ارزیابی هاشمی رفسنجانی از سیاست‌های اقتصادی

در این سه سال با دولت مدارا کردیم

موضوع یارانه‌ها به مرحله جراحی رسیده و باید مراقب بود که در حذف بی‌برنامه و ناگهانی آن، موجب خونریزی شدید و از بین رفتن این طرح مهم نشویم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

در این سه سال با قوه مجریه مدارا کردیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش اقتصادی کشور گفت: ما در این سه ساله با قوه مجریه مدارا کردیم.

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دوشنبه شب گذشته در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی این استان، رییس مجلس خبرگان و رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که ٣ سال است در مورد نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ در دولت مدارا کرده‌ایم به نقل از مقام معظم رهبری گفت: معظم له در ابتدای فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتی با این دولت مدارا کنیم. به گزارش روزنامه خراسان، وی در ادامه درباره نحوه نظارت مجمع توضیحاتی ارائه کرد و افزود: می‌توانیم بگوییم این مدت تمام شده است.

وی ضمن تشریح برنامه‌های مجمع در حمایت و توسعه از اقتصاد کشور به ویژه در بخش خصوصی تصریح کرد: امروز دولت به کارفرمای بزرگی تبدیل شده است که در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی که اجازه ورود نداشته، وارد شده و با دولتی شدن اقتصاد، کشور با مشکلات زیادی مواجه شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به خصوصی‌سازی کنونی گفت: خصوصی‌سازی که الان اتفاق می‌افتد آن طور نیست که تصور شده بود؛ چراکه قرار بود واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی صورت بگیرد نه به شبه‌دولتی.

وی سپس افزود: متاسفانه مشتریان عمده بورس، شرکت‌های شبه‌دولتی هستند و با این روند در حال دور شدن از سیاست‌های اصل ۴۴ هستیم.

وی ادامه داد: از همان قدم‌های اول شروع کار خصوصی‌سازی، با اشکال مواجه شدیم؛ به طوری که در حال حاضر خصوصی‌سازی صورت گرفته، مطابق با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «بخش‌خصوصی می‌تواند در همه حوزه‌ها مانند نفت، گاز، پتروشیمی و ... وارد شود»، تصریح کرد: هرچند این بخش سرمایه کافی برای این کار را ندارد، اما دولت باید با دادن وام ارزان به این بخش کمک کند؛ چراکه صرف واگذاری مثلا یک خط آهن به بخش‌خصوصی هنر نیست، بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که این بخش یک خط‌آهن با سرعت بالا بسازد و خوشبختانه با مصوبه مجمع، راه برای بخش‌خصوصی باز گذاشته شده است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به دوره مدیریت اجرایی خویش و تدوین و اجرای برنامه ۲۵ ساله «طرح تمدن بزرگ اسلامی» ‌برای توسعه کشور در ابعاد مختلف، در سال ۱۳۷۵، از آن به عنوان مهم‌ترین اقدام دولت در زمان تصدی ریاست جمهوری خویش یاد کرد و ‌گفت: این یک برنامه گام به گام بود -نه سند چشم‌انداز- که افق را مد نظر داشته باشد، طرح خوبی بود که اجرای آن تا دولت آقای خاتمی‌ هم ادامه یافت. وی اضافه کرد: با تغییر دولت و شروع به کار آن معلوم بود که آنها در این مسیر حرکت نمی‌کنند و ما هم در این سه ساله با دولت مدارا کردیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام این مطلب افزود: در قالب این برنامه، ضمن بررسی نیازهای مختلف دستگاه‌ها و سازمان‌ها، راهکارهای توسعه کشور تدوین شده بود و این برنامه مهم در قالب یک کتاب در حال تدوین بود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه کشور تا حدودی به این برنامه تمدن بزرگ اسلامی‌توجه شده است.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت خود را مقید می‌داند که وارد حوزه کاری دولت و مجلس نشود، خاطرنشان کرد: البته ما برنامه هم نمی‌نویسیم که آنها مقید به اجرا باشند؛ بلکه تنها تدوین سیاست‌های کلی بر عهده ما است و بر این مبنا این مجمع مشاور رهبر معظم انقلاب در تدوین سیاست‌های نظام است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس ادامه داد: اکنون دولت و مجلس شورای اسلامی ‌عنوان می‌کنند، مجمع نمی‌تواند بر سیاست‌های اصل ۴۴ نظارت داشته باشد.

هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: ما در حوزه اجرایی کشور دخالتی نداریم و بر گزارش عملکرد دستگاه‌های مجری نظارت می‌کنیم؛ در حالی‌که آنها هر گونه که می‌خواهند گزارش می‌دهند و می‌گویند که از برنامه‌های توسعه جلو هستیم.

وی با بیان اینکه اولین برنامه ۵ ساله چهارم در ابتدای دولت خاتمی نوشته شد، افزود: اگر به این برنامه به دقت عمل شده بود، یک‌چهارم از راه را به خوبی رفته بودیم، ولی متاسفانه به آن عمل نشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نظارت قوی بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ وجود ندارد و مقام‌ معظم رهبری نیز به این امر اشاره کرده‌اند»، ادامه داد: آیین‌نامه نظارتی ضعیفی داریم؛ به طوری که مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط در حد مصوبات مجلس می‌تواند نظارت داشته باشد، اما به محض وارد شدن به میدان عمل دیگر بحث نظارت ما مطرح نشده، جز این که باید از روند کار گزارش‌هایی تهیه و به ما داده شود و البته این گزاش‌ها را به هر صورتی که بخواهند تهیه می‌کنند و حتی بعضی مواقع در این گزارش اعلام شده است که جلوتر از برنامه‌ هم پیش رفته‌ایم.

هاشمی سپس تاکید کرد: به طور یقین اگر دولت می‌توانست به سیاست‌های اصل ۴۴ ظرف این مدت عمل کند، هم‌اکنون انبوهی از ذخایر ارزی را در اختیار داشت و از این طریق با حمایت از بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این بخش شاهد توسعه هر چه بیشتر کشور بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای این امر را ضروری خواند و هشدار داد:«البته باید این مهم بر اساس زمانبندی، به تدریج و گام به گام پیش برود؛ زیرا تسریع در اجرای آن دردسرساز خواهد شد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته موضوع یارانه‌ها به مرحله جراحی رسیده و باید مراقب بود که در حذف بی‌برنامه و ناگهانی آن، موجب خونریزی شدید و از بین رفتن این طرح مهم نشویم.