دولت بازهم لایحه طرح تحول را ارائه نکرد

دنیای اقتصاد - نمایندگانی که امیدوار بودند تا وزیر جدید اقتصاد دراولین حضور خود در مجلس پس از اخذ رای اعتماد بالاخره لایحه طرح تحول اقتصادی را به اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول ارائه دهد، تنها باچند جزوه مربوط به کارگروه‌های تخصصی مربوط به‌طرح روبه‌رو‌شدند. شمس‌الدین حسینی، دو روز پیش به بهارستان رفت تا اولین دیدارش را با نمایندگان درقامت وزیر اقتصاد به کمیسیون‌های اقتصادی و ویژه بررسی طرح تحول اختصاص دهد؛ هرچند این حضور با ارائه لایحه طرح تحول به‌مجلس همراه نشد، اما به‌گفته مخبر کمیسیون یعنی سیدکاظم دلخوش، وزیر اقتصاد وعده داده است تا این مساله محقق شود. این درحالی است‌که نمایندگان مجلس هنوز نسبت به طرح تحول و اجرایی شدن و تبعات حاصل از عملیاتی شدن این طرح با دید تردید نگریسته و براین اساس هم برپیگیری کارشناسی طرح تحول از طریق کمیسیون ویژه تاکید دارند. مشخص نبودن جزئیات طرح تحول، محدود شدن آن به حذف یارانه‌های انرژی و پرداخت مستقیم یارانه‌ها، نگرانی از تورم ۵۰ تا ۶۴درصدی ناشی از حذف یارانه‌ها و روشن شدن موضوع هدفمند شدن یا پرداخت نقدی یارانه‌ها از جمله نکاتی است که نمایندگان را در اجرای این طرح و زمانبندی عملیاتی شدن آن دچار تردید کرده است.

اگرچه بسیاری از فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس براین عقیده‌اند که طرح هدفمندشدن یارانه‌ها باید اجرایی شود، اما درعین حال معتقدند که دست‌کم در عملیاتی شدن بخشی از این طرح که همان هدفمند شدن یارانه‌ها است باید دریک برنامه زمانبندی شده اجرایی شود.

علاوه براین‌که برخی دیگر از نمایندگان نیز بر این باورند که بهتر است تا این طرح به صورت آزمایشی در چند شهرستان به اجرا درآید تا نقاط قوت و ضعف آن برای تعمیم این طرح به کل کشور مشخص شود. هر چند به رغم اصرار نمایندگان بر انجام کار کارشناسانه در مورد این طرح، دولت عملیاتی شدن بخشی از طرح تحول را با توزیع فرم‌های پرداخت نقدی یارانه آغاز کرده است و البته در این میان تنها مورد استقبال ۵۰درصدی مردم قرار گرفته است. البته همین مساله یعنی جمع‌آوری اطلاعات از طریق خوداظهاری در فرم‌هایی که در اختیار مردم قرار گرفته است، نیز مورد رضایت نمایندگان و حتی فعالان اقتصادی نیست؛ چرا که این احتمال وجود دارد تا این شیوه جمع‌آوری اطلاعات که به آن خوداظهاری نیز می‌گویند با درصدی از خطا مواجه باشد.

این درصد خطا هم به این دلیل روی می‌دهد که ممکن است برخی از خانواده‌ها از ارائه اطلاعات صحیح در فرم‌ها خودداری کنند و بر این اساس نظام توزیع یارانه مخدوش شود. به طوری که دلخوش در این باره و در پاسخ به این سوال که عدم صحت اطلاعات ممکن است به طرح لطمه بزند، اظهار کرد:‌ در این خصوص نمی توان قطعی نظر داد و زود قضاوت کرد. گرچه ممکن است از مشکلات جدی طرح همین عدم صحت اطلاعات ارائه شده از مردم باشد، ولی در هر صورت باید به مردم اعتماد کرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که با احتمال عدم صحت اطلاع پس چرا اقدام به صرف هزینه در این خصوص شده است، افزود: این هزینه در مقابل عظمت طرح چندان زیاد نیست. هزینه های مربوط به جمع‌آوری اطلاعات خانوار نیز با کمی کمک، توسط مرکز آمار تامین شده و در نگاه خوشبینانه باید به صحت اطلاعات امیدوار بود.

