«شوالیه تاریکی» به رکورد «تایتانیک» نزدیک می‌شود

تازه‌ترین فیلم مجموعه بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان در دومین هفته اکران در ۴۳۶۶ سینما ۶/۷۵میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را به ۲/۳۱۴‌میلیون دلار رساند.

ورایتی اعلام کرد، شوالیه تاریکی در هفته دوم نمایش تنها ۵۲‌درصد تماشاگران خود را از دست داد و ۱۰ روز پس از اکران از مرز ۳۰۰‌میلیون دلار فروش گذشت. تا پیش از این هیچ فیلم دیگری نتوانسته بود با این سرعت ۳۰۰‌میلیون دلاری شود.

رکورد قبلی را «دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده داشت» که سال ۲۰۰۶ در ۱۶ روز به آن دست یافت. شوالیه تاریکی پیش از این با ۴/۶۶‌میلیون دلار رکورد بیشترین فروش در یک روز و با ۴/۱۵۸‌میلیون دلار رکورد بیشترین فروش هفته اول اکران را شکست و تنها در پنج روز از مرز ۲۰۰‌میلیون دلار فروش عبور کرد.

فیلم جدید بتمن در عین حال رکورد فروش هفته دوم را نیز جابه‌جا کرد که تا پیش از این با ۲/۷۲‌میلیون دلار در اختیار «شرک ۲» بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند پروژه ۱۸۰‌میلیون دلاری شوالیه تاریکی می‌تواند از مرز ۵۰۰‌میلیون دلار فروش بگذرد و پس از تایتانیک قرار بگیرد که با ۸/۶۰۰‌میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی است.

«جنگ‌های ستاره‌ای» با ۴۶۱‌میلیون دلار و «شرک ۲» با ۴۳۶‌میلیون دلار دیگر فیلم‌های پرفروش این فهرست هستند. در همین حال «برادران ناتنی» به کارگردانی آدام مکی و بازی ویل فرل و جان سی. رایلی نیز با ۳۰‌میلیون دلار فروش در ۳۰۹۴ سینما کار خود را در بازار آمریکای شمالی آغاز کرد تا این کمدی درجه R دومین فیلم پرفروش هفته لقب بگیرد.

داستان درباره دو مرد لوس با بازی فرل و رایلی است که وقتی پدر و مادرشان با هم ازدواج می‌کنند، ناچار می‌شوند به عنوان برادران ناتنی با هم کنار بیایند. فرل و مکی پیش از این در «گوینده خبر» و «شب‌های تالادگا: ترانه ریکی بابی» همکاری کرده‌اند. مری استینبرگن و ریچارد جنکینز دیگر بازیگران برادران ناتنی هستند که هزینه ساخت آن ۶۵‌میلیون دلار بوده است.

کمدی «ماما میا!» با بازی مریل استریپ و پیرس برازنان در دومین هفته اکران تنها ۳۶‌درصد تماشاگران خود را از دست داد و با ۹/۱۷‌میلیون دلار فروش در ۲۹۹۰ سینما فیلم سوم شد. مجموع فروش این فیلم ۷/۶۲‌میلیون دلار شده است.

تنها فیلمی که کمتر از انتظار شد «پرونده‌های مجهول: می‌خواهم باور کنم» به کارگردانی کریس کارتر بود که در اولین هفته اکران در ۳۱۸۵ سینما ۲/۱۰‌میلیون دلار فروخت و چهارم شد. این فیلم با بازی دیوید دوکاونی، گیلیان آندرسن و آماندا پیت دنباله فیلم موفق «پرونده‌های مجهول: با آینده مبارزه کن» است که سال ۱۹۹۸ به کارگردانی راب بومن ۱۹۰‌میلیون دلار در دنیا فروخت.

داستان فیلم ۲۹‌میلیون دلاری پرونده‌های مجهول درباره فاکس مالدر (دوکاونی) و اسکالی (آندرسن)، ماموران ویژه پلیس فدرال است که پس از مفقود شدن یک مامور اف‌بی‌آی می‌کوشند معما را حل کنند و در این راه یک کشیش آشوب‌زده با بازی بیلی کانلی و دو مامور باتجربه دیگر در کنار آنها هستند.

فیلم ماجرایی «سفر به مرکز زمین» با بازی برندان فریزر با ۴/۹‌میلیون دلار در ۲۶۸۸ سینما پنجمین فیلم پرفروش هفته بود. این فیلم با ۲۴‌درصد کاهش مجموع فروش خود را به ۲/۶۰‌میلیون دلار رساند. فیلم ابرقهرمانی «هنکاک» با بازی ویل اسمیت ۴۲‌درصد تماشاگرانش را از دست داد و در چهارمین هفته ۲/۸‌میلیون دلار فروخت و ششم شد. فروش کلی فیلم ۴/۲۰۶‌میلیون است.

فیلم انیمیشن «وال ـ ای» تولید مشترک پیکسار و دیسنی نیز با ۳۷‌درصد کاهش در ۳۰۴۴ سینما ۳/۶‌میلیون دلار فروش داشت و در رده هفتم قرار گرفت. مجموع فروش وال - ای ۲/۱۹۵‌میلیون دلار شده است. فیلم ابرقهرمانی «هلبوی ۲: ارتش طلایی» به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو با ۹/۴‌میلیون دلار هشتمین فیلم پرفروش این هفته بود.

انیمیشن «شامپانزه‌های فضایی» ساخته کرک دی میکو در هفته دوم نمایش ۴/۴‌میلیون دلار فروش داشت و به رده نهم رفت و فیلم حادثه‌ای «تحت تعقیب» ساخته تیمور بکمامبتوف با بازی آنجلینا جولی، جیمز مک آووی و مورگان فریمن با ۷/۲‌میلیون دلار دهم شد. مجموع فروش فیلم‌ها این هفته کمی کمتر از موعد مشابه پارسال بود که «فیلم سیمپسن‌ها» با ۷۴‌میلیون دلار افتتاح شد.