نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتر دارد

مرجان توحیدی - جلسه مشترک دولت و مجلس با موضوع بررسی اقتصادی احمدی‌نژاد یکشنبه شب در بهارستان در حالی برگزار شد که نمایندگان مجلس طرح تحول اقتصادی دولت را نیازمند بررسی و اقدامات کارشناسی بیشتر برای عرضه به اجتماع دانستند؛ به طوری که رییس‌ مجلس هم در ارزیابی خود از این بسته تاکید کرد که توصیه‌های مجلس در مورد موضوعات مطرح شده این بود که در این زمینه باید با متانت حرکت شود و تعجیل نشود و در ابعاد مختلف، کارشناسی‌های لازم صورت بگیرد و پس از بررسی ابعاد و مولفه‌های مختلف در جامعه تحقق یابد. علی لاریجانی که در حاشیه همایش «تعاون و اندیشه‌های اقتصادی شهید بهشتی» صحبت می‌کرد، با بیان اینکه بسترسازی در این زمینه نیاز به کاوش دقیق و عزم ملی دارد، اظهار کرد: در نشست مشترک تصمیم گرفته شده که کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شود تا دیدگاه‌های دولت در زمینه طرح تحول اقتصادی با استفاده از نقطه نظرات نخبگان، کارشناسی دقیق و در ابعاد مختلف واکاوی شود و اسناد و مدارک لازم به مجلس ارائه شود. احمدی‌نژاد یکشنبه شب مهمان بهارستان بود تا طرح تحول اقتصادی را که وعده‌ داده بود اول تیر آن را به افکار عمومی عرضه می‌کند قبل از این که در اختیار مردم قرار دهد، با نمایندگان مورد بررسی قرار دهد تا احتمالا آمادگی بیشتری برای ارائه طرح خود فراهم کند و شاید از نواقص احتمالی آن پیش از ارائه عمومی مطلع شود.

هر چند رییس‌جمهوری پنج‌شنبه هفته گذشته نیز در پاستور میزبان چند تن از نمایندگان و البته علی لاریجانی بود تا این طرح را به طور خصوصی و محرمانه با نمایندگانی که نام آنها منتشر شده و البته به ظن برخی از نمایندگان احتمال می‌رفت که دارای گرایش اقتصادی باشند، در میان گذارد. از مجموع این دو رویداد و ارزیابی نمایندگان و اظهارنظرهای آنها چنین برمی‌آید که در مجموع مجلس‌نشینان طرح تحول اقتصادی دولت را چندان پخته ارزیابی نکرده و خواهان بررسی بیشتر آن در اشتراک نظر با نخبگان و کارشناسان شدند. همان‌طوری که صاحب‌نظران اقتصادی از قبل پیش‌بینی کرده‌ بودند، این طرح با سرفصل‌های هدفمند کردن یارانه‌ها، وضعیت سیستم بانکی، گمرک، نظام مالیاتی و بهره‌وری کشور ارائه شده است که البته به گفته نمایندگان حاضر در جلسه، احمدی‌نژاد درباره جزئیات این طرح صحبتی نکرده است و لاریجانی هم افزود، که تنها درباره کلیات صحبت شد و مجال کافی برای بحث وجود نداشت. همچنین تعدادی از نمایندگان فراکسیون اقلیت حاضر در جلسه معتقد بودند که در طرح تحول اقتصادی دولت نهم نکته تازه‌ای علاوه برآنچه در برنامه سوم و چهارم توسعه آمده مطرح نشده است و علاوه بر این به گفته جمشید انصاری، نماینده زنجان و عضو اقلیت مجلس، احمدی‌نژاد در عین این که بر اصلاح ساختارهای اقتصادی که متن برنامه سوم براین اساس است، تاکید کرد، اما درباره راهکارهای این اصلاح سخنی نگفت و وارد جزئیات نشد. به هر روی زمان ارائه طرح مذکور به مجلس هنوز مشخص نیست و به گفته لاریجانی تا زمانی که کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی تشکیل شود که ممکن است اعضای آن از ترکیب برخی از کمیسیون‌های تخصصی باشند یا این‌که به‌طور مجزا کمیسیونی تشکیل شود؛ این موضوع در دالان کارشناسی و تعامل با مجلس قرار می‌گیرد. اما در این میان آنچه از نقطه نظرات برخی نمایندگانی که البته عضو فراکسیون اصولگرایان نیز هستند، هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین بحث در مجموع مباحث طرح تحول اقتصادی است؛ به‌طوری که حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: دولت در اجرای این طرح تحول اقتصادی معتقد است که آنچه می‌خواهد انجام دهد. در راستای قوانین مصوب و قانون برنامه پنج‌ساله است و در حقیقت به‌دنبال اجرای این قوانین است و شاه بیت این مباحث نیز هدفمند کردن یارانه‌هاست.

۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود

همچنین دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان و عضو هیات‌رییسه نیز با اشاره به جلسه یک‌شنبه شب گذشته، بحث تحول اقتصادی دولت را در راستای چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله توصیف کرد و به «ایسنا» گفت: اصلاح و ایجاد تحول در نظام بهره‌وری کشور، یارانه و هدفمند کردن آن، اصلاح نظام گمرکی، بانکی، ارزش‌گذاری پول ملی،‌ نظام توزیع صحیح کالا و خدمات عمومی و نظام مالیاتی مورد تاکید دولت قرار گرفته که برای این مسائل حدود ۵/۱ سال دولت کار کارشناسی انجام داده و یک سری تصمیم‌ها برای حل این معضلات و مشکلات اقتصادی گرفته‌اند.» محمدرضا میرتاج‌الدینی همچنین افزود: احمدی‌نژاد در توضیحات خود عنوان کرد، حدود ۹۰هزار میلیارد تومان یارانه در بخش‌های مختلف انرژی، کالاهای ضروری و سایر بخش‌ها توزیع می‌شود، در حالی که این توزیع هدفمند و عاقلانه است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم که به تازگی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شده است، نیز به خبرگزاری مهر در این باره گفت: آنچه در این میان مهم است و درباره آن سوالاتی مطرح شد، این است که آیا دولت برای این تغییر و تحول اقتصادی، اتاق فکری هم ایجاد کرده و آیا از صاحبنظران بیرون از مجموعه دولت هم بهره گرفته است یا خیر.

وی آثار تورمی ناشی از هدفمند کردن یارانه را از جمله این پیامدها خواند و افزود: باید بررسی کرد که آیا این اثر تورمی ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها مورد مطالعه دولت قرار گرفته است؟ اگر پاسخ مثبت است، دولت بیان کند چگونه می‌خواهد با آثار تورمی آن برخورد کند؟

در کنار ابراز امیدواری نمایندگان برای انجام گرفتن کارهای کارشناسی بیشتر در مورد این طرح، دو تن از اعضای فراکسیون اقلیت در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره جلسه مشترک دولت و مجلس گفت‌وگو کردند. به گفته علی‌اکبر اولیا، نماینده یزد، آنچه در این جلسه مطرح شد، گلایه برخی از نمایندگانی بود که معتقد بودند این مباحث به ویژه هدفمند کردن یارانه همگی جزو احکام قانون برنامه چهارم است.

همچنین به گفته این نماینده، در این نشست روسای کمیسیون‌ها و دو نفر از اعضای فراکسیون اقلیت، یعنی خباز و انصاری صحبت کردند. در همین حال انصاری، نماینده مردم زنجان نیز در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: احمدی‌نژاد در این سخنرانی به اصلاح ساختارهای اقتصادی به جای تغییر در برنامه چهارم و سند چشم‌انداز در طرح تحول اقتصادی اشاره کرد؛ اما درباره اینکه چه اصلاح ساختاری قرار است صورت بگیرد، هیچ حرفی نزد. انصاری ادامه داد: همچنین در این جلسه شمس‌الدین حسینی یک از مشاوران احمدی‌نژاد و دبیر کار گروه تحولات اقتصادی در این باره تنها به ارائه یک تحلیل از حوزه اقتصادی و مشکلاتی که در برخی بخش‌ها از جمله نظام مالیاتی و گمرکی وجود دارد پرداخت و وی هم درباره جزییات اصلاح ساختاری اقتصادی احمدی‌نژاد سخن نگفت. به گفته انصاری قسمت دوم این جلسه به صحبت‌های نمایندگان اختصاص یافت. وی که یکی از سخنرانان این مراسم بود، درباره نکته‌هایی که در این جلسه عنوان داشته است، گفت: من به احمدی‌نژاد گفتم که در اصلاحات ساختاری که شما از آن سخن می‌گویید، موضوع برنامه سوم توسعه است؛ بنابراین بایدتوجه کنید که ورود شما به این حوزه باید با در نظر گرفتن تجارب گذشتگان در این زمینه و تجارب کشورهای موفق در این خصوص همراه باشد تا مجددا آزمون و خطاهای گذشته را تکرار نکنیم. جلسه مشترک دولت و مجلس ساعت ۶ عصر یکشنبه در بهارستان و با حضور احمدی‌نژاد و نمایندگان مجلس برگزار و با صرف شام به پایان رسید. در حالی که خبرنگاران در این نشست حضور نداشتند و تنها نمایندگان درباره کلیات طرح تحول اقتصادی در جلسه مذکور با رسانه‌ها گفت‌وگو کردند، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بخشی از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد را بر خروجی خود قرار داد؛ اما آن بخشی که مربوط به جزئیات طرح تحول اقتصادی بود را منتشر نکرد تا احتمالا رییس‌جمهوری آنها را در برنامه تلویزیونی که افکار عمومی ماه‌هاست انتظار آن را می‌کشد، عرضه کند.