دنیای اقتصاد- رییس مرکز آمار ایران دیروز در حالی از استقبال شدید مردم برای دریافت فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار که قرار است مبنای پرداخت یارانه نقدی باشد خبر داد که در اولین جلسه کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی طرح تحول، عدم ارائه جزئیات طرح به مجلس موجبات انتقاد از دولت را فراهم کرد. در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: برخی نمایندگان معتقدند که فرم‌های توزیع شده برای دریافت اطلاعات خانواده‌ها دارای نقایص زیادی است و بعضی در شیوه پرکردن این فرم‌ها بحث دارند. یک عضو دیگر کمیسیون نیز گفته است هنوز یک برگه کاغذ از این طرح تحول به دست ما نرسیده و ما به عنوان نماینده مجلس هنوز نمی‌دانیم کار و نظر کارشناسی دولت چیست و چگونه می‌خواهد آن را اجرایی کند که کمترین هزینه‌ها را به ملت تحمیل کرده و تورم کمی ایجاد شود. انتقاد نمایندگان از شیوه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار

رییس مرکز آمار: داده‌های جمع‌آوری شده، مهر ماه به دولت تحویل داده می‌شود

دنیای‌اقتصاد - در حالی که رییس مرکز آمار ایران از تحویل داده‌های نهایی اطلاعات اقتصادی خانوار به دولت برای تقسیم‌بندی خانوارها بر اساس دهک‌های اختصاصی با هدف توزیع نامساوی یارانه نقدی میان اقشار مختلف خبر داد، برخی نمایندگان در حالی که همچنان از ارائه نشدن جزئیات نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی و خصوصا بخش هدفمندسازی یارانه‌ها انتقاد داشتند، بی‌اعتمادی خود به شیوه جمع‌آوری اطلاعات به روش مرکز آمار را مخفی نکردند.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: برخی نمایندگان معتقدند که فرم‌های توزیع شده برای دریافت اطلاعات خانواده‌ها دارای نقایص زیادی است و بعضی در شیوه پرکردن این فرم‌ها بحث دارند.

سیدکاظم دلخوش با اشاره به اولین جلسه کمیسیون ویژه که عصر یکشنبه برگزار شد، گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون، دیدگاه‌های مختلفی را در رابطه با تحولات اقتصادی، شیوه کار دولت، فرم‌های توزیع شده و وظایف کمیسیون ویژه در این ارتباط بیان کردند و به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

نماینده صومعه سرا در مورد دیدگاه نمایندگان درباره فرم‌های توزیع شده اقتصادی در بین مردم گفت: در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و برخی معتقدند که این فرم‌ها دارای نقایص زیادی هستند و بعضی در شیوه پرکردن این فرم‌ها بحث دارند. عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی با بیان اینکه هنوز جزئیات طرح تحول اقتصادی دولت در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است، اظهار کرد: هنوز از جزئیات این طرح خبر نداریم و دیدگاه‌های دولت برای ما در این زمینه کاملا مشخص نیست و به همین دلیل اطلاعاتمان کامل نیست و نمی‌توانیم وارد متن موضوع شویم. وی ادامه داد: مجلس از دولت خواسته است تا جزئیات این طرح را در اختیار نمایندگان قرار بدهد تا نمایندگان بتوانند با آگاهی از جزئیات این طرح، کار خود را رسما شروع کنند.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها در قانون برنامه چهارم تصویب شده است، افزود: البته قانون برنامه چهارم، کلی است.

به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، برخی از موارد مانند هدفمند کردن یارانه‌ها که در قانون برنامه چهارم آمده است، به شکلی نیست که مستقیم قابلیت اجرایی داشته باشد؛ اما مجلس آماده است در اجرای این طرح‌ها با تکیه بر ارزیابی‌ها و مبانی کارشناسی قوی، با دولت همکاری کند؛ اما باید مجلس از نظر کارشناسی و ارزیابی آثار و دستاوردهای این طرح قانع شود. در همین رابطه برخی صاحبنظران معتقدند که طرح ساماندهی یارانه‌ها از آنجا که مستلزم دخل وتصرف گسترده در منابع «بیت‌المال» است، بدون مصوبه مجلس وجاهت قانونی ندارد.

