سکه طلا هفت‌هزار تومان ارزان شد
دنیای اقتصاد - این روزها دیگر خبری از التهاب چندماه پیش در بازار جهانی نفت و طلا نیست و به‌همین دلیل قیمت نفت که تا همین چندماه پیش در مرز ۱۵۰ دلار تنفس می‌کرد با حرکتی شتابان به‌سمت ۱۰۰دلار درحال سقوط است و این مسیر را تا ۱۱۴ دلار پیموده است.

قیمت جهانی طلا نیز که برای هراونس به‌بیش از 1000 دلار هم رسیده بود شتابی بیشتر از خود نشان می‌دهد به‌صورتی که دیروز با 60 دلار سقوط دیگر به مرز 800 دلار بازگشته است. در این‌میان، ارزش جهانی دلار روندی متفاوت دارد و درحالی‌که تاچندی پیش طولانی شدن روند کاهش ارزش آن، تحلیل‌هایی مبنی برپایان امپراتوری پول آمریکایی را رواج داده بود، این روزها در برابر یورو روی به صعود دارد و یورو که تا همین چندی پیش به 6/1 برابر دلار نیز رسیده بود قادر به حفظ برابری درسطح 5/1 نیز نیست و از 49/1 برابر نیز پایین‌تر آمده است.
این روند که حدود یک ماه است آغاز شده، در یکی دو روز گذشته به دلیل بحران جنگ گرجستان اندکی متوقف شد؛ ولی به نظر می‌رسد که هر توقفی به دنبال خود حرکتی شتابان‌تر به سمت سقوط می‌آورد؛ همان‌گونه که دیروز اتفاق افتاد.
همپای بازارهای جهانی نفت و طلا، بازار فلزات پایه به ویژه فولاد و آهن‌آلات نیز روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای را در قیمت‌ها تجربه می‌کند که این روند در بازار داخلی نیز انعکاس یافته است.
تازه‌ترین قیمت‌ها
در بورس نیویورک قیمت نفت خام شیرین برای تحویل در ماه سپتامبر با 45/1 دلار کاهش به بشکه‌ای 113 دلار رسید. این پایین‌ترین حد از اول ماه مه تاکنون بود. البته افزایش قیمت دلار نیز موجب سقوط قیمت نفت شد. روز سه‌شنبه ارزش هر یورو در برابر دلار به 48/1 دلار سقوط کرد و قیمت هر دلار نزدیک به 110 ین رسید. بهای طلا که در روز گذشته با تشدید جنگ در قفقاز در پی رشد یک دلاری نفت اندکی بالا رفته بود، روز گذشته در پی سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود طی 14هفته گذشته رسید و بیش از 60دلار سقوط کرد و از حد 863دلار به 803دلار فرو افتاد که البته در ساعات بعد اندکی جبران شد. در بازار تهران بهای هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته بین 6 تا 9هزار تومان افت قیمت داشت و نرخ آن در منطقه چهارراه استانبول به 200هزار تومان و در سبزه‌میدان به 197هزار تومان رسید که البته به نظر می‌رسد نرخ واقعی سکه بهار آزادی با توجه به نرخ دلار 958تومان و اونس جهانی 803دلاری در حدود 180هزار تومان باشد که چسبندگی قیمت و نزدیکی به ایام نیمه‌شعبان بهای انواع سکه را در سطح بالاتری از بازار قرار داده است.
صفحات بانک و بیمه و دنیا (۱۳ و ۴) را هم بخوانید