زیر سوال بردند و اهانت‌کنندگان از سوی مراجع رسمی حمایت می‌شدند. همچنین صلاحیت و کفایت حکومت به طور گسترده زیر سوال می‌رفت و حتی علمای برجسته با عناوین مختلف مورد هتک حرمت قرار می‌گرفتند و با ترفندهای مذبوحانه اندیشه‌های لیبرال و سکولار مورد حمایت قرار می‌گرفت. اما امروز به فضل الهی با افتخار اعلام می‌کنم که ادبیات و آرمان دولت، دینی است و به خاطر آرمان دینی، سختی‌ها را در داخل و خارج کشور تحمل می‌کنیم.

رییس قوه مجریه در ادامه سخنان خود در اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ارائه آمارهایی به مقایسه اوضاع اقتصادی قبل و بعد از روی کار آمدن دولت نهم پرداخت و گفت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم، رشد اقتصادی ۲/۴‌درصد بود، بدهی‌های سنگین داخلی و خارجی داشتیم، تورم متوسط ۱۵/۱۶‌درصد و سهم نفت نیز در بودجه ۶۷‌درصد بود، اما امروز به‌رغم سنگین‌ترین تهاجم‌ها و تحریم‌های اقتصادی، رشد اقتصادی در سال گذشته، ۸/۷‌درصد بود و سهم نفت در بودجه نیز بیش از ۱۲‌درصد کاهش یافته است. همچنین بدهی به بانک‌ها در داخل و خارج را به شدت پایین آورده‌ایم، ضمن اینکه سهم اقدامات عمرانی در بودجه به بالاتر از ۲۶‌درصد رسیده است.

احمدی‌نژاد افزود: در راستای واگذاری شرکت‌های دولتی به مردم در طول ۱۵سال گذشته ۲۷۰۰میلیارد تومان واگذار شده بود، اما تنها در دو-سه سال اخیر ۳۲هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به مردم واگذار شده است.

رییس‌جمهور به وجود ۳میلیون بیکار در آغاز فعالیت دولت نهم اشاره کرد و گفت: در دوران فعالیت این دولت ۵/۲‌میلیون شغل ثابت ایجاد شده است و این در حالی است که جمعیت متولدین سال‌های ۶۰ تا ۶۴ هم وارد بازار شغل و مسکن می‌شوند.

وی با اشاره به شروع بیش از ۹۰‌هزار پروژه عمرانی در دوران دولت نهم و اتمام نیمی از آن یادآور شد: ۴۶‌هزار پروژه در دولت پیشین آغاز شده بود که ۳۳‌هزار پروژه آن در این دولت تکمیل شده است. وی گفت: از مهر ماه سال گذشته تورم جهانی را پیش‌بینی کرده و به مجلس اعلام کردیم. به رغم برنامه‌ریزی‌ها و درخواست بودجه برای تامین برخی نیازهای ضروری، این مهم توسط مجلس شورای اسلامی محقق نشد و از این رهگذر مبلغ کلانی را متضرر شدیم.

روحانیت و احیای فقه سیاسی

رییس مجلس خبرگان رهبری نیز در اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:‌‌ انتظار داریم که روحانیت و علما، فقه سیاسی را با مبنای امروزی احیا کنند تا خدای ناکرده شاهد برخی اعمال سلیقه‌ها در نظام جمهوری اسلامی نباشیم.

آیت ا... ‌هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امروز حضور مردم در صحنه‌های مختلف بسیار سرنوشت ساز و تعیین‌کننده است، تصریح کرد: ‌در دنیای امروز، این تفکر که می‌توان با کودتا و زور بر مردم حکومت کرد، مردود است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام،هم‌چنین با بیان اینکه قبل از سفر به عربستان وزارت خارجه از من خواست تا برخی از مسائلی را که درباره ایران و عربستان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده بود، در این اجلاس با مقامات این کشور مطرح کنم، گفت:‌ در طی دو جلسه مذاکره با ملک عبدا... پادشاه عربستان، این مسائل را مطرح کردم که تفاهم خوبی در این زمینه حاصل شد. هاشمی رفسنجانی، اظهارکرد:‌ قرار شد با تشکیل هیات‌های کارشناسی از سوی دو طرف، مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

ناسالم بودن سیستم اقتصادی کشور

رییس قوه‌ قضائیه نیز عصر روز پنج‌شنبه در ششمین اجلاسیه‌ سراسری جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم و علمای بلاد، اظهار کرد: منشا عمده‌ مفاسد اقتصادی در کشور، ناسالم بودن سیستم اقتصادی کشور است. نوع قوانین اقتصادی در کشور ما به نحوی است که امکان، قدرت و توان فساد در جامعه را زیاد می‌کند.

آیت‌ا...‌هاشمی شاهرودی سپس بیان کرد: در دنیا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیستم اقتصادی را طوری طراحی می‌کنند که از امکان فساد جلوگیری شود و آن را ممتنع کنند. در حقیقت قوانین و ساختار را طوری طراحی می‌کنند که امکان فساد اقتصادی ممتنع شود؛ ولی متاسفانه نظام اقتصادی ما در کشور به گونه‌ای است که امکان فساد را فراهم می‌کند.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: کشورهای دنیا برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی یا سیستم خود را آنقدر دولتی نمی‌کنند یا اگر سیستم‌شان را دولتی کردند، نظارت‌های خاص خود را بر آن دارند و دادن مجوزها را سیستمی و الکترونیکی کرده‌اند؛ اما در نظام اقتصادی ما که بخش عمده‌ آن دولتی است، دادن اجازه برای کارهای اقتصادی دست افراد است و باید افراد اجازه‌ آن کار را بدهند و ممکن است افراد از این موقعیتی که دارند سوءاستفاده کنند. وی با تاکید بر این‌که نظام اقتصادی ما باید اصلاح شود و از زمینه‌های وقوع مفاسد اقتصادی جلوگیری شود، اظهار کرد: مجلس، دولت و قوه‌ قضائیه به دنبال این هستند که این اتفاق انجام شود و جلسات مشترکی تاکنون گذاشته‌اند. وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد مفاسد اقتصادی گفت: مفاسد اقتصادی در کشور را خیلی در بوق و کرنا کرده‌اند، قطعا مفاسد اقتصادی هست و بوده است و برخورد قاطع نیاز دارد و ما شاهد این برخوردهای قاطع بوده و هستیم. رییس قوه قضائیه گفت: استفاده‌ ابزاری و شعاری از مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث ضربه زدن به مبارزه‌ درست و دقیق با این مساله می‌شود.

عدم حضور لاریجانی به خاطر کسالت فرزند

گفتنی است، قرار بود در این نشست علی لاریجانی رییس مجلس هشتم هم سخنرانی کند که به علت بیماری دخترش در این جلسه شرکت نکرد.