با این وجود تاکنون نه تنها دولت اقدامی برای تهیه و ارائه لایحه‌ای در این رابطه نکرده است که حتی نمایندگان از این گله‌مند هستند که تاکنون حتی جز ارائه کلیات این طرح در جلسه مشترک دولت و مجلس، اطلاعات افزون‌تری در اختیار مجلس قرار نگرفته است.

در همین رابطه محمد دهقان، یکی از اعضای کمیسیون حقوقی مجلس می‌گوید هنوز یک برگه کاغذ از این طرح تحول به دست ما نرسیده و ما به عنوان نماینده مجلس هنوز نمی‌دانیم کار و نظر کارشناسی دولت چیست و چگونه می‌خواهد آن را اجرایی کند که کمترین هزینه‌ها را به ملت تحمیل کرده و تورم کمی ایجاد شود.

این انتقاد البته به نمایندگان محدود نمی‌شود و قریب‌به‌اتفاق ناظران و صاحبنظران از مبهم بودن روش‌های اجرایی طرح موردنظر رییس‌جمهور ابراز نگرانی می‌کنند و این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد به هنگام طرح کلیات طرح تحول اقتصادی در تلویزیون، متعهد شد که این طرح را در اختیار تصمیم‌سازان و صاحبنظران قرار خواهد داد و دیدگاه‌ها و نقدهای آنان را در طرح نهایی لحاظ خواهد کرد.

این امر که تاکنون جزئیاتی از نحوه اعمال جراحی اقتصادی مدنظر دولت ارائه نشده است، این شائبه را به وجود آورده که شاید هنوز نقشه عملیاتی این طرح تدوین نشده باشد و این در حالی است که رییس‌جمهور وعده داده است که اجرای این طرح از نیمه دوم سال جاری آغاز شده و البته گام اول عملیاتی کردن این ایده با انتشار فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار برداشته شده است که البته همین مرحله نیز انتقادی توجه‌برانگیز را در پی داشته است.از جمله مهم‌ترین این انتقادات می‌توان به تشکیک در میزان صحت و ضریب اطمینان اطلاعات نهایی مرکز آمار ایران، ایستا بودن اطلاعات دریافتی اشاره کرد و البته کماکان این سوال اساسی باقی می‌ماند که آیا به اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق فرم‌های مرکز آمار ایران حتی در صورت اطمینان از صحت این اطلاعات، می‌توان استفاده کرد و خانوارها را در دهک‌های اقتصادی طبقه‌بندی کرد؟

استقبال «شدید» از فرم‌ها

به هر روی مرکز آمار ایران و کارگروه طرح تحول اقتصادی بی‌توجه به این انتقادات و بدون آنکه پاسخی درخور به این پرسش‌ها ارائه شود، طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار را آغاز کرده و ادامه می‌دهد و تاکنون مرحله توزیع فرم‌ها آغاز شده که استقبال مردم از این مرحله، شعف رییس مرکز آمار ایران را به دنبال داشته است، به نحوی که وی از استقبال «شدید» مردم تشکر کرد و به آنان اطمینان داد که فرم‌ها در ۱۵ چاپخانه و با تیراژ نزدیک به دو برابر میزان موردنیاز تکثیر شده و مردم با کمبود فرم مواجه نخواهند شد.

محمدمدد گفت: ۷۰‌درصد مردم، فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را دریافت کرده‌اند و ۳۰‌درصد باقی نیز تا روز ۱۲ مرداد فرم‌های خود را دریافت خواهند کرد.مدد با بیان اینکه استقبال مردم شدید و این حجم از استقبال جای تقدیر و تشکر دارد، افزود: روزهای اول که با ازدحام بیش از حد مواجه بودیم، در برخی مراکز پستی کمبود فرم به وجود آمد؛ ولی از آنجا که هر دفتر پستی توسط دفاتر مرکزی منطقه تغذیه می‌شو‌د، به سرعت فرم‌ها ارسال و مشکل برطرف شد. وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی از بابت کمبود فرم وجود ندارد، افزود: در حال حاضر به محض احساس کسری فرم در هر بخش همان شب یا فردای آن روز به تامین فرم‌ها از طریق دفاتر پستی مربوطه اقدام می‌شود.

