مبارزه‌طلبی تازه احمدی‌نژاد

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: در حالی که غرب در انتظار پاسخ شفاف ایران به پیشنهاد نهایی خود درباره برنامه هسته‌‌ای این کشور است، رییس‌جمهور ایران خبر ترقی و پیشرفت برنامه هسته‌ای کشورش را اعلام کرده است که این در واقع نوعی «مبارزه‌طلبی» از سوی ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران روز گذشته اعلام کرد که ایران در حال حاضر ۵‌هزار تا ۶‌هزار سانتریفیوژ مخصوص غنی‌سازی اورانیوم در اختیار دارد. این رقم نشان می‌دهد که ایران به‌رغم فشارهای بین‌المللی در حال گسترده کردن و وسعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود است. در واقع احمدی‌نژاد با اعلام دستیابی ایران به ۵ تا ۶‌هزار سانتریفیوژ، «مبارزه‌طلبی جدیدی» را برای شش قدرت بزرگ جهان که درگیر پرونده هسته‌ای ایران هستند، به راه انداخته است.

این رادیو افزود: رقم اعلام شده از سوی احمدی‌نژاد بسیار بالاتر از رقم ۳‌هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژی است که ایران آن را در ماه آوریل گذشته اعلام کرده بود و این امر بیانگر آن است که ایران ظرف کمتر از ۳ ماه و نیم حدود یک‌هزار تا ۲‌هزار سانتریفیوژ جدید مخصوص غنی‌سازی اورانیوم نصب کرده است و بدین ترتیب این امر را مسلم و بدیهی ساخته است که به‌رغم فشارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اعمال تحریم علیه ایران، این کشور همچنان به فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه می‌دهد.

رادیو بین‌المللی فرانسه تصریح کرد: از سوی دیگر اعلام اخیر احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفته که تنها یک هفته از زمان برگزاری نشست ژنو میان ایران و گروه شش جانبه در مذاکرات هسته‌ای این کشور موسوم به گروه ۱+۵ می‌گذرد.در نشست ژنو به‌رغم حضور ویلیام برنز مرد شماره ۳ وزارت خارجه آمریکا به عنوان نماینده ایالات متحده در گروه یاد شده، هیچ نتیجه‌ موفقیت‌آمیزی حاصل نشد. کاخ سفید هشدار داده است، در صورتی که ایران از تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود ممانعت کند، تحریم‌های جدیدی را به ویژه در زمینه نظام بانکی بر این کشور اعمال خواهد کرد.

رادیو فرانسه نوشت: گروه ۱+۵، به ایران ۲ هفته مهلت داده‌اند تا به پیشنهاد آنها پاسخ شفافی ارائه دهد، اما مقام‌های ایرانی هر گونه ضرب‌الاجل را در این باره رد کرده‌اند.

ایران به عنوان چهارمین تولید کننده جهانی نفت، بارها اعلام کرده که تنها هدفش از فعالیت‌های هسته‌ای «صلح‌آمیز» تولید برق است و این در حالی است که غرب به این اعلام ایران مشکوک و مدعی است که قصد ایران از فعالیت‌های هسته‌ای، تجهیز به سلاح‌ اتمی است.

گروه ۱+۵ ماه گذشته به منظور ترغیب ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بسته پیشنهادی سال ۲۰۰۶ را با تغییراتی به ایران ارائه کردند.

خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برقراری مذاکرات سطح بالا به منظور ترغیب ایران به پذیرش بسته جدید تلاش می‌کند، اما جمهوری اسلامی بر حق مسلم خود برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید دارد و از این حق حمایت می‌کند و اعلام کرده است که هیچ گونه پیش‌شرط تعلیق برای مذاکره را نمی‌پذیرد.