جمعی از اندیشمندان، نویسندگان و استادان دانشگاه‌ها در آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمریکا نسبت به عواقب حمله احتمالی به‌ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. به گزارش بی.بی.سی، در این نامه که توسط نشریه ادبی نقد کتاب‌های نیویورک منتشر شده و بیش از ۶هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است: ما امضا‌کنندگان این نامه شاید دیدگاه‌های مختلفی درباره سیاست آمریکا نسبت به‌ایران داشته باشیم، اما همگی عمیقا نگران اخباری هستیم که در هفته‌های گذشته در رسانه‌ها منتشر و در آن درباره احتمال حمله نظامی به‌ایران صحبت شده است و اینکه دولت آمریکا ممکن است برای این حمله به اسرائیل چراغ سبز نشان دهد یا دست به اقدام‌های خصمانه مانند محاصره ایران بزند.

نویسندگان این نامه با اشاره به‌اینکه آمریکا در سال ۲۰۰۲ نیز پیش از حمله به عراق صحبت از دیپلماسی می‌کرد، از اوباما خواسته‌اند که از فرصت استفاده کند و جلوی تکرار فاجعه را بگیرد.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که سناتور اوباما در سفر تازه خود به اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران گفته بود: دولت ایران باید بداند که چه دولت بوش در آمریکا سر کار باشد چه دولت اوباما، این نگرانی عمده آمریکا است. او همچنین گفته بود: یک ایران اتمی شرایط بازی را عوض خواهد کرد.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش تر برنامه اتمی ایران را خطرناک خوانده بود. او البته گفته بود که با ایران باید گفت‌وگو کرد.

در نامه سرگشاده روشنفکران و دانشگاهیان آمریکا به نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به صحبت‌های محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر اینکه حمله به‌ایران می‌تواند منطقه را «به آتش بکشد» نیز اشاره شده است.

امضاکنندگان این نامه از تصمیم دولت برای احتمال حمله یا محاصره ابراز بی اطلاعی کرده‌اند، اما در ضمن از اوباما خواسته‌اند که در بیانیه‌ای درباره عواقب ناخوشایند این کار هشدار دهد.

در نامه سرگشاده به سناتور اوباما آمده است: حمله به‌ایران تخطی از منشور سازمان ملل متحد درباره عدم استفاده از تهدید یا فشار یا قدرت کنگره برای اعلام جنگ خواهد بود.

نویسندگان نامه با اشاره به سخنان قبلی آقای اوباما در این باره که امنیت واقعی را نیازمند مذاکره بدون پیش شرط می‌داند و تهدید و حمله نظامی را دارای نتیجه معکوس، ابراز امیدواری کرده‌اند که اوباما در صورت موفقیت در انتخابات به‌این گفته‌ها عمل کند و در حال حاضر نیز در برابر هر گونه اقدام خصمانه دولت آمریکا ساکت ننشیند.

در میان امضاکنندگان این نامه نام‌هایی مانند نوام چامسکی نویسنده، زبان‌شناس و فعال سیاسی، استفن باک سرکنسول سابق آمریکا در عربستان سعودی، مایکل لرنر خاخام کنیسه بیت تیکون سانفرانسیسکو و فعال سیاسی، ین کاوان وزیر امور خارجه پیشین جمهوری چک و دنیل السبرگ از تحلیلگران نظامی پیشین آمریکا و جاشوا کوهن استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد به چشم می‌خورد.

نشریه نقد کتاب‌های نیویورک با تیراژ بین‌المللی ۱۲۵‌هزار نسخه از معتبرترین نشریات روشنفکری و ادبی دنیا به زبان انگلیسی به شمار می‌آید.