رییس مرکز آمار ایران گفت: در حال حاضر ۱۷‌میلیون خانوار در سراسر کشور وجود دارند که چندین برابر این میزان؛ یعنی حدود ۳۰‌میلیون فرم چاپ شده، لذا دلیلی برای نگرانی مردم برای کسری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ چاپخانه برای چاپ فرم‌ها در اختیار است، افزود: به واسطه این تعداد چاپخانه امکان چاپ روزانه بیش از ۲‌میلیون فرم وجود دارد، که به این ترتیب دغدغه‌ای برای کسری آن نیست.

مدد با تاکید بر اینکه فرم‌های مربوط به اطلاعات اقتصادی خانوار رایگان است، گفت: به هیچ وجه نیاز به خریداری این فرم‌ها از کیوسک‌ها نیست؛ ‌چراکه فرم‌های مذکور به راحتی از مراکز پستی نزدیک محل زندگی آن هم به صورت رایگان قابل تهیه است. وی در پاسخ به این سوال که آیا کپی فرم‌ها نیز قابل قبول است یا خیر، اظهار کرد: هموطنان می‌توانند این فرم‌ها را در قطع A۳ تکثیر کرده یا آن را از طریق سایت مرکز آمار دریافت کنند.

رییس مرکز آمار ادامه داد: طی هماهنگی که با دستگاه‌های دولتی صورت گرفته، روابط عمومی این دستگاه‌ها می‌توانند فرم‌ها را در اختیار پرسنل خود قرار دهند.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس که اگر مردم در تکمیل فرم‌ها دچار مشکل باشند چه باید بکنند، گفت: در سراسر کشور و در هر استان ستادی مخصوص این طرح وجود دارد که پاسخگوی سوالات است. شماره تلفن آنها در روابط عمومی استانداری هر استان موجود است. وی افزود: در سایت مرکز آمار نیز تالار گفت‌وگویی وجود دارد که سوالات و پاسخ‌ها در آنها مندرج و قابل استفاده است که مراجعه کنندگان به این ترتیب می‌توانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

مدد با بیان اینکه نیاز به تایید فرم‌ها توسط مساجد نیست، افزود: سرپرست خانوار براساس یک برنامه زمانی مشخص با در دست داشتن فرم شماره یک، کپی واصل شناسنامه، کپی و اصل کارت شناسایی ملی‌ یا موقت خود و اعضای خانوار و اجاره نامه واحد مسکونی (برای خانوارهای فاقد مسکن ملکی‌) باید به نزدیک‌ترین مدارس محل زندگی خود مراجعه نمایند. رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه تحویل فرم‌ها به ایستگاه‌های مربوطه از ۱۲ مرداد ماه سال‌جاری آغاز می‌شود، افزود: براساس برنامه زمان‌بندی شده خانوارهای یک تا ۳ نفره باید از ۱۲ لغایت ۱۶ مرداد ماه، خانوارهای ۴ نفره باید از ۱۷ لغایت ۲۱ مرداد ماه، خانوارهای ۵ نفره از ۲۲لغایت ۲۶ مرداد ماه، خانوارهای ۶ نفره از ۲۷ لغایت ۳۱ مرداد ماه، خانوارهای ۷ نفره و بیشتر از ۷ نفر باید از یک لغایت ۵ شهریور ماه و همچنین متاخرین باید از ۶ لغایت ۱۰ شهریور ماه به مدارس نزدیک محل زندگی خود مراجعه نمایند.

وی با این توضیح که مدارس از ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر پاسخگوی مراجعات مردم طبق برنامه مذکور هستند، تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم تا با دقت و صحت کامل اطلاعات را تکمیل و طبق برنامه تعیین شده به تحویل آن اقدام کنند.

مدد با تاکید مجدد بر لزوم صحت در تکمیل فرم‌ها افزود: فرم‌ها توسط ۲۰ پایگاه اطلاعاتی متصل به هم کنترل می‌شوند و در این مسیر اطلاعات مربوطه پس از کنترل توسط یک‌هزار نفر اپراتور و تجزیه و تحلیل آنها، نتایج استخراجی آماده تحویل به دولت می‌شود.رییس مرکز آمار ایران گفت: تلاش ما بر این است تا مطابق برنامه حرکت نموده و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، نتایج را تا اواخر مهر سال‌جاری در اختیار دولت قرار دهیم.