رییس‌جمهوری عملکرد وزارت کار و امور اجتماعی را در خصوص بنگاه‌های زود بازده و حرفه آموزی مثبت ارزیابی کرد و گفت: نرخ بیکاری در ابتدای دولت نهم ۳ / ۱۲‌درصد بود که خوشبختانه امروز این نرخ در ۱۸ استان کشور تک رقمی شده است. محمود احمدی‌نژاد عصر یکشنبه در جمع نخبگان و برگزیدگان سازمان فنی و حرفه ای کشور با تشکر از وزیر کار و مجموعه این وزارتخانه در خصوص مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای جوانان، برنامه‌ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای در خصوص کارآموزی و ایجاد مهارت را در مسیر مناسب و در جهتی درست توصیف کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز ظرفیت خوبی در سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد که امیدواریم با گسترش و توسعه آن شاهد مهارت آموزی و ایجاد اشتغال روز افزون در سطح کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد بالای جمعیت در فاصله سال‌های ‌‌٦٠ تا ‌‌٦٤ گفت: در این سال‌ها کشور ما با بالاترین رشد جمعیت از زمانی که ثبت آمار شده است، مواجه بوده و این جمعیت در سال‌های ‌‌٨٣ و ‌‌٨٤ و ‌‌٨٥ وارد بازار کار شده‌اند. حال به این جمعیت مقدار بیکارانی را که از سال‌های گذشته در کشور وجود داشتند، اضافه کنید، می‌بینید که تقاضای کار بسیار افزایش یافته است و با مجموعه تلاش‌های دولت در این بخش و همچنین تشکیل بنگاه‌های زودبازده بود که این دولت توانست در ‌‌١٨ استان نرخ بیکاری را یک رقمی کند. در حالی که وقتی این دولت روی کار آمد نرخ بیکاری ‌‌٣/‌١٢‌درصد بود. وی با انتقاد از فرهنگی که بر اساس آن تنها کسانی که لیسانس و فوق‌ لیسانس می‌گیرند، جوان موفق محسوب می‌شوند، گفت: رسانه‌ها و دستگاه‌هایی که الگوسازی می‌کنند باید کاری کنند که علاوه بر جوانانی که تحصیلات عالیه کسب می‌کنند، یک تاسیساتی یا یک جوشکار درجه یک هم جوان موفقی معرفی شود؛ چرا چنین جوانی موفق معرفی نشود، در حالی که برای جامعه مفید است. سرمایه‌گذاری عظیم در جامعه ما بر دوش چنین جوانانی انجام می‌شود و باید پذیرفت که چنین جوانانی موفق هستند.

درخواست جهرمی از رییس‌جمهور

پیش از سخنان رییس‌جمهور، جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی، طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از عملکرد مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای پرداخت و گفت: ما در این مراکز توانستیم سه میلیون نفر دوره در سال آموزش دهیم، ‌‌٦٠٠ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ثابت و چهار‌هزار و ‌‌٣٠٠ کارگاه ثابت ایجاد کنیم. همچنین ‌‌١٣‌هزار مرکز آموزش آزاد و تعداد زیادی مرکز سیار در روستاها ایجاد کنیم. وی از رییس‌جمهور خواست، دولت مصوبه‌ای داشته باشد که بر اساس آن تنها کسانی در پیمانکاری‌های شهرداری و دولت بتوانند کار کنند که دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشند.او همچنین بر هماهنگی بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازار کار و همچنین بر آموزش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز تاکید کرد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقدیر شد.

تسهیلات فقط با تایید کارگروه اشتغال

وزیر کار و امور اجتماعی از اختصاص یارانه ۲‌درصدی به تسهیلات بانکی طرح‌های زودبازده فقط با تایید کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری خبر داد.

محمد جهرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص پرداخت یارانه ۲‌درصدی دولتی به تسهیلات بانکی اختصاص یافته به بنگاه‌های زود بازده گفت: دولت برای حمایت از طرح بنگاه‌های زود بازده یارانه ۲‌درصدی را برای ارائه تسهیلات بانکی به‌این بخش پیش‌بینی کرده است.

وزیر کار و امور اجتماعی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مانند سال گذشته پرداخت یارانه به تسهیلات بانکی طرح‌های زود بازده ادامه خواهد داشت، ولی یارانه دولتی فقط مربوط به طرح‌هایی است که به نتیجه و بهره برداری می‌رسند.

وی پرداخت ۲‌درصد یارانه دولتی را به نسبت مزیت‌های منطقه‌ای اعلام و خاطر نشان کرد: پروژه‌هایی که از طریق کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری شناسایی می‌شوند و دارای مزیت‌های منطقه‌ای هستند، می‌توانند از یارانه تسهیلات بانکی استفاده کنند.

جهرمی در زمینه نحوه عملکرد دولت در پرداخت یارانه به تسهیلات طرح‌های زود بازده در سال جاری به ذکر عملکرد همانند سال گذشته بسنده کرد.

ارائه پیش‌نویس اصلاح قانون کار به کمیسیون اجتماعی

همچنین در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه آموزش مهارتی نیروی انسانی با وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزیر کار و امور اجتماعی از ارائه پیش‌نویس اصلاح قانون کار به کمیسیون اجتماعی دولت خبرداد و گفت: سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در آموزش و پرورش از ۳۵ به ۷۵‌درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: در دولت نهم سعی شده تا حمایت‌های لازم در ارتقای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش از سوی وزارتخانه‌های کار و اموراجتماعی و آموزش و پرورش صورت گیرد.

وزیر کار و امور اجتماعی به امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش در ارتقای استانداردهای مهارتی اشاره کرد و گفت: بستر ارائه آموزش‌های مهارتی منطبق با نیازهای بازار کار برای دانش آموزان کار و دانش و فنی‌وحرفه‌ای فراهم شده است.

وی در ادامه به قرار گرفتن پیش‌نویس اصلاح قانون کار در اختیار کمیسیون اجتماعی دولت خبرداد و تاکید کرد: در قانون کار پیش‌بینی شده هر فردی که به دنبال احراز شغلی است، باید مهارت انجام آن کار را نیز داشته باشد.

وی گفت: اگر استخدام‌های رسمی منوط به احراز مهارت باشد، دانش آموزان و دانشجویان نیز سعی می‌کنند مدرک بدون مهارت نداشته باشند.