دنیای اقتصاد - دفتر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوی تلفنی خاویر سولانا و سعید جلیلی را تایید و تاکید کرد که ارتباط بیشتر بین دو طرف امکان‌پذیر است. خاویر سولانا، پریروز (دوشنبه) با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی داشت که در این گفت‌وگو طرفین با ابراز خرسندی از روند سازنده‌ مذاکرات انجام شده در ژنو و تماس‌های متعاقب آن روند مذاکرات را سازنده توصیف کردند. دفتر خاویر سولانا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد

امیدواری غرب به برقراری رابطه بیشتر با تهران

دفتر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوی تلفنی خاویر سولانا و سعید جلیلی را تایید و تاکید کرد که ارتباط بیشتر بین دو طرف امکان‌پذیر است.

بنابر گزارش‌ها، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پریروز (دوشنبه) با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی داشت که در این گفت‌وگو طرفین با ابراز خرسندی از روند سازنده‌ مذاکرات انجام شده در ژنو و تماس‌های متعاقب آن روند مذاکرات را سازنده توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر سولانا این گفت‌وگوی تلفنی را تایید کرد؛ اما به جزئیات این گفت‌وگو اشاره‌ای نکرد.

سولانا نمایندگی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به‌علاوه آلمان را در مذاکرات با تهران درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران بر عهده دارد.

این شش کشور یک بسته مشوق‌های اقتصادی و سیاسی را در ازای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش به ایران ارائه کرده‌اند. یک منبع اروپایی در بروکسل گفت: ما هم‌چنان امیدواریم بتوانیم مساله برنامه هسته‌ای ایران را از طریق مسیر دیپلماتیک حل کنیم، اما اگر این امکان‌پذیر نباشد، مجبور می‌شویم مسیر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را ادامه بدهیم.

این منبع اروپایی در ادامه با بیان این که پیشنهادی که به ایران ارائه شد، همچنان بر روی میز قرار دارد این پیشنهاد را سخاوتمندانه و پاسخگو به نگرانی‌های ایران خواند و افزود: هدف اصلی این است که مذاکرات با تهران را از طریق این ارتباط‌ها باز نگه داریم. جلیلی در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) با سولانا و نمایندگان ۱+۵ در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا حضور داشت که فرستادن وی به ژنو یک تغییر اساسی در سیاست واشنگتن در قبال تهران تلقی شد.

سولانا و جلیلی پیش از این نیز در ۴ اوت (۱۴ مرداد) با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، یک مقام اروپایی در دفتر سولانا با اشاره به گفت‌وگوی سولانا و جلیلی گفت: چیزی تغییر نکرده است. ما همچنان به رویکرد دوسویه خود ادامه می‌دهیم و کانال‌های ارتباطی همچنان باز هستند.

این مقام اروپایی در پاسخ به این سوال ‌که منظور از رویکرد دوسویه چیست، گفت: از یک طرف فشار برای اعمال تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل را داریم، اما از طرف دیگر پیشنهاد مذاکره و این‌که ایران به میز مذاکرات بیاید تا درباره بسته (مشوق‌ها) که به آنها پیشنهاد داده شده است گفت‌وگو کند، همچنان برقرار است.

ایران تاکید کرده است که به‌رغم وجود احتمال اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه تهران موضع هسته‌ای خود را که بر مبنای عدم تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی استوار است تغییر نخواهد داد. دیپلمات‌های غربی اذعان کرده‌اند که با توجه به این‌که شش ماه طول کشید تا مذاکرات درباره اقدامات شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ماه مارس به نتیجه برسد، به دست آوردن اجماع در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در همین حال روسیه و چین با صراحت با اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران مخالفت می‌کنند و معتقدند راه دیپلماسی و مذاکره بهترین روش توافق با ایران است و برعکس آمریکا که در پایان دوره ریاست جمهوری بوش است، نیاز شدید به ترمیم چهره آسیب خورده دولت جمهوری‌خواه دارد و معتقد است با اعمال فشار بیشتر به ایران می‌توانند از نظر سیاسی وجهه‌ای بهتری در داخل آمریکا برای خود احیا کند.کشورهای چین و آلمان و تا حدودی فرانسه رویکرد ایران در مذاکرات ژنو را مثبت می‌دانند و از سیاست تداوم مذاکره با ایران حمایت می‌کنند و معتقدند تجربه و گزارش‌ها نشان داده است تحریم‌های آمریکا نتوانسته است ایران را مجبور به تغییر موضع کند؛ بنابراین با روش مذاکره بهتر می‌توان ایران را تحت‌تاثیر قرار داد. دولت‌های اروپایی تحت فشارهای سیاسی آمریکا و در سیاستی متناقض با روند مذاکرات، دور جدیدی از تحریم های مالی را علیه ایران اعمال کردند.

اتحادیه اروپا به تحریک جورج بوش، رییس جمهور آمریکا توافق کرد تا در مورد حمایت دولت‌های اروپایی از تجارت جدید با ایران محدودیت اعمال کند و فراتر از درخواست شورای امنیت در قطعنامه ماه مارس خواستار «هوشیاری» در این زمینه شد.