تغییرات جدید در سند راهبرد نظامی آمریکا
اسرائیل از فهرست متحدان کلیدی آمریکا کنار گذاشته شد
جنگ دیگر در خاورمیانه گزینه آخر آمریکا است
رابرت گیتس، وزیر جنگ آمریکا سند جدید راهبرد نظامی آمریکا را امضا کرد.

گیتس سند راهبرد دفاع ملی آمریکا را امضا کرد
حذف نام اسرائیل از لیست متحدان کلیدی آمریکا
یک روزنامه رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به انتشار سند راهبرد دفاع ملی آمریکا در سال ۲۰۰۸ نوشت: وزیر دفاع آمریکا نام اسرائیل را در این سند به عنوان هم‌پیمان اصلی واشنگتن حذف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه هاآرتص با انتشار این خبر نوشت: در سندی به نام راهبرد دفاع ملی آمریکا که در سال 2008 به امضای رابرت گیتس رسیده و قرار است به زودی منتشر شود، وی اسرائیل را از فهرست هم‌پیمانان اصلی آمریکا حذف کرده است.
سند «راهبرد دفاع ملی» سندی رسمی است که منعکس کننده «دستورالعمل‌های وزیر دفاع» به نیروهای مسلح است.
این سند قرار است جایگزین نسخه پیشین آن در سال 2005 شود که توسط دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا ارائه شد.
در این سند نیز گیتس مدعی شده است که ایران از تروریسم حمایت می‌کند، تلاش‌هایی برای تضعیف دموکراسی در حال پیدایش در عراق و افغانستان انجام می‌دهد و تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی چالشی جدی برای امنیت منطقه به‌وجود آورده است.
در این سند آمده است: انگلیس، استرالیا و کانادا نزدیک‌ترین هم‌پیمانان ما هستند. دیگر هم‌پیمانان قدیمی آمریکا نیز، ناتو، ژاپن و کره جنوبی هستند. ما به کار برای توسعه و تقویت دیگر روابط خود با هند اقدام خواهیم کرد.
هاآرتص تصریح کرد: این در حالی است که از اسرائیل در اسناد دیگری به عنوان هم‌پیمان مهم آمریکا یاد شده و در این سند به هیچ وجه نامی از آن مشاهده نمی‌شود.
در همین حال وزیر دفاع آمریکا در مجله دانشکده جنگ ارتش این کشور اذعان کرد که جنگ با ایران از جهات متعددی فاجعه‌آمیز خواهد بود.
گیتس در مقاله‌ای که در مجله پارامیترز به چاپ رسیده است با بیان اینکه ارتش آمریکا هم‌اکنون در عراق و افغانستان گرفتار شده است، نوشت: جنگ دیگر در خاورمیانه گزینه آخری است که ما به آن نیاز داریم.
وی با تکرار ادعاهای آمریکا درباره منحرف شدن ایران به سوی سلاح هسته‌ای مدعی شد: به عقیده من ایران از تروریسم حمایت می‌کند و نیروی بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است.
گیتس در ادامه ادعاهای خود گفت: با وجود سیاست‌های بی‌ثبات‌گرایانه حکومت ایران و خطرات ایران اتمی در آینده که به صورت مستقیم یا از طریق گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، گزینه نظامی باید همچنان مطرح باشد.
مقاله وزیر دفاع آمریکا درباره تفسیر قاعده ارائه شده توسط ژنرال فاکس کانر در اوایل قرن بیستم بود که گفته بود: تا زمانی که مجبور نباشی جنگ نکن. اما این برای نخستین بار است که گیتس درباره جنگ با ایران هشدار می‌داد.
البته وی سه ماه قبل در آکادمی ارتش آمریکا در وست پوینت نیز چنین اظهاراتی ارائه داده بود و این مقاله براساس آن سخنرانی نگارش شد.
صاحبنظران مسائل آمریکا بر این باورند که اظهارات گیتس حائز اهمیت فراوانی است، چرا که باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به طور کلی با سیاست خارجی و دفاعی دولت جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا مخالف است، به شدت از وی تقدیر کرده و حتی متذکر شده است که ممکن است از وی بخواهد تا در صورت پیروزی‌اش در سمت خود باقی بماند.
مقاله وزیر دفاع آمریکا مبنی بر مخالف جنگ بودن با ایران در حالی منتشر می‌شود که بوش، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و دریادار مایکل مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به صراحت مخالفت خود را با حمله به جمهوری اسلامی اعلام کرده و بر گزینه دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای تهران تاکید کرده‌اند.


نارضایتی تل‌آویو
یک پایگاه اینترنتی وابسته به رژیم صهیونیستی گزارش داد که نخست‌وزیر این رژیم، هفته گذشته یادداشتی محرمانه برای رییس‌جمهور آمریکا فرستاده و در آن نسبت به گام‌های استراتژیک دولت آمریکا برای آشتی با ایران اعتراض کرد.
به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی دبکا فایلز گزارش داد که ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این یادداشت با لحن تلخی نوشت: این اقدام‌های آمریکا با درک مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا در زمینه ایران در سال اخیر تضاد دارد و رژیم صهیونیستی از پیش در اطلاع قرار نگرفته بود.
وی گفت: بوش قول‌هایی را که در ملاقات‌های رودررو با اولمرت به وی داده بود، شکسته است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این یادداشت با تکرار اتهام‌های غرب مبنی‌بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که اگر کاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام نگیرد، تهران تا سال 2009 یعنی در شش تا هشت ماه آینده به اجزای لازم برای تولید یک سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.
منابع دبکا فایلز در واشنگتن افزودند که بوش هنوز به این نامه پاسخ نداده است.
منظور اولمرت از اقدام‌های آشتی‌جویانه آمریکا در قبال ایران، به ظاهر تصمیم اخیر دولت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا برای فرستادن ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به نشست ژنو بوده است که شنبه گذشته انجام شد.
در این نشست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نمایندگان سایر کشورهای گروه ۱ + ۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و‌ آلمان) دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.
ایران قرار است پاسخ خود را به بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی که در ازای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی به تهران ارائه شده است، ارائه کند.