یک منبع آگاه در مجلس در گفت‌وگو با اکونیوز گفت: طرح ساماندهی تعطیلات در مورخه ۱۰/۷/۸۴ از طرف عده‌ای از نمایندگان مجلس هفتم به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه و کمیسیون با بررسی‌های انجام شده و کارشناسی‌های صورت گرفته به هیات‌رییسه مجلس ارائه داد که به علت وجود طرح‌های دیگر که در اولویت نمایندگان بود این طرح بی‌نتیجه ماند و همزمان مجلس هفتم به پایان رسید. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: در این دوره طبق ماده ۱۴۱ آیین‌نامه که اداره کل قوانین را موظف می‌نماید تا فهرست طرح‌های به تصویب نرسیده را تنظیم و به هیات‌رییسه ارائه نماید.

وی افزود: این طرح تاکنون از جانب نمایندگان مجلس هشتم درخواست نشده که علت آن شاید این است که نمایندگان طرح‌های دیگری دارند که در اولویت اصلی آنها قراردارد.

این منبع آگاه از دیگر دلایل به تصویب نرسیدن این طرح را اختلاف نظر بین نمایندگان مجلس هفتم و طراحان این طرح دانست.

در این خصوص یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: طرح ساماندهی تعطیلات در مجلس هفتم مطرح شد که این طرح تا پایان مجلس هفتم به جایی نرسید که علت آن را پس گرفتن امضا از جانب طراحان دانست.

شایان ذکر است، در کشور علاوه بر۲۵ روز تعطیل رسمی حدود ۱۲۰ روز دیگر نیز جزو تعطیلات آخر هفته می‌باشد که عملا وجود این تعطیلات ایران را در ردیف کشورهای با تعطیلات زیاد قرارداده و در بخش تولید عملا حدود ۱۵۰روز کاری وجود ندارد که این خود لطمه بزرگی به تولید و اقتصاد کشور وارد می‌سازد.

بر همین اساس هم طرح قانونی پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور به مجلس در تاریخ ۶اسفند ۸۴ تقدیم شد.

بر اساس اعلام واحد اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در پاسخ به درخواست یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با تهیه گزارشی ضمن بررسی تعطیلات رسمی در ایران و تعدادی دیگر از کشورهای جهان، طرح قانونی خود را برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور تدوین کرده بود.

بر اساس این طرح تعداد تعطیلات رسمی کشور از ۲۵ روز کنونی به ۱۶ روز کاملا تعطیل و ۴ روز نیمه تعطیل تبدیل می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود، برای تهیه این طرح قانونی از تجربیات و قوانین سایر کشورها در زمینه تعطیلات رسمی با لحاظ نمودن شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص کشور استفاده کرده است.

بر اساس ماده ۲ طرح مرکز پژوهش‌ها تعطیلات رسمی کشور علاوه بر روزهای جمعه شامل مناسبت‌های زیر خواهد بود:

- ۴ روز نخست فروردین ماه (عیدنوروز)

- ۱۴ خرداد ماه (سالروز ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره))

- ۲۲ بهمن ماه (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی)

- ۹ محرم (تاسوعای حسینی)

- ۱۰ محرم (عاشورای حسینی)

- ۲۰ صفر (اربعین حسینی)

- ۲۸ صفر (وفات حضرت رسول‌اکرم(ص) و شهادت حضرت امام‌حسن(ع))

- ۱۷ ربیع‌الاول (میلاد حضرت رسول‌اکرم‌(ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع))

- ۳ جمادی‌الثانی (شهادت حضرت‌زهرا(س))

- ۱۳ رجب (ولادت حضرت علی (ع))

- ۲۷ رجب (مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص))

- ۱۵ شعبان (ولادت حضرت ولی عصر(عج))

- ۲۱ رمضان (شهادت حضرت علی(ع))

- ۱ شوال (عید سعید فطر)

- ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق(ع))

- ۱۰ ذیحجه (عید سعید قربان)

- ۱۸ ذیحجه (عید سعید غدیر خم)

همچنین بر اساس تبصره ذیل این ماده چهار روز از تعطیلات رسمی موضوع این ماده، نیمه تعطیل می‌باشند و هیات وزیران موظف است روزهای نیمه تعطیل را تعیین و در تقویم تعطیلات رسمی سالانه کشور، موضوع ماده ۱ این قانون لحاظ نماید.

علاوه‌بر این بر مبنای تبصره (۲)

ماده ۲، ساعات کار کارمندان و کارگران در روزهای نیمه تعطیل معادل یک دوم روزهای کاری می‌باشد. مراکز آموزش رسمی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها و دانشسراها نیز در روزهای نیمه‌تعطیل تا ساعت ۱۲ دایر می‌باشند.

بر اساس این گزارش، در صورت کاهش پنج روز از تعطیلات رسمی کشور بیش از ۴۲۴۰میلیارد ریال (بر اساس آمار سال ۱۳۸۳) از هزینه‌های دستمزدی که بابت روزهای تعطیل رسمی به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، کاسته خواهد شد.