جایگاه خاص برای نمایندگان ادوار گذشته مجلس

عکس: حمید جانی‌پور

دنیای اقتصاد- رییس مجلس شورای اسلامی از برقراری سطح جدیدی از ارتباط و در نظر گرفتن جایگاه خاص برای نمایندگان گذشته ادوار مجلس که البته بیشتر در زمره گروه‌های اصول‌گرا قرار می‌گیرند، خبر داد و تاکید کرد که استفاده از فکرهای متخصصین برای عبور از شرایط حساس کنونی لازم است. علی لاریجانی که در جلسه ماهانه کانون نمایندگان ادوار مجلس سخن می‌گفت: تاکید کرد که با دوستانمان در هیات رییسه‌ هم صحبت کردیم که برای نمایندگان ادوار جایگاهی را در نظر بگیرند که به مسائل آنها رسیدگی شود و حتی برای کمیسیون‌های مختلف بتوانیم از نمایندگان ادوار به عنوان مشاور استفاده کنیم. وی ادامه داد: این کار را در مجلس پیگیری می‌کنیم و آقای کوهکن هم مسوول این قضیه شده‌اند و انشاءا... این مساله حل خواهد شد و ارتباط منظم‌تری با نمایندگان ادوار مختلف محقق خواهد شد.

ابراز تمایل لاریجانی برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با نمایندگان سابق مجلس آن هم آن دسته از نمایندگانی که در کانون گرد آمده‌اند که جزو تشکل‌های راست محسوب می‌شود، بیانگر توجه رییس مجلس به نمایندگان سابق اصول‌گرا و بهره‌مندی از رای و نظر آنها در تصمیمات مجلس است. به ویژه آن که قرار است از نظر این نمایندگان و البته مشاوره‌های آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز استفاده شود. تاکید رییس مجلس برای بهره‌مندی از نظرات نمایندگان سابق مجلس می‌تواند از این بعد نیز قابل توجه باشد که علی لاریجانی توان مجلس هشتم را برای پیگیری مسائل و تقنین قوانین به ویژه در مباحث تخصصی چندان کافی نمی‌داند و این نیاز را احساس کرده است تا نمایندگان سابق مجلس حتی بتوانند در جایگاه مشاور برای نمایندگان فعلی مجلس قرار بگیرند، نمایندگانی که اکثریتشان این دوره اول حضورشان در مجلس است و البته به گفته مسوولان اجرایی انتخابات بیش از ۷۰درصد آنان نیز اصولگرا محسوب می‌شوند. به طوری که لاریجانی خطاب به حاضران در جلسه با بیان اینکه قبول دارم که باید بتوانیم از فکر شما استفاده کنیم، اظهار کرد: مخصوصا در شرایط فعلی که نسبت ما با شرایط منطقه‌ای و داخلی از فراز و فرودهایی برخوردار است، نیاز است که ذهن‌های دقیق و متخصص بر آن تمرکز پیدا کنند.

علی لاریجانی در ادامه اظهاراتش اما برای اولین بار و پس از آن که هاشمی رفسنجانی شرایط کشور را ویژه خوانده بود و البته با واکنش‌‌های متعددی نیز از سوی مقام‌های مختلف دولتی روبه‌رو شد، شرایط کشور را حساس خوانده و خواستار استفاده از نیروهایی شد که توان مدیریت در این شرایط را داشته باشند. لاریجانی تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم شرایط ما بحرانی است، این طور نیست، ولی به طور کلی شرایط حساسی است و از برخی جهات نیاز است که با دقت و دیدن همه واقعیات، شرایط درست‌تری را هم در بعد سیاسی و هم در زمینه‌ای اقتصادی ترسیم کنیم. این تاکیدات علی لاریجانی بر لزوم بهره‌مندی از فکرهای دقیق و متخصص که درک واقع‌بینانه‌ای از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دارند، علاوه‌بر آنکه تاییدی است بر توجه لاریجانی به استفاده از نیروهای باتجربه و آشنا به مدیریت کشور که بنابه دلایل مختلف نتوانستند در مجلس حضور یابند و اینک این خلاء احساس شده است که وی چنین برنامه‌ای را در دست بررسی قرار داده است، حساس بودن شرایط فعلی کشور و استفاده از نیروهای عقل‌گرا برای عبور از این شرایط را می‌رساند؛ آن هم در زمانی که دولت این مساله را تماما رد می‌کند و معتقد است که در بهترین شرایط ۳۰سال گذشته قرار گرفته است. هرچند که همین استفاده از نیروهای اصولگرا فضا را برای سوق دادن مجلس به سمت و سوی خاص مهیا می‌کند؛ اما می‌توان انتظار داشت که دست‌کم مجلس نیز به دلیل حضور جمع کثیری از نمایندگان تازه‌وارد به قوه مقننه، دچار تصمیمات زودگذر و خلق‌الساعه نشود، نمونه آنچه که در دولت نهم اتفاق داد و وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور را در حالت نوسان قرار داد، نوسانی که برخی بزرگان نظام چون هاشمی رفسنجانی از آن به نام شرایط ویژه نام می‌برند و نمایندگان راست سنتی چون علی لاریجانی هم آن را حساس می‌خوانند که برای عبور از این حساسیت، تدبیر و درایت نیاز است.

