کمیسیون فرهنگی مشایی را به مجلس فراخواند

دنیای‌اقتصاد- اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس امروز صبح قبل از تشکیل جلسه‌ علنی، اسفندیار رحیم‌مشایی را به بهارستان فرا خوانده‌ند تا درباره اظهارات وی مبنی بر دوستی ایران با ملت اسرائیل از او توضیح بخواهند و چنانچه قانع نشوند این مساله را در قالب سوال از رییس‌جمهور پیگیری خواهند کرد. رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری که نخستین بار در اظهاراتش حرف دوستی ملت ایران و اسرائیل را عنوان کرد؛ اگرچه با واکنش شدید سایت‌های اصولگرا، رییس و نمایندگان مجلس، مجبور به عقب‌نشینی شد و بارها سخنانش را تکذیب کرد اما به دلیل تداوم این واکنش‌ها در اقدامی بار دیگر اظهاراتی را که خود تکذیب کرده بود، تایید و تکرار کرد که با ملت اسرائیل دوست هستیم.

هرچند رییس مجلس بار دیگر به این اظهارات واکنش نشان داد و تاکید کرد که مگر می‌شود با غاصبان فلسطین دوست بود، اما احمدی‌نژاد در حاشیه گردهمایی روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در سخنانی که یکی به نعل و یکی به میخ بود، ساکنان اسرائیل را بدبخت‌های آواره نامید و گفت که دلسوز آنها هستیم.

به هر‌روی اگر احمدی‌نژاد به دلیل نسبت خویشاوندی با رحیم مشایی از اعلام موضع صریح در این‌خصوص خودداری کرد. اما واکنش‌ها به اظهارات معاون رییس‌جمهور همچنان ادامه دارد.

به‌طوری که دادستان کل کشور هم در این‌باره گفت: افراد دراظهار نظرشخصی آزادند، ولی نباید خلاف مصالح نظام و کشور از طرف نظام سخن بگویند یا از عناوین حکومتی استفاده کرده و به نام ملت ایران و برخلاف رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری سخن بگویند و موجب ذهنیت منفی و ابهام در جوامع اسلامی شده یا نظر خود را برنظام تحمیل کنند.

دری نجف‌آبادی همچنین افزود: ملت ایران نه رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت می‌شناسد و نه به ساکنان اراضی اشغالی، ملت اطلاق می‌کند، بدون تردید همه کسانی که در جنایات صهیونیست‌ها شریک یا حامی هستند باید در پیشگاه خداوند و تاریخ پاسخگو باشند.

وی در ادامه گفت: افراد مسوول نیز باید در محدوده وظایف محوله و سازمانی سخن بگویند و در چارچوب مصالح نظام و سیاست‌های کلان، معیارهای شرعی و قانونی و مواضع حکیمانه رهبری اظهار نظر کنند و مجاز نیستند برخلاف مصالح عالیه نظام به گونه‌ای اظهار نظر کنند که تبعات منفی برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه گفت: امید آنکه کارگزاران نظام خردمندانه و با انگیزه‌های عالمانه و دوراندیشانه اظهار نظر کرده تا موجب ایجاد ذهنیت منفی و سوال‌برانگیز و مستمسک بازی‌های سیاسی نشوند و فرموده امیرالمومنین(ع) را آویزه گوش جان قرار دهند که فرمود، خردمند کسی است که قدر خود را بشناسد و برای نادانی انسان همین کافی است که قدر خود را نشناسد و از حد خود تجاوز کند.

بر همین اساس یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از تشکیل جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور رحیم مشایی به منظور بررسی اظهارات اخیر وی خبر داد. سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده تفت و میبد در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به بحث‌‏های متعدد نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درمورد سخنان معاون رییس جمهور مبنی بر اعلام دوستی با ملت اسرائیل و آمریکا، گفت:‌‏ نمایندگان انتقادات بسیاری نسبت به مواضع وی داشتند. از این رو قرار بر تشکیل جلسه مشترکی با حضور وی شد تا مشایی به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه مجلس از هفته آینده به مدت دو هفته تعطیل است، افزود: برای همین تصمیم گرفتیم جلسه فوق‌العاده‌‏ای در این زمینه تشکیل شود و برای این منظور با آقای مشایی

تماس گرفته و قرار شد ایشان امروز صبح قبل از آغاز به کار جلسه علنی مجلس در کمیسیون فرهنگی حضور یابد.

یحیی‌زاده ادامه داد: چنانچه پاسخ‌‏های معاون رییس جمهور قانع کننده نباشد، پنج نفر از اعضای منتخب کمیسیون فرهنگی با رییس‌جمهور دیدار خواهند کرد و انتقادات نمایندگان را مستقیما به ایشان ابلاغ می‌‏کنند. این انتقاد می‌‏تواند در قالب طرح سوالی از رییس‌جمهور در مجلس نمود یابد.

به گفته وی، ستار هدایت‌خواه،‌‏ حمیدرضا رسایی، سیدرضا اکرمی، مهدی کوچک‌زاده و فاطمه رهبر، پنج نماینده‌ای هستند که در صورت اقناعی نبودن پاسخ‌های مشایی با رییس‌جمهور دیدار خواهند کرد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که برخی نمایندگان مجلس درصدد برکناری رحیم مشایی از سمت خود، به دلیل اظهاراتی هستند که از نظر آنها خلاف مواضع ایدئولوژیک نظام است و برای تحقق چنین مساله‌ای که یک بار حسن کامران آن را در نطق پیش از دستور خود مطرح کرد، خواستار حضور مشایی در کمیسیون فرهنگی شده‌اند.

هر چند نمایندگان تهدید کرده‌اند که در صورت عدم اقناع از احمدی‌نژاد سوال می‌کنند، اما از آنجا که طرح سوال از رییس‌جمهور امری خلاف عرف در مجلس شناخته شده است و هر زمان که این مساله مطرح شده فقط در حد یک اظهارنظر باقی مانده لذا به نظر نمی‌رسد کار به سوال از احمدی‌نژاد بکشد؛ مگر اینکه تاکید نمایندگان بر حفظ مواضع ایدئولوژیک نظام این بار بخواهد پای رییس‌جمهور

را برای پاسخ به نمایندگان به مجلس باز کند.

دفاع مجدد مشایی

با این حال اسفندیار رحیم مشایی که ظاهرا این بار قصد ندارد برخلاف بار گذشته از موضع خود عقب‌نشینی کند، در اظهاراتی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس شگفتی‌های ایران درباره اسلام مترقی سخن گفت و افزود: ما نیازی به خشونت در دنیا نداریم، کسی که جیبش پر است نیازی به شلوغ‌کاری ندارد.

وی افزود: خوشگل‌ها با هم دعوا نمی‌کنند، اما سر خوشگل‌ها دعوا می‌شود! ایران یکی از این خوشگل‌ها است.

مشایی گفت که شلوغ کاری برای کسی است که می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

مشایی همچنین در اعتراض به منتقدهای سخنانش بدون آن‌که نامی از کسی ببرد، گفت: اگر کسانی به امنیت ایران فکر می‌کنند، باید بدانند امروز توسعه گردشگری ایران در عرصه بین‌المللی گام موثری برای تثبیت امنیت ملی ما در ابعاد جهانی است.