مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت کالاهای وارداتی را بررسی کرد.

به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، گزارش دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز، زمانی که روند قیمت ارز صعودی باشد، نقش شدیدتری بر افزایش قیمت کالاها و خدمات دارد، می‌افزاید: البته این اثر ممکن است با یک یا دو دوره تاخیر نمایان شود. این گزارش در ادامه با اشاره به ارتباط افزایش درآمدهای نفتی و سطح رفاه عمومی اضافه کرد: افکار عمومی انتظار دارد با افزایش درآمدهای نفتی، سطح رفاه عمومی که اغلب با شاخص‌های مصرفی سنجیده می‌شود، بهبود یابد و در این بین دولت‌ها هم به دلایل گوناگون ترجیح می‌دهند که با افزایش واردات کالاهای مصرفی به این انتظار پاسخ دهند.

این گزارش اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه در حال مبارزه با افزایش نرخ تورم هستند و این یک مشکل فراگیر در این کشورها است و کمتر می‌توان این مساله را به نوسانات نرخ ارز مربوط کرد.

به علاوه بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، در سال ۱۳۸۵ روزانه ۴۳۳/۲میلیون بشکه نفت خام صادر می‌شد و این رقم در مورد فرآورده‌های نفتی فقط ۲۶۶هزار بشکه بوده، در حالی که واردات فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در همان سال ۲۱۳هزار بشکه در روز بوده است که به طور بدیهی با گران‌تر شدن فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و نفت سفید، بهای خدمات و کالاهای مصرفی نیز به سرعت بالا می‌رود.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها یادآوری شده است: موضوع قابل توجه دیگر این است که افزایش قیمت‌ها در بازار نفت همواره با افزایش هزینه‌های تولید همراه بوده است که دلایل مختلفی برای آن مطرح می‌شود و از آن جمله می‌توان به افزایش هزینه‌ها به دلیل افزایش قیمت سوخت اشاره کرد. افزایش هزینه‌ انرژی‌های حاصل از مصرف سوخت فسیلی آشکارترین و بی‌واسطه‌ترین اثر خود را در هزینه‌ تمام شده محصولات تولیدی، با توجه به اینکه درصدی از هزینه‌های تولید را هزینه انرژی به خود اختصاص می‌دهد، و نیز در هزینه‌های حمل و نقل نشان می‌دهد و البته هزینه‌های تولید نفت نیز از این افزایش قیمت مستثنی نیست.

در این صورت افزایش بهای کالاهای وارداتی و متاثر شدن بازارهای داخلی از افزایش جهانی قیمت برخی از کالاها، به ویژه آنهایی که انرژی‌بری بالایی دارند نظیر فولاد، آلومینیوم و سیمان در اثر افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی انکارناپذیر و کاملا مشهود است کما اینکه طبق آمار ۶ ماهه بانک مرکزی، قیمت کالاهای وارداتی ۱۴درصد رشد داشته و بنابراین، این مساله که افزایش قیمت نفت روی قیمت کالاها تاثیر افزایشی داشته غیرقابل انکار است.

این گزارش در پایان خود اضافه کرد: موضوعی که در حال حاضر باید در کنار بحث نفت مورد توجه قرار گیرد کمیاب شدن برخی از مواد اولیه و کالاها در بازار جهانی است که این امر نیز به عواملی نظیر خشکسالی در برخی کشورها بستگی دارد. نکته دیگر این که در کشورهایی مانند چین و ویتنام نیز با افزایش درآمد سرانه و در نتیجه افزایش میزان مصرف سرانه و تبدیل شدن آنها به کشورهای مصرف‌کننده، میزان تقاضای مصرف کالاها بالا رفته است و این امر همراه با افزایش قیمت نفت افزایش قیمت‌ها را تشدید کرده است.