به هر روی کمیسیون ویژه طرح تحول تاکنون سه جلسه را برگزار کرده و قرار است که به گفته دلخوش، اعضای این کمیسیون همچنین امروز (چهارشنبه) نیز با رییس‌جمهور دیدار داشته باشند تا بتوانند به نتایج روشنی درباره این طرح دست یابند. هر چند که به گفته دلخوش، نمایندگان موافق هنوز موفق نشده‌اند، جو عمومی مجلس را به سمتی ببرند که نمایندگان متقاعد شوند که طرح تحول، طرح اثرگذاری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان نسبت به خود طرح انتقاد دارند یا نسبت به زمان اجرای آن، گفت: به هردو. هرچند ما امیدواریم با جلسات و نشست‌‌هایی که با دولتمردان داشته و داریم بتوانیم به نتایج ارزند‌‌ه‌ای دست یابیم و گزارشی از کار خود را در این‌باره در صحن مجلس ارائه نماییم.

مجلس در انتظار لایحه طرح تحول اقتصادی

دلخوش البته دربخش دیگر گفته‌‌‌هایش با بیان اینکه مجلس در انتظار ارائه لایحه طرح تحول اقتصادی از سوی دولت است گفت: به جز جزوه‌های مربوط به کارگروه‌‌های تخصصی مربوط به طرح، لایحه‌‌ای از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد وعده ارائه لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس را داده است افزود: طرح تحول اقتصادی برای موفقیت در اجرا نیاز به تعامل بین مجلس ، مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعاونی و... با دولت دارد.

وی همچنین با اشاره با اینکه هرجا که نیاز به قانون‌نویسی و اصلاح قوانین باشد، دولت باید در این‌زمینه اقدام به ارائه لایحه مربوطه به مجلس نماید افزود: بخش‌‌هایی در قالب این تحولات نیاز به تغییرات قانونی دارند (همچون قانون کار، چشم انداز و ... ) و در این‌باره نیاز به اخذ مجوز‌‌های لازم از مجلس است.

مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت براساس لایحه‌‌ای باید مشخص کند که دقیقا می‌‌خواهد چه کاری را صورت دهد، در چه بخش‌‌هایی تغییر ایجاد کند، در چه مدت زمانی، با چه سود و زیانی و ... .

وی با این توضیح که هربخش از طرح نیاز به قانون داشته باشد به ارائه لایحه به مجلس اقدام خواهیم کرد افزود: در سایر بخش‌ها نیز مبتنی برقانون برنامه و ... عمل خواهیم کرد. اجزایی درطرح هستند که نیاز به قانون دارند، به‌طور مثال برای هرگونه اعمال تحول درنظام مالیاتی حتما نیازمند لایحه خواهد بود.

زمانبندی طرح تحول نامعلوم است

دلخوش همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به گذشت سه جلسه از جلسات کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس و دریافت جزئیات طرح تحول توسط این کمیسیون پیش‌بینی وی از مدت زمان لازم برای کارشناسی روی این طرح چند ماه است گفت : کمیسیون بر کارشناسی دقیق روی جزئیات طرح تاکید دارد. هر چند در جلسه دیروز در رابطه با برنامه زمانبندی طرح بحثی میان نمایندگان مجلس و دولت انجام نشد اما مجلس تاکید دارد که باید هم خود نسبت به طرح قانع شود و هم باید جامعه را در این مورد قانع کرد تا اگر بناست این طرح اجرا شود، با نظر جمعی باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به حضور وزیر اقتصاد، معاونان وی و مسوولان مربوطه از جمله مسوولان گمرک، بیمه،خصوصی سازی، بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و سایر مدیران در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد اشاره کرد.

وی همچنین اعلام کرد در این جلسه وزیر اقتصاد و مسوولان مربوط به سوالات نمایندگان در بخش‌های مختلف از جمله در رابطه باتورم و وضعیت بانک‌ها پاسخ دادند.