ایران کمترین تهدید را پاسخ حداکثری می‌دهد

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد نامه جلیلی به سولانا و این که آیا این نامه جواب بسته خواهد بود یا خیر، گفت: این مساله بر سه پایه استوار است که یکی از آنها مذاکرات مستمری است که ادامه دارد و دیگری بحث ‌نانپیپرها و بحث دیگر مساله بسته‌هاست. وی ادامه داد: نقش تداوم مذاکرات با فضای سازنده و مثبت بین دو طرف نشانگر علاقه‌مندی طرفین برای تداوم مذاکرات است.

وی درباره نگرانی برخی کشورهای منطقه و به خصوص کویتی‌ها در مورد بسته شدن تنگه هرمز نیز گفت: سخن بر سر انتظار ملت ایران از قوای مسلح دلاورش است که کمترین تهدید را جدی بگیرد و ما کمترین تهدید را پاسخ حداکثری می‌دهیم. وی افزود: در این میان بحث تهدیدات منطقه‌ای و همسایگان مطرح نیست و سخن بر سر تهدیدات فرامنطقه‌ای است.

وی افزود: به همه برادران و خواهران عرب عرض می‌کنم که امنیت خودمان را امنیت شما و امنیت شما را امنیت خودمان می‌دانیم. وی در مورد بحث‌های مطرح شده درباره دوستی با مردم اسرائیل که توسط یکی از مقامات مطرح شده است، گفت: مواضع ایران در مورد عدم مشروعیت اسرائیل امری اجماعی است و در این اجماع ملی همه مسوولان ایران منسجم، یکپارچه و هم‌نظر هستند. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در زمینه سفر فردا (پنج‌شنبه) احمدی‌نژاد به ترکیه، اهداف این سفر و بحث میانجیگری ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران، با بیان اینکه احمدی‌نژاد بنا به دعوت عبدا... گل همتای ترک خود سفری به این کشور انجام خواهد داد، افزود: پردازش گسترده‌ رسانه‌ای و عکس‌العمل‌هایی که نسبت به انجام این سفر صورت گرفته، بیانگر اهمیت کامل این سفر در بحث‌های دوجانبه و به ویژه منطقه‌ای است. وی ادامه داد: این سفر براساس برنامه پیش‌بینی شده طرفین به خوبی انجام خواهد شد.قشقاوی ارتباط تاریخی ایران و ترکیه را به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه را ارتباطی کاملا رو به گسترش خواند و گفت: تصمیم طرفین بر گسترش جدی روابط دوجانبه است. اگر چنانچه برنامه‌های در نظر گرفته شده آتی به ویژه در بحث همکاری‌های اقتصادی عملی شود، در آینده شاهد جهش محسوسی در روابط دوجانبه با ترکیه به ویژه در بحث‌های اقتصادی هستیم. سخنگوی وزارت خارجه درباره میانجیگری ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران نیز خاطرنشان کرد: در تمام بحث‌هایی که می‌شود طبعا هر مقامی که با جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو دارد به ترتیب اولویت در ابتدا بحث‌های دوجانبه مطرح می‌شود سپس بحث‌های منطقه‌ای و بعد از آن ممکن است در حاشیه بحث‌های دیگر مبتلا به طرفین به عنوان مثال بحث هسته‌ای مطرح شود.

قشقاوی با بیان اینکه من منکر اصل این بحث نیستم، گفت: ولی اینکه بحث میانجیگری باشد همان طور که هفته گذشته نیز عنوان کردم چنین چیز خاصی وجود ندارد؛ اما در چارچوب بحث‌های کلی دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی ممکن است یکی از بحث‌ها همین موضوع باشد.

یکی از خبرنگاران نیز از قشقاوی پرسید که آیا از احمدی‌نژاد در استانبول استقبال به عمل می‌آید یا در آنکارا که وی پاسخ داد: ورود آقای احمدی‌نژاد به استانبول است، همه می‌دانند که ایام ماه آگوست ماهی است که مسوولان ترکیه در شهر استانبول حضور دارند و طبق پروتکل‌ تنظیمی بین طرفین این سفر انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکل حاشیه‌ای نخواهد بود، خاطرنشان کرد: حاشیه‌پردازی‌های رسانه‌ای تاثیری بر اهمیت انجام این سفر و گسترش روابط دوجانبه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره درگیری‌های گرجستان گفت: ما از همان ابتدا موضع ایران را اعلام کردیم و به دقت تحولات منطقه‌ای حساس قفقاز را پیگیری می‌کنیم؛ مایلیم طرفین درگیر از طریق گفت‌وگو و مسالمت‌آمیز مشکلات را حل کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از سفر احمدی‌نژاد به ترکیه و سفر برهم صالح، معاون نخست وزیر عراق به تهران خبر داد و گفت: دکتر احمدی‌نژاد بنا به دعوت رسمی رییس‌جمهور ترکیه به این کشور سفر می‌کنند که پردازش گسترده رسانه‌ای و عکس‌العمل‌هایی که نسبت به این سفر صورت گرفته نشانگر اهمیت این سفر است.قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر هیات آمریکایی به تهران که قرار بود دیروز (سه‌شنبه) انجام بگیرد، گفت: هیچ سفری در دستور کار نیست. وی همچنین بحث دیدار مقامات ایرانی با هیات آمریکایی در آنکارا را تکذیب و در مورد بحث قطع پشتیبانی تلفن‌های اینترنتی که با آمریکا ارتباط دارند، گفت: در این مورد باید بررسی‌های لازم را به عمل آورم و از مخابرات در این زمینه بپرسم. وی در مورد تداوم بازداشت ۸۰ ایرانی در عراق که به جرم ورود غیرقانونی بازداشت شده‌اند، گفت: پیگیری‌های لازم از طرف سفارت ایران در عراق در این باره انجام می‌شود و از دولت عراق نیز می‌خواهیم هر چه زودتر موجبات رهایی آنها را فراهم کند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از پیگیری بحث ممنوعیت مذهب تشیع در گامبیا خبر داد.