چرخش نیروهای نظام در مواردی دقیق نیست

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش باز هم از مساله نبود فرهنگ تحزب در کشور گلایه کرد و به همین دلیل نیز ابراز عقیده کرد که همین مساله باعث اشکال در تربیت مدیران و افراد صاحب‌نظر شده است.

وی افزود: در کشوری که دموکراسی وجود دارد، نمایندگان در چرخش هستند و این طبیعی و برای نظام جمهوری اسلامی یک حسن است که افراد رسوب نکنند و چرخش داشته باشند.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی افزود: نه تنها در مجلس، بلکه در امورات اجرایی کشور هم چرخش نیرو مفید است و این چرخش نیرو برای نظام هم یک واقعیت و هم یک حسن است، البته ممکن است در مواردی دقیق نباشد، ولی در کل این حرکت، حرکت سازنده و مفیدی است.

وی با بیان این‌که این چرخش در کشور ما یک چرخش واقعی است، خاطرنشان کرد: چون کشور ما سیستم‌های حزبی قوی ندارد که بتواند نیروها را در خود تغییر دهد و جایگزین کند، به همین دلیل مشکلاتی عارض می‌شود، داشتن یک تشکیلات دقیق مدنی و سازمان یافته برای دموکراسی ضروری است، ولی چون این بخش از آن قوی نیست، هم در تربیت مدیران و افراد صاحب نظر بی‌مشکل نیستیم و هم در استفاده بهینه از افراد پس از قرار گرفتن در جایگاه‌های خود.

لاریجانی تصریح کرد: برای حل این مشکل، کارهایی باید در صدر کشور صورت گیرد که این مساله سامان بپذیرد و این نقص را تا جایی که ممکن است باید جبران کنیم، ولی کارهای موقت هم نیاز است.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان ادوار گذشته مجلس، گفت: از تجربه شما به عنوان نمایندگان‌ دوره‌های قبل مجلس باید استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس فعلی در بخش‌های مختلف تلاش می‌کند که از همه ظرفیت‌های فکری جامعه استفاده کند، نمایندگان مجلس با مسائل کلان کشور روبه‌رو بوده‌اند و با نقاط ضعف و قدرت کشور آشنا هستند و حتما می‌توانند کمک‌ حال خوبی برای کشور باشند.

استفاده از نظر نمایندگان ادوار در طرح تحول

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به طرح تحول اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: طرح تحول اقتصادی، طرح مهمی است و مجلس هم برای متمرکز شدن بر این مساله و بررسی آن، کمیسیونی تشکیل داده است.

لاریجانی افزود: به دلیل گستره وسیع طرح، احتیاج به رایزنی با متخصصان و کارشناسان است و از این‌که نمایندگان ادوار نظرات خود را بیان کنند، استقبال می‌کنیم، ولی اگر سازمانی در کانون نمایندگان ادوار به صورت تخصصی ایجاد شود که استفاده تخصصی از افراد به صورت عام نباشد و متوازن با کمیسیون‌های تخصصی تولید فکر کنند، ما حتما استقبال می‌کنیم و این را ظرفیت خفته کشور می‌دانیم که می‌تواند حیات پیدا کند.

وی با بیان این‌که این نعمتی برای مجلس فعلی است که بتواند دایره ذهن خلاق افراد را از دایره نمایندگان فعلی وسیع‌تر کند، به وضع معیشتی نمایندگان ادوار گذشته مجلس اشاره کرد و گفت: در مورد مسائل معیشتی هم باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم که اگر در جایی خلایی وجود دارد به آن رسیدگی شود.

لاریجانی با تاکید بر این‌که صیانت از فکر و جایگاه شما را وظیفه خود می‌دانیم، افزود: آماده‌ایم که ساز و کار این مساله را نیز فراهم کنیم و در هیات رییسه هم کارهایی صورت گرفته و بررسی‌هایی نیز انجام شده است.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: داشتن یک جایگاه منطقی‌تر برای همه کسانی که خدوم هستند، یک کار لازم برای کشور است و ما با کمال میل این کار را خواهیم کرد.

تقسیم وظایف در هیات رییسه

بر همین اساس همچنین قرار است که اعضای هیات رییسه از این پس بر مبنای تخصص خود در موضوعات مختلف مسائل را پیگیری کنند.

به طوری که یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه هیات رییسه مجلس از ‌تقسیم کار در بین اعضای هیات رییسه جهت پیگیری موضوعات براساس برنامه خبر داد.

موسی قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، ‌اظهار داشت: براساس مذاکرات صورت گرفته برای پیگیری مسائل حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و بحث تطبیق مصوبات دولت در میان اعضای هیات رییسه تقسیم وظایف شد و بدین ترتیب هیات رییسه براساس یک برنامه عمل کرده و موضوعات مختلف در چارچوب، مورد بررسی قرار می‌گیرد، تا بدین ترتیب حرکت هیات رییسه دیمی نباشد، بلکه براساس برنامه جلو برویم.